De laatste tijd zie ik erg veel heren lopen met pilot watches. Ik ben van beroep machinist en zie zo door de dag heen toch redelijk veel mensen(in vergelijking met iemand op kantoor).
En zoals velen van ons kijk ik vaak naar wat mensen dragen. Ik zie de laatste tijd veel mensen lopen met een pilot watch. Maar nu vraag ik mij dus af, is dit het design waarom mensen het doen? Goed te lezen, semi casual, te dragwn bij veel soorten kleding enz.
Is het gewoon trendy en kunnen de mensen er niets aan doen?
Of is het de functie van het horloge. Namelijk de tijd kunnen lezen (ja lijkt of de eerste reden maar er is wel degelijk een verschil)
De pilot watch is al jaren een populair model. Net als bij andere ontwerpen is het een kwestie van wat je zelf mooi vindt. Het is dus niet zo dat er ineens een grote opleving van de pilotenhorloges is. Ieder zichzelf respecterend horlogemerk heeft wel een pilotenhorloge in de collectie.
Ondanks dit algemene antwoord hoop ik dat je er iets mee kunt.
Ik heb geen statistieken. De “klassieke” pilotenhorloges zoals de IWC Mark nogwat, IWC Big Pilot en de Breitling Navitimer en weet ik veel wat nog meer zijn er toch al sinds horlogeheugnis?
Ik dacht bij pilot watches meer aan het flieger design. Ik had niet echt aan de Navitimer of GMT master achtige horloges gedacht inderdaad. Het flieger design is volgens mij wel meer wat van de laatste tijd.
De originele 5 zijn : Laco, Stowa, Wempe, A. Lange & Sohne, IWC.
Verder kunnen we denk ik Damasko, Hanhart, Tutima en Junghans in het rijtje opnemen. Als ook Sinn, Tourby, Bremont, Breitling, Fortis. Glashutte wellicht ook? En Steinhart, Parnis…wat ben ik nog vergeten?
Maar veel van die merken zijn lange tijd uit de running geweest en recentelijk weer nieuw leven in geblazen. Dat was een beetje mijn hele punt, de flieger/pilot watch is weer terug van weg geweest.