De pilot watch. Design, trend of functie?

Weer wat geleerd! :+1:t2:
Maar het klopt dus niet altijd :thinking:

Heb je ergens een lijstje van merken die deze norm onderschrijven cq toepassen? Dat kan ik zo gauw niet vinden.

1 like

In ieder geval Sinn, Stowa, Glashütte en ik meen ook elders gelezen te hebben dat Harnhart er ook bij betrokken is. Krijg ik echter via Google niet bevestigd.

Stukje proza:

As a long-established manufacturer of pilot watches, Sinn Spezialuhren took the initiative and played a key role in promoting the development of a recognised DIN standard – the first new German watch standard in decades. It all started with the TESTAF technical standard for pilot watches developed by SINN in collaboration with the Department of Aerospace Technology at Aachen University of Applied Sciences which was presented to the public in 2012. Building on this standard – again on the initiative of SINN, and with the broad participation of the German watchmaking industry – the DIN 8330 Horology - Aviator watches was developed over a period of several years by users, testing institutes and scientists, and introduced in March 2016. Sinn Spezialuhren, Stowa, Glashütte Original, Aachen University of Applied Sciences, Lufthansa Cargo, Airbus Helicopters (formerly Eurocopter), DNV GL (formerly Germanischer Lloyd) and others were all involved in developing DIN 8330.

Bron: www.sinn.de/en/Download/Bedienungsanleitung/engl/SINN_DIN8330_EN.pdf

Het blijft natuurlijk allemaal wel vooral een marketingmomentje. Dat komt m.i. omdat er in tegenstelling tot bijvoorbeeld duikhorloges - ISO 6425 en diens DIN/JIS afgeleiden - voor professioneel gebruik geen echte pilotenhorloges (noodzakelijk) zijn.

Ik vermoed dat als er door de luchtvaart werkelijk om gecertificeerde horloges gevraagd zou worden, deze DIN-norm een erg goed uitgangspunt is. Er is binnen de TESTAF/DIN-norm wel over nagedacht (vind ik).

Grappig als je de DIN8330 Googled je bij Sinn of horloge sites komt. De Duitse DIN is net als de Nederlandse NEN als standaard in de EN euronorm cq ISO internationale norm opgegaan voor industriële normeringen, behalve dus voor het 8330 blad. Puur staaltje marketing gebakken lucht in mijn optiek. Voor duikers is dat dus anders. Het leven van een duiker hangt in hoge mate af van zijn klokje…

:grinning: mijn Junghans (zie mijn avatar) is ook een flieger :grinning:
Dubbel eigenlijk, omdat ie het hart heeft van de Seiko flightmaster automatic :heart_eyes:

Een duiker duikt niet met een klokje, maar met een duikcomputer.:sunglasses:

Kan met beide :swimming_woman: maar ook voor een duikcomputer is enige waterdichtheid ook gewenst lijkt me :innocent: