De pilot watch. Design, trend of functie?

De laatste tijd zie ik erg veel heren lopen met pilot watches. Ik ben van beroep machinist en zie zo door de dag heen toch redelijk veel mensen(in vergelijking met iemand op kantoor).

En zoals velen van ons kijk ik vaak naar wat mensen dragen. Ik zie de laatste tijd veel mensen lopen met een pilot watch. Maar nu vraag ik mij dus af, is dit het design waarom mensen het doen? Goed te lezen, semi casual, te dragwn bij veel soorten kleding enz.

Is het gewoon trendy en kunnen de mensen er niets aan doen?

Of is het de functie van het horloge. Namelijk de tijd kunnen lezen (ja lijkt of de eerste reden maar er is wel degelijk een verschil)

Graag jullie mening

2 likes

Kan natuurlijk ook zijn dat je de laatste tijd steeds de machinist van de trein naar Schiphol bent.

19 likes

Hoi Remko,

De pilot watch is al jaren een populair model. Net als bij andere ontwerpen is het een kwestie van wat je zelf mooi vindt. Het is dus niet zo dat er ineens een grote opleving van de pilotenhorloges is. Ieder zichzelf respecterend horlogemerk heeft wel een pilotenhorloge in de collectie.

Ondanks dit algemene antwoord hoop ik dat je er iets mee kunt.

Gr. Hans

1 like

Wellicht even “De Pilot Watch” definiëren. Een Nav B Uhr is even wat anders dan een Skyhawk van Citizen en een Navitimer van Breitling.

2 likes

Natuurlijk bestaan de pilotenhorloges er al vele decenia, maar ik denk wel dat de tendens van het groter wordende horloge heeft geholpen in zijn populariteit.
Zelf heb ik er géén, maar ik denk dat een zwarte wijzerplaat en weinig uitbundige kleuren het een aantrekkelijk horloge maakt voor velen. Verder komt het ook doordat ze goedkoop zijn van merken als ozooo oid.

1 like

Even een foto van mn Ball Trainmaster en spoorwegzakhorloge plaatsen :sunglasses:

2 likes

Werden er in de 90s of 80s ook net zoveel piloten horloges gemaakt? Ik denk wel wat het meer iets van de laatste jaren is weer.

1 like