De pilot watch. Design, trend of functie?

:smiley::+1:

1 like

Ook heel mooi :+1:t2:

1 like

Prachtig deze 3 :ok_hand:t2::star_struck:

1 like

Waarom ik een “nach dem TESTAF zertifizierte Fliegeruhr für professionelle Einsätze” draag? Simpel: Omdat ik hem erg mooi vind! Het (marketing)technische en historische verhaal erbij is ook leuk, maar dat betreft toch hoofdzakelijk verkooppraatjes voor het gewone publiek.

Volgens Sinn heeft hét pilotenhorloge wel degelijk een ‘functie’. Ze hebben zelfs samen met een universiteit een standaard ontwikkeld, de TESTAF (‘Technischer Standard Fliegeruhren’) standaard:

https://www.fh-aachen.de/fachbereiche/luft-und-raumfahrttechnik/projekte/testaf-projekt/

Wat zich heeft vertaald naar een wat bredere DIN 8330 norm, inmiddels geadapteerd door diverse hierboven al genoemde merken. Bijvoorbeeld Stowa. Er staat in de standaard/norm een behoorlijk aantal open deuren, maar toch ook een aantal zaken die niet zo voor de hand liggen. Zoals bijvoorbeeld bestendigheid tegen vloeistoffen anders dan water. Da’s dan weer best grappig… :slight_smile:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/8/9/4891ce82c555e3fcb249ff0f66afce63b139609d.jpg

De meeste piloten dragen volgens mij gewoon (ook) wat ze mooi vinden en dat kan net zo goed een duiker of een dresswatch zijn.

4 likes

En een van de mooiste / gaafste Fliegers in mijn beleving. :+1:

(je weet me te vinden heh Remco :wink: )

3 likes

Nou en of. Dat vliegtuigje hè…

2 likes

Ik ben er na al die jaren nog steeds niet uit wanneer iets nou wel/niet een “echte” pilot watch is. Voor alle definities/uitleg heb ik wel een andere gevonden geloof ik. Nou is er ook wel weinig “officieel” in de horlogewereld eigenlijk.

ik denk dat dat vooral afhangt van het soort luchtvaart waarin ze werkzaam zijn; Ik ben werkzaam in de luchtvaart met vooral (hele) lange afstanden. De meeste piloten dragen wel iets met een GMT/dual time, digitaal dan wel analoog. Gewoon omdat dat heel praktisch is. Alhoewel er ook anderen zijn natuurlijk, en vliegers die geen horloge dragen. Ik ken er geen een die een navitimer of iets anders met een flightcomputer draagt, gewoon omdat dat net zo praktisch is als een kaaswiel.

5 likes

Deze link geeft meer info :

https://forums.watchuseek.com/f7/define-pilots-watch-fliegeruhr-127152.html

1 like

Zijn toch vooral (ook) ‘meningen’. Met het TESTAF/DIN 8330 verhaal is in ieder geval geprobeerd er een soort van rationeel verhaal van te maken. Waar moet een pilotenhorloge aan voldoen? In dit document staan alle TESTAF criteria op een rijtje:

40

Oh enne, ja… ik weet je te vinden! :rofl: :joy:

2 likes

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat @Remkovdveen ze steeds meer ziet omdat ze groter zijn geworden.

Kijk naar de Mark X… serie van IWC. Die begonnen rond 35-36mm, als ik het wel heb, groeiden door naar 38mm, maar omdat één of andere gitaarspelende malloot de Big Pilot zo nodig moest populariseren lopen er nu hele hordes mensen rond met een tegelsteen die je vanuit de ruimte kunt zien.

Ik kan mij zo voorstellen dat vintage Mark XI van 35,9mm netjes onder de manchet verdwijnt, en je 'm dus niet ziet als machinist.

2 likes

Ook hier is niet echt duidelijke info te vinden, behalve in een van de eerste posts over de Flieger uhren. Er zijn voor bepaalde (soorten) horloges wel wat definities te vinden, vaak met militaire oorsprong, maar een consensus over wat een pilot watch is, is er niet. Het is ook niet verplicht er een te dragen als piloot, wat het creeeren van een definitie eigenlijk al overbodig maakt.
Omdat horloges een geschiedenis/oorsprong hebben in de luchtvaart worden ze vaak als “Pilot” watches gezien, alhoewel ze praktisch weinig door piloten gedragen worden.

Een mooi voorbeeld is voor mij de de Sinn 857 bijvoorbeeld. Het heeft wel wat Flieger invloeden, maar als ik ernaar kijk denk ik eerder richting duiker dan “pilot”, maar door de UTC en het vliegtuigje is het (door Sinn) tot “pilot” watch betiteld. Er zullen veel mensen zijn die dat ook vinden misschien, maar ik niet. Is het handig voor sommige piloten, zeker, maar als iemand een voorbeeld van een pilot watch vraagt zou ik er niet snel aan denken.

Ff Googlen…is geloof ik best veel over te vinden.

Heel veel zelfs, maar geen algemene consensus over wat nou wel/niet een pilot watch is, helaas.

Voor zover ik mij goed kan herinneren sowieso :

  • driehoekje op de 12
  • geen datum
  • geen andere complicaties

Zeer summier uiteraard en er zijn vast meer ‘eisen’…

1 like

Dit gaat over Flieger uhren denk ik? Omdat dat een militaire, grotendeels vastgelegde, geschiedenis heeft zijn daar wel een soort van erkende overeenkomsten van.

Maar een Pilot watch is niet alleen een Flieger over het algemeen. Breitling bijvoorbeeld heeft compleet ander soort horloges, maar komen bij veel mensen nog wel naar boven op het moment dat je om een pilot watch vraagt. Breitling, Citizen Flightmaster, Rolex GMT: wel of geen pilot watches?

Volgens mijn bescheiden mening is een pilotenhorloge een heruitgave van een door piloten veelgebruikt horloge. Het “oermodel” is voor mij dan één van de merken die @Daffie aanhaalde.

Voorbeeld Luftwaffe-editie van Wempe:

image

Trivia 1 wat ik nog weet: het was deze 5 merken over het algemeen verplicht gemaakt deze horloges te leveren aan het Duitse leger, niet vrijblijvend dus…
Trivia 2: er mochten geen merknamen en logo’s op deze horloges staan, om te voorkomen dat neergestorte piloten direct aan hun horloge herkenbaar zouden zijn als Duitsers (maar of dit klopt weet ik niet)

1 like

Een GMT master dus wel, maar Citizen Flightmaster dus niet?

Op zich een aardige definitie, maar ik ben bang dat veel mensen het er niet mee eens zijn, en toevoegingen of uitzondering zullen hebben. :thinking:

1 like

Ach…ik denk dat je het allemaal niet zo moeilijk moet zien/maken.

1 like

Dat vliegtuigje staat er op vanwege het feit dat deze 857 een speciale uitgave is (luchtdoop eerste 777 Cargo bij Lufthansa). Bij de ‘gewone’ 857 is de UTC/GMT aanduiding een gewone kleine extra wijzer. Wat de 857 tot een ‘Flieger’ maakt is de specificaties van het horloge, waardoor het horloge als instrument gebruikt zou kunnen worden. Zie de vereisten daarvoor hierboven. Tja, ik heb het niet verzonnen. :sunglasses:

Ps een duiker is de 857 zeker niet. Hoezo? De bezel kan beide kanten op draaien.

Niemand die even de PDF hiervoor heeft bestudeerd hè? Daar staan de tegenwoordige ‘eisen’ gewoon in. Dat zijn niet de eisen die wij als leken er aan stellen, maar de eisen die de industrie er aan stelt.

1 like

Soort van hommage dus? Uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was, … :wink:

1 like