De perceptie van "niet-liefhebbers"

Als horlogeliefhebbers denken we vaak dat anderen onze horloges opmerken — of zelfs de merken herkennen die we dragen. Sterker nog, we geloven dat mensen de waarde van onze horloges kunnen inschatten.

In deze YouTube-video van Teddy Baldassarre zie je hoe Amerikaanse millennials reageren op verschillende horlogemerken. Ze geven hun mening en proberen de waarde van de getoonde horloges te raden.

Ik vond het erg vermakelijk om te kijken. Fijn weekend gewenst!

De perceptie van de Amerikaanse millenial

43 likes

Nietes.

Ik heb geen enkele illusie op dat gebied. Sterker nog, het kan wel eens zo zijn dat men een horloge wat boomer-coded vind overkomen.

Puntje nog: Dit zijn millennials. Dan moet je Gen Alpha eens vragen.

7 likes

Jij als doorgewinterde liefhebber zal die illusie hebben laten varen of nooit gehad hebben, geloof ik best. Wat dat betreft ben je wellicht niet helemaal representatief voor het gemiddelde forumlid. Ik waarschijnlijk ook niet (meer).

6 likes

Mijn zoon van 19 ziet het gelukkig nog als sieraad…
Maar goed, die was 15 toen deze video uitkwam…

2 likes

ik heb nog nooit een compliment gehad in Nederland over mijn horloge(s).
In het buitenland, bijvoorbeeld USA of Azie wel echter daar is het cultureel anders en zien ze het als een token of success, en is het netjes als je iemand daarop complimenteert.

Ik denk dat veel mensen het in NL wel zien, maar er niet op reageren of zelfs te nuchter denken of afgunst hebben.

99 vd 100 mensen overigens heeft geen idee in het normale leven, het herkennen van modellen gebeurt alleen als je ze kent. niet iedereen houd van horloges of boeit het niet.

non horloge mensen zijn extreem blij met een hugo boss horloge van 400 euro. niet wetende dat dit een 2 tientjes fossil is.

8 likes

Ik vind het soms zelf verbazingwekkend dat mensen met een erg duur horloge om de pols toch betrekkelijk weinig erover weten, laat staan over horloges in het algemeen.

Natuurlijk is duur voor sommigen in de wereld erg relatief en kan ik me dus inbeelden dat wat voor mij een hele som is, bij de ander spreekwoordelijk tussen de kussens van de zetel terug te vinden is.

Anderzijds vind ik het dan juist wel leuk als je iemand tegenkomt die wel de passie deelt en met wie je een leuk gesprek kan hebben en dingen van elkaar kan leren.

Zoals jurgen0411 schreef, misschien is er ook een zekere drempel om anderen erover aan te spreken, maar ik probeer mij daar toch vaak over te zetten, al is het maar om een complimentje te geven.

3 likes

In Nederland zijn we niet zo van het complimenteren, laat staan een gesprek aan te gaan met een vreemde.

Hier is een duur horloge ook geen token van success, eerder pochen, terwijl je een liefhebber bent.

11 likes

Ik ben het met de meeste millennials eens hier.

Die basic looking rollie voor 250.000 is elke realiteitszin voorbij, ook voor mij als liefhebber. Het is in principe een skere, ouwe kut chronograaf die zo opgeblazen is door journo’s, veilinghuizen, en marketing bobo’s dat er inderdaad douchebag-prijzen voor betaald worden. Ik kan dan ook niet anders doen dan het met die zeer smakelijke blonde dame eens zijn: If you paid that for this watch, you’re a douchebag.

En dat geld ook voor die Lange van vier en een halve ton. Dat is elke proportie ook voorbij, waarbij ik wel vind dat de Lange beter te begrijpen is dan de Rolex, vanuit horologisch en technologisch perspectief.

Van alles wat hier voorbij kwam zou ik persoonlijk ook alleen de Junghans chronoscope, de Baltic, de Rado, en de Hamilton Khaki overwegen, maar dat is ook meer smaak dan perceptie.

13 likes

Het filmpje laat ook duidelijk zien, draag wat je mooi vind en nooit voor een ander.
Wellicht alleen in een business setting, maar je hoeft je niet in te beelden dat je met een 25K het mannetje bent, nobody cares behalve andere horloge nerds.

4 likes

Vermakelijk filmpje en een goede reminder dat je een horloge alleen voor jezelf draagt, niet voor anderen

5 likes

Dat doet me goed Fate.

1 like

Zou kunnen zijn, maar dan ga je er in dit geval van uit dat iemand onze mooie horloges wel opmerkt maar besluit dat niet te delen. Ik denk dat ze gewoon niet opgemerkt worden.
Zoals ik de dure merkschoenen van een ander niet op zal merken en er wellicht op het Schoenenforum gesproken wordt over het gebrek aan complimenten.

7 likes

Hier in NL interesseert het niemand of je en wat voor horloge je draagt. Dat komt omdat iedereen te veel met zichzelf bezig is. Oftewel : “ de ikke ikke ikke cultuur “. En als er dan een keer een opmerking over je horloge gemaakt wordt is dat met een negatieve lading. De reden waarom een “ juwelier “ zoals Lucardi nog bestaat in NL is omdat Nederlanders een horloge dragen als mode accessoire en verleng stuk van hun outfit maar niet uit liefhebberij

5 likes

ja eens 99 vd 100 mensen kijken niet eens naar je horloge inderdaad in het dagelijkse leven.

2 likes

En is wat mij betreft geen probleem of een gevolg van een

, desinteresse of iets anders negatiefs. Ik kan me heel goed voorstellen dat horloges eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn.
Straks gaat iemand mij nog vertellen dat ik me meer zou moeten interesseren voor andermans merkschoenen…

8 likes

Hier in de bouwmarkt heb ik een meneer eens gecomplimenteerd met zijn Longines.

Hierop draait die meneer zich om naar zijn vrouw en snauwt naar haar: “Zie je nou wel dat het de moeite was om hem te laten repareren???”

Staat die vrouw mij raar aan te kijken :rofl:

49 likes

Heerlijk :rofl:

2 likes

Op zich heb ik daar niets op tegen, sterker nog: persoonlijk kies ik het horloge (en de band!) dan ook meestal uit bij de actuele outfit en niet om welke techniek er inzit (al interesseert met dat wel, net als het verhaal).
Het is ook altijd mijn argument naar vrouwen die opmerken dat ik wéér en ander horloge draag. “Ik heb met horloges wat jullie met oorbellen, ringen, armbanden en halskettingen (en soms sneakers) hebben…”.

Ik vind het wel leuk om bij anderen te zien wat ze dragen (en op afstand proberen te achterhalen wat het merk/type is - een soort solo-raadjeplaatje).

Het kan ook anders. Mijn zoon kocht op zijn 15e een pre owned Tag Heuer en een jaar later zijn eerste Tudor. Daarmee introduceerde en enthousiasmeerde hij ook mij in de wereld van de horlogerie. Hij is nu 20 en ik zal hem dit filmpje straks laten zien. Erg vermakelijk. Dank voor het delen Nick. En zoals opgemerkt, we dragen onze horloges voor ons zelf

9 likes

Het lijkt me erg ironisch dat jij er over klaagt dat mensen zich niet genoeg met jouw pols bezig houden omdat er een ikke-ikke-ikke cultuur zou heersen.

18 likes