Geen topic om alle dresswatches te posten dat je hebt of graag zou hebben, zo een topic is er ongetwijfeld al.
Kunnen we het hier beperken tot deze die er echt bovenuit steken ?
Bestaat er voor jouw een (zo goed als) perfect horloge dat aan alle of de meeste criteria voldoet om de perfecte dresswatch te zijn ?
Ik maakte een reeks foto’s van een Lang & Heyne ‘Johann’ die wat mij betreft eigenlijk perfect is.
Sublime inhouden gemaakte gouden kast
witte dial ‘enamel grand feu’
Zwarte romeinse cijfers
Wijzers die zelfs onder een vergrootglas een kunstwerkje op zich zijn.
Mouvement dat opzet eerste zich simpel lijkt omwille van de dreiviertel platine maar als je gaat zien naar de afwerking van de visjes, gold chatons, balance cock enzovoort besef je al snel dat dit top niveau is.
Het feit dat zoiets wordt gemaakt in een zeer kleine manufacture die vandaag amper een 150 horloges maakt met een team van 25-30 man maakt het voor mij nog veel mooier en interessanter.
Dit uurwerk werd gemaakt in de beginjaren toen de productie wellicht eerder op 20-30 stuks per jaar lag.
Voor mij veel mooier dan eender welk elegant Lange, Vacheron, Patek, … horloge
Als er 2 punten zijn die mogelijks voor andere ene no go zijn dan is het
die derde lug in het midden. Typisch voor dit merk en vermits die kleiner is dan de 2 ‘normale’ lugs zie je de middelste lug amper als jet het horloge draagt
het formaat is vrij stevig, oogt kleiner op de pols maar 43,5 mm is geen klein horloge zoals wat de huidige miezerige hype dicteert. Ik hoop niemand tegen de borst te stoten maar wat sommige vandaag zien in petieterige Cartier’kes van 32 tot 35 mm snap ik niet :-). Dat ter zake, die L&H lijkt eerder 41-42 mm op de pols wat uiteraard nog steeds ’ stevig’ is.
Ik snap even niet zo goed wat je met dit topic wil.
Wil je een discussie op gang brengen, zo ja waarover; wil je ons attenderen op een vrijwel onbekend liefhebbersmerk, of wil je ons deze prachtige nieuwe aanschaf laten zien?
Voor mij is het ultieme dress-horloge een PCC van Lange of Patek; de Datograph Perpetual of een 5270P. Dat zal niet de meest populaire mening zijn omdat een dresswatch volgens velen simpel en elegant moet zijn. Dan zou een CC2 van Rexhep een kandidaat kunnen zijn, of een ‘simpele’ Calatrava zoals de 5227R of een ouder model als de 5196.
Ik had het nooit verwacht maar ik zit middenin een dresswatchfase. Dat betekent dat je een oude zak wordt zeker?
Nee hoor, het betekent dat je inmiddels goede smaak hebt ontwikkeld. Dat duurt bij de een nou eenmaal wat langer dan bij de ander. Ik kocht mijn eerste Cartier VLC toen ik vooraan in de twintig was
Vooropgesteld dat ik niet heel erg van dresswatches hou, simpelweg omdat ik ze vrijwel nooit draag, zo moet ik concluderen na ruim 30 jaar horlogehobby, zijn de enige die ik zou overwegen een Cartier Tank en een vintage Omega dressertje. Beide op leer.