Deze grafiek toont de prijsontwikkeling van een stalen Rolex Submariner Date sinds 1995. Ik heb 1995 gekozen omdat dat het jaar is waarin ik mijn eerste 16610 kocht. Ik herinner me de prijs nog heel goed: die was toen €2200.
Natuurlijk is dat omgerekend naar euro’s, want in 1995 hadden we de euro nog niet. Maar laten we ervan uitgaan dat de prijs die je toen betaalde in Belgische frank, Franse frank, Nederlandse gulden, Italiaanse lire, Duitse mark of welke valuta je ook gebruikte, ongeveer overeenkomt met €2200.
De linkse gele kolom geeft de gemiddelde inflatie weer in Europa en de Verenigde Staten. Niet exact per jaar, maar over een periode van 30 jaar het gemiddelde van alle jaren samen. Er zijn pieken, zoals tijdens de Covid-periode, maar ook lagere of zelfs negatieve periodes zoals de financiële crisis van 2008. Over het algemeen ligt het gemiddelde in de VS iets boven de 2,2 procent, terwijl het in Europa iets lager ligt, maar 2,2 procent is een goede algemene benadering.
Als we nu kijken naar vandaag, 2026, kost de Rolex Date ongeveer €11500. In België denk ik dat hij rond de €11200 ligt, wat goed overeenkomt met de andere gele kolom die aangeeft dat een Rolex gemiddeld ongeveer 5,5 procent per jaar in prijs is gestegen.
Nogmaals, dit is een gemiddelde. In sommige jaren is de stijging lager, in andere jaren zijn er sterkere prijsverhogingen of zelfs meerdere prijsaanpassingen per jaar. Maar als je de oorspronkelijke prijs van 1995 vergelijkt met de prijs van vandaag, kom je uit op een gemiddelde jaarlijkse stijging van ongeveer 5,5 procent over de afgelopen 30 jaar.
De laatste twee kolommen tonen hoeveel de prijs in euro’s is gestegen boven wat hij zou zijn geweest als hij gewoon de inflatie had gevolgd. De laatste kolom drukt dit verschil uit in percentage, dus hoeveel duurder de Submariner Date is geworden in vergelijking met de normale inflatie.
En in essentie is het nog steeds dezelfde horloge. Ja, door de jaren heen is hij geëvolueerd van aluminium bezels naar keramische, en de middenlinks van de band waren vroeger hol en zijn nu massief, maar dat verandert het product fundamenteel niet. Het voelt als een normale evolutie die eigenlijk geen enorme prijsstijging zou moeten rechtvaardigen, zeker niet in deze mate.
Wat ik me oprecht afvraag is hoe lang deze sterke divergentie kan doorgaan. De kloof wordt elk jaar groter, en op een bepaald moment moet het toch te duur worden.
Denk je dat je in 2040 bereid zou zijn om €25.000 te betalen voor een stalen Submariner Date? Want dat zal waarschijnlijk de prijs zijn.
Eerlijk gezegd gebruikte ik de Submariner als voorbeeld omdat het waarschijnlijk het bekendste horloge is Maar natuurlijk is dit niet alleen een Rolex-probleem. Andere merken zijn net zo hard gestegen, zo niet meer. Eind de jaren 80 droom eik van een Omega speedmaster, ik was 15 jaar dus compleet onbetaalbaar. Maar ik weet wel nog dat hij op lederen armband 28.000 frank kostte of dus 695 euro.op Stalen band was het een 1000 tot 1100 euro. Vandaag deze laatste net onder de 8000 euro geloof ik.
In de titel zette ik ‘LUXE’ in hoofdletters want er is wel degelijk een verschil met alledaagse goedkope uurwerken. Eind de jaren 80 kostte een basic Swatch 1650 frank (41 euro) een vergelijkbare Swatch vandaag kost je vandaag amper een 100 euro.
Jaren geleden kon je nog van sommige onafhankelijke horlogemakers kopen tegen relatief redelijke prijzen. Vandaag de dag vrees ik dat dat nog extremer is geworden. Ze maken nog steeds prachtige stukken, maar voor iets eenvoudigs en goed afgewerkt vragen ze nu zonder aarzeling 50 tot 100K.
Zie jij deze trend ooit stoppen, of zullen we moeten accepteren dat we uit de markt worden geprijsd?
Of denk je dat waar we vroeger bijvoorbeeld drie mooie horloges per jaar konden kopen, we nu (en zeker in de toekomst) met hetzelfde budget nog maar één stuk zullen kunnen veroorloven?