De pilot watch. Design, trend of functie?

:flushed: Zonder tijd uberhaupt geen navigatie, maar je bedoelt ws de tijd dmv je eigen horloge :grinning:

1 like

Je blijft dat roepen, maar gegeven de DIN en ISO normen die duidelijk aangeven wat de functies en specificaties zijn van pilotenhorloges, zijn we er wel uit. Wat de geschiedenis ervan is, en waarom die bovenstaande DIN specificatie is gevormd is ook bekend.

Aangezien er Ministry of Defense en Reichsluftfahrtsministerium specificaties op de plank liggen die al even duidelijk zijn weten we gewoon wat een pilot watch is. De Fransen hebben ook zo hun specificatie, allemaal op dezelfde grondprincipes gestoeld:

  • Onderdruksresistent
  • Anti-Magnetisch
  • Voorzien van lume
  • Kunnen zien wat de 12 is, ook in het donker

Rekenbezels, GMT wijzers, draaibare urenringen voor tweede of derde tijdszones zijn allemaal niet ter zake doend, dat zijn latere gimmicks die buiten genoemde specificaties vallen maar wel als pilotenfunctie vermarkt worden. Je gebruikte als piloot UTC, je snelheid en startpositie om te navigeren, denk ik zo, dus de rest is aardig maar niet essentieel.

Tussen marketing, meningen en een de facto design van de Ministry of Defense zeg ik dat de specificatie van het MoD prevaleert. :slight_smile:

Nee! Daar zijn wij al lang uit.

Een horloge met bezel is nog geen duikhorloge. Daar is een specificatie van, dat is gewoon de facto te testen.

En hierom haat ik mijn baan. Ik werk in de compliance, en mensen zijn net fucking water. Als er een regel of specificatie voor iets is zullen ze zich in de meest godsliederlijke bochten wringen om die te negeren of om 'm geweld aan te doen.

Geen dank. Al is dit wel een herhaling van zetten van dit topic:

Mocht je daar plaatjes bij willen, struin Flieger Freitag even door. :slight_smile:

2 likes

Ik bedoelde eigenlijk dat we een FMC positie gebruiken voor navigatie waarbij er heel simpel naar de huidige en gewenste coƶrdinaten wordt gekeken. Er wordt dan een richting bepaald en die vliegt dat ding net zo lang totdat de coƶrdinaten overeenkomen, onafhankelijk van de tijd.
Vroeger kwam de FMC positie voort uit IRS informatie die op de ā€œouderwetseā€ manier de positie berekend (met richting en tijd) maar tegenwoordig is het een 100% GPS mix bij ons, zolang alles normaal werkt.
Overigens gebruiken de gps ontvangers zelf wel weer mede het verschil in tijd tussen de ontvangen signalen om de positie te berekenen. Uiteindelijk heb je dus ook absoluut gelijk als je zegt dat je tijd nodig hebt, alleen kunnen we daar in een normale situatie zelf helemaal niets mee als piloot.

Ik denk dat we een beetje langs elkaar aan het praten zijn; ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat er een specificatie is en de horloges die daaraan voldoen pilot/aviator/Flieger horloges genoemd mogen worden.
Echter, ik denk dat je het grootste gedeelte van de horloge wereld niet gaat meekrijgen als je zegt dat dat de enige horloges zijn die als pilot watch betiteld mogen worden. Er zullen velen zijn die, bijvoorbeeld, een Navitimer een pilot watch vinden, ondanks dat die (nog) niet volgens de DIN eisen gecertificeerd is.
Die laatste groep mensen en horloges bedoel ik wanneer ik zeg dat we er nooit met zā€™n allen uit zullen komen.

Ik vind het sowieso eigenlijk allemaal wel grappig; het gaat om een specificatie en naam voor een beroepsgroep die niet verplicht is om een horloge te dragen :joy:

1 like

Je hebt wel door dat wij het al lang met elkaar eens waren hĆØ? :wink:

Jazeker.

Daar ben ik helemaal bij je. Het is een discussie over een anachronisme, of deprecated tech, zou ik zo zeggen.

Als je het door die bril bekijkt zou je die DIN specificatie van Sinn weer af kunnen doen als onSinn marketing. :slight_smile:

Je kan er inmiddels altijd een proberen :slight_smile: Mijn Laco mag de collectie verlaten :slight_smile:

image

3 likes

Zelfs als ik mā€™n bril afzet zou ik dat ook wel kunnen doen :joy:

1 like

@ivar1

Je hebt zelf een quartz GMT horloge dacht ik.
Best een gaaf ding zou je nog eens een foto hiervan
kunnen plaatsen?

Dit is de enige GMT quartz die ik op dit moment heb (nog wel, gaat naar het blauwe gedeelte toe), dus ik denk dat je deze bedoeld?

1 like

Yep deze :+1:

1 like

Ik had deze trouwens ook een klein beetje voor de combinatie GMT met een mooie achterkant gekocht :joy:

1 like

@ivar1
Haha, ja die wereldkaart is een behoorlijk vrije interpretatie :joy:
Ze zijn overigens nog te koop.
Heeft deze saffier glas?

Wat heb je voor nieuws op het oog?

Ik heb deze quartz chrono, al een jaar of 6.
Met een ETA uurwerk.

TORGOEN T1 eham

Die sliderule gebruik ik niet :wink:

hee, leuk, ze zijn er weer! Een tijdje geleden waren ze op. Ja, saffier glas op deze (Explorer II).

Ik ben aan het ā€œopruimenā€, wil naar kleinere verzameling toe, voornamelijk GMT/Dual time/Worldtimers/aviation related. Misschien nog een oude Rolex 1675, of Breitling Unitime, maar kan ook iets anders worden. Eerst maar eens wat verkopen :joy:

1 like

@ivar1
Okay succes!

Ik hou het blauwe gedeelte wel even in de gaten, misschien zit er iets leuks tussen.

Mooi, maar dat zijn serieuze pecunia

Mannen we hebben een winnaar :wink:

1 like

Dat is ook zā€™n mooie pilot !! :heart_eyes:
Ik heb hem ooit zelf gehad

Eigenlijk nooit weer weg moeten doen ā€¦ :neutral_face:

Mag ik als ervaren boeing 737 / 787 flightsimpiloot :rofl: mijn IWC Le Petit Prince als optie eraan toevoegen?

2 likes

Erg mooi! :ok_hand:
ā€¦maar zo ā€˜Petitā€™ is dat ding niet als ik zo naar de foto kijk?! :sunglasses:

1 like

Die werkt op zich wel prima hoor :blush:

Mooi! Zo iets wil ik ook nog eens proberen.

Ook heel mooi! :smiley:

1 like

Inderdaad. Bij vliegers wijst ie omhoog en bij duikers omlaag.

1 like