De prijs van de beste uurwerken is circa £200 tot £250

Hier gaan we. Wat is kwaliteit? Voor diegenen onder ons die Zen and the Art of Motorcycle Maintenance nog niet hebben gelezen: Koop er eentje en lees hem eens.

https://www.bol.com/nl/f/zen-and-the-art-of-motorcycle-maintenance/30067610/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G2EUQSQMZCMOI-213952918447&gclid=CjwKCAiAoNTUBRBUEiwAWje2lqjpDW4N5sivJOdLmldDdIe8DlL-EJxNMEIrehRNfgPh09bjV0X7txoCMIYQAvD_BwE

Voor 8.99 ben je spekkoper.

Is dat geen teken van kwaliteit? Voor mij is het uiterlijk van een horloge belangrijk. Dus een mooier bewerkte kast, strakkere wijzers, opgelegde indices en een gedecoreerd uurwerk zijn voor mij allemaal uitingen van kwaliteit.

Een gevalletje “Dikke lul en drie bier”. Een argument op grond van authoriteit is geen argument.

Zodra mensen dingen gaan roepen als “ik ben hier al tien jaar lid” hebben ze geen feitelijke argumenten in huis.

3 likes

No such thing. Zeker niet op een horloge van 600 Euro. Een hoogwaardige stalen band zou wat mij betreft het volgende hebben:

• Ice hardening of andere coating op het staal tegen krassen
  • Halve links voor fijnafstelling
  • Een dunne vouwsluiting die toch niet uit gestanst blik bestaat. Ik zeg 3 a 3.5mm maximaal
  • Glidelock of snelverstellings-systeem
  • Drie of vier micro-adjustment gaten op de vouwsluiting
  • Solide end links

Of het dan pin & collar is of een schroefsysteem zal me wel aan de bips oxideren. Maar de banden van Squales, SARBS en Longines die ik in handen heb gehad deden dat allemaal niet.

De Aevig Balaur van Chip deed een goede poging, maar zonder ice-hardening en met een veel te dikke vouwsluiting (blok van een halve cm dik).

Zelfs de Damasko band die dan wel weer ice-hardened was maar geen glidelock of fijnafstellingsmogelijkheden had, voldeed niet aan mijn specificaties.

Kortom: Afgezien van de reputatie die Rolex heeft zijn er in mijn optiek geen fatsoenlijke stalen banden.

Heh. Hehehehe… de 7s26, daar heeft @stefanketelaars al een en ander over gezegd. En die doet genoeg met uurwerken om daar een wat technischer kijk op te hebben, maar ook hier wordt niets slechts over dat uurwerk gezegd:

http://people.timezone.com/msandler/Articles/Workbench/Seiko/Seiko7005.html

Of de overlevende tekst van ThePurist’s review:

Maar Seiko kun je ook helemaal niet afrekenen op hun bottom of the barrel 7s26je. Da’s hetzelfde als dat ik roep dat Omega/ETA alleen maar slechte uurwerken heeft omdat de System51 me niet aanstaat.

3 likes

Inderdaad. Stalen band. :).

Onderzoek leert mij dat de meeste stalen urinoirs van 304L staal zijn. :slight_smile:

Leuk weetje. :slight_smile:

5 likes

Ik wist dat ik het anders moest verwoorden :wink:

Ik kijk nu liever naar het gebruik voor de consument.(zonder horlogekennis of passie oid.) Die hoeft geen horloge dat 30 seconden afwijking heeft. Daarom vind ik de horloges van seiko niet geweldig. Ik heb er wel 1, en meerdere gehad en dat is gewoon om, zoal ik al zei, een topmerk is. Ze bieden gewoon wel mechanische modellen + geschiedenis voor een prikkie.

Ben ik trouwens nog niet, ga 7 maart heen voor intake :stuck_out_tongue:

Misschien is hoogwaardig wat overdreven van mij geweest. Maar je zult ook niet ontkennen dat er een duidelijk kwaliteitsverschil zit tussen de banden waar ik op doel.

Kijk, voor die 60 euro oid dat een 5je met 7s26 uurwerk kost, doet ie het prima. Maar persoonlijk ben ik op een punt dat ik precisie en wat materiaal dat gewoon beter is meer waardeer dan een mechanisch kaliber dat wat minder kost. Maar… dat vind ik.

True, maar ik zeg nergens in mijn eerste reactie specifiek een 7s26. Die speelde inderdaad mee, maar de 4r35*** op mijn samurai is nou ook niet geweldig en ga zo maar door… Ik heb dit niet gebaseerd op 1 horloge hoor haha :stuck_out_tongue:

Maar, nogmaals: Seiko is gewoon een topmerk, maar er valt wel is wat te discussiëren over de kwaliteit die ze leveren :p.

:joy::joy::joy::joy::joy::joy:

Wat jij letterlijk zei is dit:

Ik zou zeggen dat je overhaast sprak en het wellicht anders had uitgedrukt, bij nader inzien. :slight_smile: Don’t fok with Seiko’s movementboeren.

Dat klopt. Met name omdat in een Prospex Samurai geen 6r15 ligt, maar een 4r35. Wat een upgrade is van de 7s25 die in de 2004 Samurai lag. Kortom: Hetzelfde uurwerk met hacking.

Eh, verbazingwekkend weinig, eigenlijk. Ik heb stalen banden van Sinn, Squale, Hamilton en Archimede in handen gehad, en ze doen het allemaal niet echt.

2 likes

Oke first of all: vergist in het uurwerk haha… Iets te vroeg wakker :joy::joy:

Rustig aan met die uurwerken, die gaan wat hoger dan 600 eutjes… :joy:

Raar…

1 like

Kijk, met de 4r35 heb je nog steeds een bottom of the barrel uurwerk van Seiko in handen omdat dat simpelweg de vervanger is van de 7S serie.

Een ETA 2824 / Sellita SW200 uurwerk heeft ook gewoon +/- 15 sec specificatie, terwijl een Seiko 7s / 4r serie +/-20 tot 30 roept. In de praktijk zijn zowel de 2824 als de 7s/4r serie beter afgeregeld, maar het is koffiedik kijken.

Maar zolang ik voor 300 Euro dit al scoor zijn ze in die categorie de beste:

Want de 6r15 is wel degelijk andere koek. Los van de decoraties zijn de balans en veer van beter materiaal. Door dat hele spron gebeuren doen die dingen 50 uur power reserve en is ook de maximale afwijking minder: tussen de 15 en 25.

Volgens mij heeft Seiko met de 6r15 SARB serie voor 275-400 Euro dus wel de beste uurwerken, met misschien een stukje concurrentie van een Tissot powermatic 80 in de totale uitverkoop.

Om het on topic te houden: Ik hoop dat ze geen presage-flauwekul gaan uithalen als ze met de vervangers van de SARB033, 35 en 17 komen, maar gewoon onder de 39mm doorsnee een 6r15 blijven leveren.

Die koopt een quartz van 50-100 Euro. Of zelfs 5 Euro bij de trekpleister. En die quartz van 5 euro gaat waarschijnlijk accurater zijn dan een GS hi-beat van 7000.

4 likes

Uhmm… weet je nog in welk topic je bent? :joy:

2 likes

:joy: :joy: :joy:

Net als @Captaingingerbeardd: Te vroeg wakker. Godsamme zeg. :slight_smile:

Nee dus. Ik weet niet waar ik ben. Koffie!

3 likes

Gelukkig hebben we de foto’s no… uh al! :upside_down_face:

Hoe bedoel je?

Het is allemaal waar wat je zegt, Brunod. Dat moet erbij verteld worden.
In dat licht moet de uitspraak van de heer George Daniels dan ook
gelezen worden.

Zo…de vrouw was de deur uit gisteravond? :joy: wat een lap tekst weer

3 likes

Dat was vanochtend.

Er zaten plaatjes bij. :joy:

Mijn conclusie was dat zowel horloges als uurwerken boven de 300 Euro nog heel veel aan kwaliteit winnen. Dit was stom toeval omdat ik eigenlijk in m’n hoofd aan SARB’s dacht. :slight_smile:

Om de Seiko discussie nog aan te zwengelen, mijn 6r27 is met 1,5 sec per dag heel wat nauwkeuriger dan mijn eta 2824 uurwerken. De horloges waar deze eta’s in zitten hadden een stuk hogere aanschafprijs.

2 likes

Ook denk ik dat je onderscheid moet maken in kwaliteitseisen als je puur naar het uurwerk kijkt:

• Esthetiek / ontwerp van het uurwerk, is dat een kwaliteitsvraag?
  • Betrouwbaarheid: Hoe lang zonder service? MTBF? Economisch ontwerp?
  • Betrouwbaarheid: Hoe reageert het op schokken / extreme temperaturen en vocht?
  • Accuratesse: Hoeveel wint / verliest het over tijd?
  • Accuratesse: Hoe regelmatig / voorspelbaar loopt het?
  • Power reserve?

Als accuratesse en schokgevoeligheid je maatstaven zijn, is alleen quartz nog interessant, want dan zijn alle mechanische horloges, inclusief George Daniels’ co-axials, gewoon knakenbakken. Rukdingen. :slight_smile:

2 likes

Hatseflats, daar komt die knuppel!

2 likes