De pilot watch. Design, trend of functie?

Ah…zie nu pas. Top :ok_hand:

1 like

De reden om lang geleden mijn duikbrevet te halen, was de aanschaf van een Seamaster. Dus…, de reden om het vliegbrevet te halen, is de aanschaf van een Navitimer… :slight_smile:

2 likes

Uit datzelfde document:

“However, the original term „pilot‘s watch“ as characterised by explicit functional and physical specifications has since become more loosely defined. It now encompasses conventional wrist- watches with a clear design as well as technically superior watches with typical aviation-related features such as a low- pressure resistant crystal mounting. There is no accepted definition for pilot‘s watches comparable to that for diver‘s watches (dIn 8306 / Iso 6425).

[quote=“junior, post:39, topic:166824”]Dat vliegtuigje staat er op vanwege het feit dat deze 857 een speciale uitgave is (luchtdoop eerste 777 Cargo bij Lufthansa). Bij de ‘gewone’ 857 is de UTC/GMT aanduiding een gewone kleine extra wijzer. Wat de 857 tot een ‘Flieger’ maakt is de specificaties van het horloge, waardoor het horloge als instrument gebruikt zou kunnen worden. Zie de vereisten daarvoor hierboven. Tja, ik heb het niet verzonnen. :sunglasses:

Ps een duiker is de 857 zeker niet. Hoezo? De bezel kan beide kanten op draaien.[/quote]
Dat zou een definitie kunnen zijn, iets dat aan de zelfde eisen voldoet als een klokje/timer in het vliegtuig. (Overigens kan een horloge nooit officieel als onderdeel van een vlucht als instrument gebruikt worden. Alle onderdelen, instrumenten moeten niet alleen goedgekeurd zijn voor het type vliegtuig, ook moet elk onderdeel apart geregistreerd zijn, inclusief serial number, per vliegtuig. In noodgevallen kan en mag daarentegen weer alles en kan het zeker bruikbaar zijn).

Ik ben simpel en visueel ingesteld; ik zie draaibare ring met minuten indices, ik denk duiker. Er is voor mij weinig wat “pilot” zegt. Maar dat ben ik. Voor anderen is het misschien hét pilot horloge. Ook prima natuurlijk :+1:t2: Voor iedereen zal het iets anders zijn.

Ware het niet dat die draaibare ring een functie heeft, namelijk om aan te geven hoe lang je nog onder water kan blijven. Als die ring dan ook de ‘verkeerde kant’ op kan draaien en dat overkomt je terwijl je met je flesje onder water bent dan ga je dood. Vandaar dat de ring bij een duiker maar één kant op mag draaien, de tijd kan alleen maar korter worden nooit langer. Ook dat heb ik niet zelf verzonnen trouwens…

Inmiddels dus wel, namelijk de DIN 8330. De TESTAF norm is ontstaan in 2012. De reden dat ik de DIN-norm hier niet inhoudelijk kan plaatsen is omdat PDF’s van DIN normen geld kosten, maar de inhoud wijkt niet veel af van de TESTAF norm.

Er zullen heel veel ‘pilot watches’ zijn die niet gaan voldoen aan de DIN 8330 en toch als zodanig in de markt gezet worden, al was het maar omdat er in het verleden kennelijk andere eisen waren én omdat marketing ook een grote rol speelt. Wie wil er nou geen pilotenhorloge aan de pols? :rofl: :joy:

Uit het “Wat dragen we vandaag” topic kan ik niet afleiden dat er een pilot hype aan de gang is. Ik vraag me eerder af hoe lang het aanschuiven is om een duikfles te laten vullen.

2 likes

allemaal waar en ik weet dat het niet als duiker bedoeld is maar zoals ik al zei “simpel en visueel” :joy: Ik denk eerder richting duiker dan pilot, kan er niets aan doen.

Volgens mij zijn er zelfs maar weinig die er wel aan voldoen? Volgens mij geeft DIN 8330 niet de eigenschappen om “pilot watch” te mogen heten, maar de mogelijkheid om als fabrikant een horloge te certificeren en de titel “DIN 8330 gecertificeerd” te mogen gebruiken.

Mijn doel is altijd om juist geen standaard te dragen :joy: (maar wel iets wat bruikbaar is in/met meerdere tijdzones)

DIN geeft geen antwoord op de vraag of een Citizen Flightmaster nou wel of niet een pilot watch is; Eigenlijk geeft de hele bovenstaande post(s) dat ook aan. De een denkt er zo over, de ander zus. Volgens mij gaat er nooit een consensus komen, en dat is prima wat mij betreft.

:joy:

1 like

Doe ik thuis gewoon lekker zelf. :sunglasses:

En ik heb geen duiker in de collectie.

Maar een Pilot watch wil ik wel zo snel mogelijk.

Hamilton?

2 likes

Omdat ik in cirkeltjes rennen nooit echt voldoening vind geven haak ik even af in dit overigens best wel interessante onderonsje. :sunglasses:

Ik was zelf niet echt op zoek naar consensus en beperkte me derhalve dus ook slechts op feiten ipv. aannames en smaak. Puur afgaande op het uiterlijk iets een naam geven, vind ik meer iets voor de marketingafdelingen. Die zullen alles met een ‘duikring’ rustig een duiker willen noemen, zo lang het maar geld in het laatje brengt.

Wie heeft de term ‘pilot watch’ eigenlijk verzonnen? :wink:

1 like

De Duitsers

Jazeker wel. Daar zijn specificaties van. DIN specificaties die door Stowa, Sinn en consorten gebruikt worden voor moderne Fliegers, net zoals er ISO / DIN specificaties zijn voor duik-horloges. De Sinn EZM 9 TESTAF is een horloge wat er aan voldoet.

Deze DIN specificatie ligt in het verlengde van de UK DoD 11A specificatie en de DE RLM Flieger specificatie: Anti magnetisme, afleesbaarheid, lume, onderdruksresistentie, etc.

Hieronder zie je een vijfdelige serie die de geschiedenis van pilotenhorloges wat uitdiept, daar staan zeker verhelderende dingen in:

Delen 2, 3, 4 en 5 staan hier:

3 likes

Design

Ik zat vandaag net te denken aan het aanschaffen van een Flieger.
Eerst een GMT of eerst een Flieger.

1 like

Als je het zo bekijkt zijn alle moderne horloges hommages…

2 likes

Ik heb een oom die tot aan zijn pensioen piloot was .
Eerst in jachtvliegtuigen en later in de burgerluchtvaart in grote verkeersvliegtuigen .
Hij droeg uitsluitend horloges van de Aldi .
Zijn dat dan pilotenhorloges ?

Zelf heb ik een 856 maar zit nooit meer in vliegtuigen
Ik noem het een pilotenhorloge

1 like

Je hebt ook hele gave piloten horloges waar meerdere tijdzones op af te lezen zijn. De Oris pro pilot bijvoorbeeld.

Zie ook een paar posts eerder, … :sunglasses:

En mijn Sinn 857 UTC TESTAF LH Cargo ook. Jippie! :wink:

Ik pak 'm even op.

Zo werkt dat niet. Citizen moet antwoord geven op de vraag of hun Flightmaster aan de specificatie voldoet.

Maar even kijken:

  • De flightmaster is van Seiko. Of bedoel je de nighthawk van Citizen?
  • Mijn citizen promaster sky AS202509E is 200m WR
  • Hij heeft Lume

Maar er is geen enkele bron die het over anti-magnetisme heeft, en ook de onderdruksresistentie wordt nergens genoemd. Mijn conclusie: Niet geschikt als echt, echt pilotenhorloge. Dat geldt overigens ook voor de Flightmaster.

1 like

Ok.