De Russische horloge-industrie vanaf 1900

Goed artikel / heel interessant / dank je

Een goede Vostok, niet zo’n toeristen ding, koop je bij http://meranom.com/
Deze staat goed bekend bij de WUS/f10 verzamelaars. Veel horloges zijn uitverkocht, want Meranom heeft een deal met de fabriek om kleine partijen af te nemen waarbij gekozen wordt voor een net iets andere case and dial. Levering vanuit Rusland kan even duren.

Erg leuke en leerzame draad. Ben benieuwd naar het vervolg!

Erg leuk topic. Ik heb voor mijn Swiss periode best wat Russen gehad. Mijn Attache met 2416 B Caliber was de mooiste. Helaas geflippert, had ik hem gehouden.

Meranom :slight_smile:

Vandaag tijd voor een aanvulling. Met het geconfisqueerde materiaal hielden de Soviets het een aantal jaren vol om aan de vraag naar horloges te voldoen, maar vanaf 1926 moest er in de buidel getast worden en werden onderdelen uit met name Zwitserland geïmporteerd en betaald met zilver en goud. De onderdelen werden in werkplaatsen die onder toezicht stonden van Tochmekh in elkaar gezet. De wijzerplaat werd voorzien van de naam waaronder op dat moment Tochmekh opereerde. Het mechanisme van een dergelijk horloge was meestal een Unitas, Cyma of Tavannes. Dit ging zo door tot begin jaren 30, het moment dat de Soviets starten met hun eerste eigen horlogefabriek in Moscow (komt aan bod in de volgende bijdrage). De state trust “Tochmekh” werd in 1933 bij de start van het 2e 5-jaren plan opgeheven.

Dan nu een voorbeeld met een Unitas caliber-146.

4 likes

Vandaag maak ik het plaatje af tot einde WW2. Het begint in 1930 met de 1e horloge fabriek tot vlak na WW2. In deze periode werden voornamelijk horloges gemaakt met machines die waren overgenomen uit de failliete inboedel van de Amerikaanse horlogemaker Dueben Hampden uit Ohio. De 2e Moscow Watch Factory begon en gebruikte veelal onderdelen van de 1e Moscow Watch Factory. Door de oorlog werden beide fabrieken geëvacueerd waardoor 2 nieuwe fabrieken achter de Oeral gebergte werden opgestart.

Ik hoop dat jullie het mij vergeven dat ik nu overschakel naar het Engels. De volgende tekst heb ik een keer geschreven voor het WUS forum en om deze nu in zijn geheel te vertalen…

Kirov “Saucepan” Type-1 – History

Interesting to know is that these watches where first for both the civil and military dial marked and had different dial logo’s during the first years. Most later produced watches do not have a logo on the dial.

Since the start of the 1st SWF in 1930 - in 1935 renamed to 1st SWF-Kirov and in 1943 to 1st MWF - they produced saucepan watches in both 7j and 15j versions. The 1st MWF didn’t made any of those watches anymore after their evacuation in 1941. So the last 1st MWF Kirovskie watches have a date stamp 41-3.

In the 4th quarter 1941 (41-4) the factory was evacuated to Zlatoust (ЗЧЗ - Zlatoust Watch Factory). During the war years they used already produced parts which were made earlier in Moscow. After the war the Zlatoust Watch Factory continued producing watches. According to Alan Garret’s website the Zlatoust Watch Factory used a movement logo in 1951 for the first time, the latest movement year stamp was 57-4.

The 2nd MWF started fully producing “saucepan” watches in 1936. Before that year the 2nd MWF produced saucepan watches using parts made in the 1st SWF (including their movement stamp). In the 4th quarter 1941, when all the equipment of the 2nd MWF was moved east, a temporary factory called 53 (5 Завод) started with equipment from the evacuated 2nd MWF. They used the movement stamp 53 (production years 1942 - 1946). If this factory was temporarily aside of the Chistopol factory (1942, later renamed to Wostok) or the Chistopol factory (AKA Tschistopolsky) came out of this temporary factory 53, is unknown. Collector Mark Gordon wrote: “After the war, the factory became or was merged into the ‘Tschistopol Glavpribor Watch Factory NK MV 835’ (what happened is not totally clear) which went on to produce Vostok watches”. Also according to collector Mark Gordon, the Paratrooper version (the one with a rare black dial) was produced here during the years 1945-1950. This watch has no movement logo.

So we 5 different factories who produced the Kirovskie “saucepan” watch. One of those 5 was a temporally factory called 53. To recognize which factory, you can check the logo/marks on the movement. Movement photo’s can be found here: http://www.netgrafik.ch/russian_logos.htm
Warning: some movements have no marks.These are probably produced during WW2, sometimes even with rejected parts due to a shortage of watches.

Alan Garret’s website about Dueben Hampen and the link to the 1st MWF: http://hampdenwatches.blogspot.co.uk/

Enkele voorbeelden:

2 likes

De volgende bijdrage gaat over de Pobeda en de S(h)turmanskie 15 en 17-juwelen variant uit de jaren 50.

Blijft mooi en interessant.

Leuk topic! Dit is mijn juspan uit 1939, Tweede Moskouse Horlogefabriek.
Helaas is de veer nu stuk…

1 like

zonde man, niet te maken???

Losse mainsprings kun je kopen bij https://www.cousinsuk.com. Ik weet de maten voor een Kirovskie even niet uit mijn hoofd, maar inclusief verzendkosten kost het je minder dan 15 UK Pond. Helaas ken ik (nog steeds) geen goed NL adresje waar je losse veren kunt bestellen. Mocht je interesse hebben in een stap-voor-stap service guide van dit type horloge, ga dan naar de WUS forum waar ik een laagdrempelige service guide met foto’s heb geplaatst. Dit type horloge is overigens ideaal om te leren hoe je een horloge uit elkaar moet halen, oliën en weer in elkaar zetten.

Zie: http://forums.watchuseek.com/f10/kirov-�saucepan�-type-1-�-service-1076690.html

3 likes

Tijd voor de volgende bijdrage.

Op het eind van WW2 hebben de Russen de inboedel van de Glashütte fabriek meegenomen richting Moscow. Hierdoor zie je heel soms een Tutima Urofa Type-59 Chronograaf voorbij komen met een 1stMWF logo op de wijzerplaat. Zoek op de website van de verzamelaar Mark Gorden (meer dan 1000 USSR horloges) op het woord “Urofa” voor voorbeelden. Een pracht chronograaf voor liefhebbers van oude piloten chronografen.

Maar ja, echt Russisch is dit natuurlijk niet… Dus ga ik een jaar verder, naar 1946. Daar werd met hulp van de Fransen een nieuwe fabriek opgezet. De Penza fabriek. Hier werd een oud caliber van LIP, de R-25, verder doorontwikkeld. Dit kaliber werd de K-25 genoemd. Dit kaliber werd toegepast op de eerste prototypes van de Pobeda horloges (Overwinning). Na goedkeuring van Stalin zelf werd de grootschalige productie gestart in de 1stMWF. Deze horloges zijn, geheel in de tijdsgeest van de jaren 50, stukken kleiner (33 mm). Pobeda horloges zijn in de loop der jaren in verschillende fabrieken in vele varianten geproduceerd. De laatste Pobeda horloges rolden in 2004 van de loopband.

De fabrieken op een rijtje:
Penza Watch Factory: 1946 prototypes
First Moscow Watch Factory: 1946 - 1953
Petrodvorets Watch Factory : 1949 - 1958
Chistopol Watch Factory: 1949 - 1960
Second Moscow Watch Factory: 1953 -1964
Maslennikov Factory: 1951 - 2004

Een vroeg voorbeeld van een Pobeda (1948) uit de 1stMWF.

5 likes

Pobeda 1958

1 like

geweldig topic dit! btw als je alles als 1 pdf gebundeld wilt hebben, dan zeg het maar :slight_smile:

1 like

Een paar oudjes.

Van de polshorloges is de linkse voorzien van een zilveren kast, de rechtse van een papieren wijzerplaat.

1 like

Ondanks de grootte hebben de Kirovskie Type-1 horloges een bepaalde charme. Helaas wordt eBay en Etsy overspoeld met oude Kirovskies met een nieuwe wijzerplaat. Verkopers uit Rusland en met name de Ukraïne zijn heel creatief door uit verschillende onderdelen een nieuwe “extreme rare” horloge uit de hoge hoed te toveren. Vaak met een lachwekkende kitsche print op de wijzerplaat, soms zo geraffineerd dat je goed moet kijken. De linker horloge heeft een mooie print, maar is niet authentiek. Dit logo komt alleen voor op het mechnisme, niet op de wijzerplaat. De middelste is authentiek en de rechter heeft een te dik geprinte logo en cijfers (ik lees dat het op papier is gedrukt). Ondanks dat er veel nep wijzerplaten zijn, zie je ook genoeg echte. Vraag altijd aan geroutineerde verzamelaars of de wijzerplaat ok is en of de combinatie wijzerplaat en mechanisme wel klopt.

Je hebt gelijk maar deze horloges heb ik jaren geleden aangeschaft toen ze nog voor een paar tientjes te vinden waren.
Dat ze niet geheel origineel zijn vind ik niet erg. :smile:

In het kader van de Pobeda’s hier een fotootje van één van mijn favorieten.
Uit 1956, vandaag maar weer eens om de pols:

4 likes

De jaren 50…
Naast de Pobeda’s werden heel wat modellen op de markt gezet. Veelal van 32mm tot 36mm breed. De eerste automaten zien we opduiken (Rodina), speciale uitgaven vanwege de lancering van de eerste satelliet (Sputnik) en horloges met een alarm functie (Signal).

Vanwege mijn interesse voor militaire horloges richt ik mij nu op de Sturmanskie (Штурманские), ook bekend als de S(h)turmanskie Gagarin. Deze horloges zijn speciaal geproduceerd door de 1MWF voor Sovjet Air Force (Военно-Воздушные Силы) piloten en waren nooit beschikbaar voor de verkoop, zelfs niet in de militaire winkels (Voentorgs). Het mechanisme was gebaseerd op de Pobeda (Победа) K-26.

Een 15 juweel versie werd geproduceerd van 1949 tot 1953. De 17-juweel versie werd geproduceerd van 1954 tot ongeveer 1960. De 17 juwelen versie is bekend geworden als het eerste horloge wat ooit in de ruimte is geweest. Het werd gedragen door de USSR kosmonaut Yuri Gagarin (op 12 april 1961). Dankzij zijn vlucht werd de 1-MWF omgedoopt tot Poljot (Полет), wat Vlucht betekent. Vanaf dat moment zien we Poljot op de wijzerplaat.

Beide horloges zijn erg populair bij de USSR-horloge verzamelaars. Een originele Sturmanskie in goede conditie is moeilijk te vinden. Met name de conditie van de wijzerplaat is vaak slecht. Omdat ze zo gewild zijn bij verzamelaars, assembleren verkopers uit met name Rusland en de Ukraïne “nieuwe” Sturmanskie horloges uit verschillende onderdelen, met onderdelen die hetzelfde zijn - of bijna hetzelfde. Ze gebruiken dan onderdelen van een oude Pobeda (voor de 15j versie) of de Sportivnie horloges (voor de 17j versie). Wijzerplaten vervangen blijven een probleem, dus zien we weer veel nieuwe wijzerplaten opduiken. De meeste zijn gemakkelijk te herkennen. De kleur is anders, het logo is dikker gepint of de letters sturmanskie staan in een curve geschreven.

Als je wilt weten hoe je een goede Sturmanskie kunt herkennen, lees dan mijn artikel op het WUS forum:
http://forums.watchuseek.com/f54/everything-you-need-know-about-sturmanskie-15-jewel-17-jewel-version-1063349.html

Zelf heb heb ik mijn collectie horloges flink gereduceerd en heb ik alleen de 17 juweel versie nog in mijn collectie. Eentje met een prachtige wijzerplaat.

11 likes