De pilot watch. Design, trend of functie?

Elk vliegtuig weet waar het zich bevindt en hoe laat het daar is, om het
maar simpel te zeggen.
Dit is bindend, een piloot mag nooit zijn eigen horloge gebruiken
voor navigatie of besturing van het vliegtuig.

Een horloge is handig voor de piloot zelf en er wordt van alles gedragen.
Citizen Aqualand, Seiko Brightz INK, DJ’s en andere horloges.
Echt van alles en nog wat.

Hoe het bij defensie zit weet ik niet maar ik heb ze wel gezien met een
Casio Protrack.

Pilot watch vind ik een beetje een holle term.
De Rolex GMT master is een van de weinige horloges
die speciaal voor piloten zijn gemaakt.
Voor PAN AM was dat, de pepsi kleuren pasten ook goed
bij de bedrijfskleuren.

1 like

Cartier. :slight_smile: De Santos.

1 like


Ik draag hem heel vaak :+1:
Gewoon een lekker klokkie :smirk:

1 like

Cartier…pilot watches? :hushed: serieus?

1 like

Ja, Santos was een berucht aviateur en wilde graag een
eigen horloge, in de jaren 30 dacht ik.

2 likes

Mooi die Oris Propilot !!!
Nooit eerder zo bekeken.

1 like

Vreemde eend in de bijt. Bij de meeste piloten horloges wijst de pijl omhoog voor luchtvaart, en omlaag voor duikers.

En onze enige echte p1lot 0ne :slight_smile:

2 likes

Yup, wat @drex zegt. Kijk maar eens naar de links die ik hierboven zette. De eerste gaat over de Santos.

2 likes

Je bedoelt die op de 12 uur positie?

Leuk artikel!
Ik had het net over de jaren 30 maar het was dus al veel eerder 1906 :blush:
Ook nog een van de eerste polshorloges.
Velen denken Santos, dat is een dresser maar het is echt een pilot :grin:

2 likes

Luftwaffe dan he? Piloten uit andere landen moesten toch ook weten hoe laat het is? :smile: Ik vind de Franse Breguet Type XX heeeel gaaf, is wel een latere periode.

Fl23883
Einfach, deutlich
En ca. 80 jaar zonder grote wijzigingen

2 likes

Het was niet mijn bedoeling om in cirkels te rennen, maar soms ben ik wat onhandig van tekst. Maar anders dan bedoeld wel mijn punt bereikt geloof ik: we gaan er met z’n allen nooit uitkomen denk ik. :slightly_smiling_face:

Seiko, inderdaad. Ik heb notabene een Citizen flightmaster :roll_eyes: ergens zit er een kronkel in m’n kop en ik kan die twee nooit uit elkaar houden.

Okay, volgens de DIN geen pilot watch, maar wel als danig in de markt. Bovendien kun je er prima mee vliegen. Officeel niet, maar ik denk wel dat onofficieel veel mensen het een pilot watch zullen blijven noemen. Dit is overigens net zo goed van toepassing op duikers kan ik me indenken.

Thanks voor de uitleg en links :+1:t2:

Kleine nuance: een vliegtuig heeft over het algemeen geen idee hoe laat het is op de plek waar het zich bevindt (lokale tijd). Wel is er de UTC die meestal via de GPS tijd wordt terugberekend (zit klein verschil in).

(Zie: https://instagram.com/p/BdUh8gRFBz0/
voor wat voorbeelden van tijdsindicatie in het vliegtuig. )

In de grote luchtvaart wordt tijd niet direct gebruikt voor de navigatie/besturing over het algemeen. In de kleine luchtvaart wel (alhoewel in de praktijk meestal gewoon de gps wordt aangezet). Er zijn in de kleine luchtvaart zat vliegtuigen waarbij er geen tijdsindicatie in het vliegtuig zit. Een horloge kan en mag prima gebruikt worden.

1 like

Van harte! :wink:

Dat denk ik ook. Zo lang je in alles waar een draairing opzit - met minute markers - een gekwalificeerd duikhorloge ziet gaan we bij ieder volgend vergelijk ook mank. Functie is dus kennelijk niet belangrijk, uiterlijk wel. Tja.

Dit bedoelde ik eigenlijk ook, iig bedankt voor de info :+1:

En ja, zelfs ultra light’s hebben vaak al een GPS schermpje.

Ik denk zweefvliegers?
In de Cessna zit een klokje maar als ik mag vliegen ben ik zo opgewonden en bezig
dat ik de tijd vergeet.
Maar die weet de instructeur dan weer wel helaas :grin:
Vliegen is het mooiste wat er is :+1:

Mijn vader is amateur piloot (cessna en ander 2 tot 4persoon vliegspul). En draagt nooit een horloge(administrateur als beroep) en vind het “te duur”.

Daarentegen ben ik enorm positief verrast wat ik allemaal heb kunnen leren en lezen met het openen van dit topic (miss door de clickbaity titel). Heren wat ben ik blij voor jullie bijdrage en dat ik 2week? Geleden en acc heb gemaakt bij HF.

Dus gents thanks you

5 likes