De grote en beste horlogemaker ter wereld, George Daniels, zei al dat boven de £200 tot £250, horloges kwalitatief gezien niet beter meer worden, slechts duurder door de keuze van de verwerkte materialen.
Het gaat hierbij dan natuurlijk wel om een eenvoudig mechanisch 3-wijzer-horloge.
Eigenlijk kun je volgens hem, dè hoogste autoriteit op horlogegebied, dus stellen dat horloges zo rond de £200 tot £250 kwalitatief tot de beste behoren.
De rest is dus geproduceerd volgens de keuze van materialen, m.a.w. volgens persoonlijke voorkeuren, die de horlogemarkt verder nog beheersen.
Ik vind zelf ook dat elk horloge boven de €1000 te duur is. Maar waarom ben ik nou tot in de ellende aan het sparen om er eentje te kopen van vele malen meer? Niemand weet het.
Wat is je moraal van het verhaal? Dan ze allemaal megarijk worden doordat wij zo makkelijk bereid zijn om het geld ervoor neer te leggen? Dat was bekend
Is toch al een lang bekend verhaal, Nike bijvoorbeeld “moet” schoenen maken van 500+ dollar terwijl ze zelf toegeven dat er boven de 100+ geen verschil meer is. Dit doen ze omdat de klant erom vraagt en iets wil hebben dat ze enigszins uniek maakt ofwel status geeft. I’m such a sucker too
Hangt vast wel een marketing nerd hier rond op HF die het economische mechanisme kan benoemen.
Uncle George heeft het hier over het uurwerk wat in het horloge zit begrijp ik.
Dus niet het geheel: uurwerk + kast + band. Want die combi is natuurlijk een heel ander verhaal.
Niet mee eens… Ik denk dat de beste prijs kwaliteit rond de 600 euro ligt. (Voor een mechanisch kaliber). Voor dat geld krijg je een stalen kast met hoogwaardige stalen band (dus geen pisbakkenstaal wat bijv Seiko gebruikt voor haar skxjes etc). Ook krijg je waarschijnlijk een Zwitsers uurwerkje erin, wat zo’n 10 sec afwijking heeft… Als je chronometer wilt dan ligt die prijs rond de 1.000 euro.
Niets ten nadele van Seiko, is wel een topmerk. Maar de beste uurwerken hebben ze ook niet. (Voor mijn samurai iig niet).
Dat is wat Range Rover doet met de Autobiography uitvoering. Ook om dat de klant dat wil, RR zegt hier zelf over dat het belachelijk is en er op wat kleine zaken na niks extra’s op zit wat de meerprijs rechtvaardigt. Maar de klant wil dat embleem erop hebben omdat ze zich daarmee “onderscheiden” van de eigenaar van een HSE…
Die vergelijking gaat niet helemaal op want ik reed BMW vanwege uiterlijk en status maar vooral vanwege het rijgedrag. Audi heeft dezelfde kwaliteit/status maar dan liever wel een Toyota inderdaad.
Dat valt me tegen van jou als horlogemaker in opleiding. Het 7s26 kaliber is in mijn ogen echt een door ontwikkeld meesterwerk. Ik vind het kort door de bocht om te zeggen (mijn uurwerk is niet top, dus de rest zal ook wel niks zijn)
Context & bronvermelding graag . Anders is het roeptoeteren. Zeker daar de goedkoopste Daniels ooit verkocht £1200 was. Dat was in 1969, toen bijv. een Mini £600 kostte.