Ik zag laatst een LE van Seiko.
10.000 stuks! Genummerd!! Diegene die dat heeft verzonnen lachte de lul uit z’n broek.
Ik zag laatst een LE van Seiko.
10.000 stuks! Genummerd!! Diegene die dat heeft verzonnen lachte de lul uit z’n broek.
Dat zijn Omega-esque aantallen…
Nou ja, niet dus.
Hij mag dan als “moonphase” zijn geadverteerd maar volgens mij is een maanfase een complicatie die de maanstand (vol, half EK/LK, nieuw) aangeeft. Dat doet deze dus niet.
Hij geeft dus hooguit aan of het dag of nacht is. En dan zonder een een zonnetje voor de dag.
Begrijpt iemand deze dag/nacht aanduiding? De maan als het nacht is en sterren overdag?
Of zie ik iets heel erg over het hoofd?
Edit: Ja, ik zie iets over het hoofd. De site geeft aan: “With a moonphase I incorporated Miffy and made it kind of functional and playful at the same time. During the month she slowly goes away and comes back again”
Nu is een maanfase complicatie natuurlijk al enigszins zinloos (wel leuk, heb er ook één), maar deze versie is more playful than functional.
Maar goed, het kan niet altijd serieus zijn…
Mooie aankoop. Ook een heel leuk cadeau.
De ontwerper heeft zelf wel iets met Nijntje geloof ik…
Maar ik denk niet dat daar objecten van 3 mille bij zitten.
Aan de andere kant, horloges met Snoopy er op verkopen ook als een trein en ik denk ook aan de
Montblanc ‘Petit Prince’ spulletjes. Die vulpen die aan Le Petit Prince gewijd is (als eerbetoon aan schrijver en piloot Antoine de Saint-Exupéry) vind ik stiekem zelf ook wel erg mooi, maar ja… €815,–?" (dat is dan wel inclusief BTW)
IWC heeft ook een Petit Prince horloge. Daar staat dat dan niet zo prominet op, maar het is wèl een ‘Flieger’. Ongetwijfeld met de schepper van het kleine prinsje in gedachten.
Dus alles bij elkaar: het is niet zo’n gek idee van meneer de Rijke geweest om het legendarische en wereldberoemde konijntje van de goede Dick Bruna een eerbetoon te geven. Maar wat toch blijft is de onaangename gedachte aan de prijs voor dat ding. Ik denk niet dat De Rijke met zijn microbrand zich op een lijn zou mogen stellen met iconische fabrikanten (los van de kritiek die je daarop zou kunnen hebben) als Montblanc en IWC. Beiden zijn minstens zo beroemd als het sprookjes prinsje. Ik denk niet dat je dat van De Rijke t.o.v. Nijntje en Dick Bruna kan zeggen.
Tsja, wat kan ik zeggen. Ik neem aan dat de intellectueel eigenaar van Nijntje toestemming geeft. En daarnaast ben ik blij dat een Nederlands horlogemerk hiermee op de proppen komt.
Uit je betoog maak ik bijna op dat je het een hardwerkend microbrand niet gunt.
Ja, en de Studio Ghibli limiteds van Seiko en Star Wars dingen en ga zo maar door.
Nee, lijkt mij dus ook niet. Denk ook dat objecten als dit aan meer subculturen van verzamelaars en aficionados raken dan alleen horloge’s. Behalve dat Nijntje een kinderfiguurtje is, dat veel nostalgie opwekt bij volwassenen en waar kinderen nog steeds mee opgroeien, is het werk van Dick Bruna internationaal iconisch in de grafisch ontwerp en kunst wereld. Nijntje staat daarmee voor veel meer symbool dan alleen het figuurtje an zich. Wereldwijd erkent ook. Er zijn rechtszaken gevoerd over het al dan niet plagiaat zijn van het Japanse figuurtje “Hello Kitty”. Neem daarbij de added value concepten van “Dutch Design”, “Hand Crafted”, “Limited edtions” etc. en ik durf zelf echt geen uitspraken meer te doen over al dan niet waardebehoud.
Denk dat niemand dat hier echt met garantie kan trouwens en iedereen die van wel beweert… Tsja… Ach… Er is nog best een grote wereld buiten dit forum hoor! Waar mensen hele andere zaken belangrijk vinden dan welk uurwerkje er in zit.
@Kawouter Ik hoop van harte dat je er een weet te bemachtigen! Schroom niet om te laten weten hoe het afloopt!
Nee, dat is beslist niet zo. Ik gun hardwerkende microbrand eigenaars alle goeds. Ik heb alleen moeite met de naar mijn mening exorbitante prijs voor een op zich leuk en origineel ontworpen horloge, met een standaard (zij het kwalitatief zeer goed) uurwerk. Ik vind het ook best een leuk ding. Maar met zo’n prijsstelling positioneer je je als aanbieder toch niet geheel terecht naast (commercieel gezien) kanjers als MB en IWC, vind ik. Maar dat is slechts mijn mening hoor.
En dan denk ik bij mezelf: ach, Bick Bruna was een bescheiden man…
@WJH Dank voor de nuancering. Helemaal mee eens.
Cool ding!
Ik vind het een zeer onaantrekkelijk en kinderachtig ogend horloge. Dan is zelfs Euro 100,- nog teveel voor mij. Een goed uurwerk kan het onaantrekkelijke niet compenseren.
Maar als je Nijntje-fan bent en geld hebt, dan koop je het om te behouden, dus dan is het prima.
Als je het als belegging ziet, wordt je misschien ooit teleurgesteld.
Luister de 2 laatste afleveringen van Mannen van de Tijd podcast, deze gaan over de Rijke en Co