De psychologische twist

Net als iedereen op dit forum ben ik een trotse horlogeliefhebber.

Mijn verzameling is al begonnen sinds mijn jeugd, en mijn allereerste horloge was een automatisch exemplaar dat mijn vader zo’n 40 jaar geleden kocht bij de HEMA. Ja, je leest het goed, de HEMA – de place-to-be voor de horloges van de toekomst. Mijn broer mocht ook een horloge uitkiezen en ging voor een digitaal Seiko met alarm en displayverlichting. Toen we die horloges voor het eerst om hadden, was het alsof we net een privéjet hadden gekocht. De wereld lag aan onze voeten!

Sindsdien heb ik altijd goed in de gaten wie welk horloge draagt. En natuurlijk vraag ik dan altijd of er een verhaal achter zit – je zou versteld staan van de leuke gesprekken die dat oplevert. Naarmate we ouder werden (en ja, ook een beetje meer te besteden hadden), verwen ik mezelf soms met een prachtig Zwitsers horloge, vaak met wat extra complicaties. Want hey, je leeft maar één keer, toch?

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen specifiek merk of model heb dat ik als ‘uitzonderlijk’ beschouw. De horloges die ik heb aangeschaft, vind ik allemaal prachtig en ben ik er behoorlijk happy mee. Zoals de meeste van jullie heb ik ook mijn spaarpot moeten aanspreken om een nieuw exemplaar te kunnen kopen.

Maar nu komt het… Hier komt de psychologische twist. Er is namelijk één horloge waar ik gewoon niet aan kan ontsnappen: mijn ‘Holy Grail’. En ja, je raadt het al: die is qua prijs en de gun-factor van het merk voor mij momenteel totaal onbereikbaar. Wat doet een mens dan? Juist, obsessief kijken naar elke mogelijke kans om het toch te bemachtigen, ondanks dat het eigenlijk totaal onverantwoord en onverstandig is.

Het horloge in kwestie is de Vacheron Constantin 222. Waarom? Omdat dit horloge alles heeft wat ik zoek in een tijdstuk. Het heeft niet alleen een tijdloos ontwerp, maar het is ook een stukje geschiedenis. Het werd in 1977 gepresenteerd ter gelegenheid van het 222 jarig bestaan van Vacheron Constantin. Dat scherpe, hoekige design, de geïntegreerde band, het is allemaal zo perfect. En dan natuurlijk die beperkte oplage, die het horloge tot een echt verzamelobject maakt. Het is gewoon een legende in een kast.

Nu ben ik heel benieuwd naar jullie Holy Grail horloge. Welk horloge zou jij kopen als je de loterij wint? Of misschien krijg je het voor je verjaardag, wie zal het zeggen? Deel je droomhorloge en vertel ons waarom je het zo aantrekkelijk vindt. En als je een foto hebt, laat die dan vooral zien! Misschien is het de geschiedenis, het design, de complicaties, of gewoon een persoonlijke herinnering, hoor het graag!

Laten we elkaar inspireren en misschien krijgen we wel wat nieuwe ideeën voor onze toekomstige aankopen. :sunglasses:

Ik kan niet wachten om jullie verhalen te lezen – en misschien krijgen we de Vacheron Constantin 222 wel massaal op de markt (als we de loterij winnen natuurlijk!). :wink:

38 likes

Deze?

https://www.vacheron-constantin.com/jp/en/collections/historiques/4200h-222j-b935.html

17 likes

Hahaha, Dit is hem ja. Ik was zo enthousiast om mijn verhaal te delen, dat ik helemaal vergeten ben een foto toe te voegen. Dankjewel!

3 likes

7 likes

Inderdaad grailmateriaal! :100:

Mijn grail is deze:

6 likes

https://www.vacheron-constantin.com/ww/en/collections/traditionnelle/82172-000r-9382.html

5 likes

Erg mooi. Wat maakt het voor jou zo bijzonder?

2 likes

Tsja…
Waar zal ik beginnen?
Het top of the foodchain merk.
De Calatrava modellenlijn.
Het formaat van de referentie 6119.
De onder de radar witgouden kast.
De clous de Paris bezel.
De dauphin wijzers.
De prachte charcoal vertikaal gebrushte plaat.
De perfecte positionering en grootte van de subsecondenwijzer met guilloche cirkel.
De zichtbodem met het lekkere 30,4 millimeter grote 30-255 caliber.
De dubbele veerton met 65 uur gangreserve.
De acht millimeter dikte.
Het Calatrava logo op de kroon.
Enzovoorts, enzovoorts.

Zijn er minpunten?
Jazeker.
De croco band draagt niet lekker.
De dauphinwijzers had ik liever ‘scherp’ gehad en niet afgevlakt.
Verder alles helemaal prima!

25 likes

Dit is dus jouw holy grail! Ik hoop echt dat je het uiteindelijk kunt aanschaffen. Misschien komt er een moment waarop je het financieel kunt regelen. Het scheelt in tijd dat het geen sport model is.

2 likes

Ja, die heb ik wel eens gezien… …nu weet ik 100% zeker wie je werkelijk bent. Geeft niks hoor. Was een leuk tuinfeestje destijds!

Draag trouwens een zelfde Molequin Saffiano aan mijn Eterna-Matic 1000 nu; zelfde kleur. Not kidding.

4 likes

Racing green it is! :facepunch:t2:

3 likes

Hij heeft hem al enkele jaren hoor. :wink: Zelf in handen gehad. Mooi uurwerk door de zichtbodem. :ok_hand:

2 likes

Als Omega liefhebber (ik heb er zeven) voelde het als vreemdgaan toen ik een paar jaar geleden een Rolex DJ uit 1968 kocht. Nog steeds voelt Omega als mijn merk, maar toch kijk ik ook telkens weer naar dit horloge😂:

15 likes

Voor mij graag een Cartier Tank Cintrée met gouden kast, witte wijzerplaat en Breguet wijzers.

Als ik moet uitleggen waarom dit bijzonder is heeft het geen zin.

Mogelijk zou ik er als sport horloge dan een Louis Vuitton Tambour met geïntegreerde band bij kopen, of één van de 300 nieuwe Credor locomotives. Uit balorigheid.

12 likes

Ik heb geen idee hoe het zou voelen om daadwerkelijk met zo’n grote Jacob & Co. kast rond te lopen, maar als ik de loterij zou winnen zou dit stiekem één van mijn eerste aankopen zijn denk ik. Ik zou mij serieus uuuuren kunnen vermaken hiermee! :sweat_smile:

6 likes

Dat begrijp ik helemaal! Het is echt een prachtig groot horloge met een complex uurwerk. Ik vraag me echter ook af wat het onderhoud daarvan zou kosten, aangezien zulke luxe horloges vaak ingewikkeld zijn en veel zorg nodig hebben. Aan de andere kant, als ik erover nadenk, realiseer ik me dat ik misschien denk als een arme persoon want degene die zo’n horloge kan aanschaffen, heeft waarschijnlijk geen moeite om het onderhoud te betalen, haha! Het is een hele andere wereld!

2 likes

Denk dat je van de servicekosten alleen al een mooie Rolex van kunt kopen :rofl:

2 likes

Deze simpele 36 mm. Meer hoeft niet voor mij. :grinning:

9 likes

De Glashütte Original panomatic lunar.

9 likes

Deze. Ik ken geen mooier horloge dan deze.

8 likes