De smartwatch - wat vinden we ervan?

Om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien… Wat zijn de meningen over de smartwatch?

De logische volgende stap in de horlogewereld? Waait wel weer over? Welkome aanvulling in de collectie? Zinloze gadget? Niet meer dan een notificatie-apparaat met de vorm van een horloge?

Wat zouden jullie nog voor functionaliteiten willen zien voordat je de aanschaf van een smartwatch zou overwegen?
Of misschien ben je al helemaal overtuigd van het gemak en heb je er een nuttige toepassing voor?

En als je dan een smartwatch overweegt, moet 'ie dan zoveel mogelijk op een traditioneel horloge lijken, of júist niet?

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. In ieder geval nog geen volwassen product. Zelf krijg ik misschien interesse zodra het ding zelfstandig alles kan wat je smartphone ook kan en bovendien een werkbare accuduur heeft. Kortom: TYZ kijkt nog even de kat uit de boom…

EDIT: Of heb ik de passage in de huisregels gemist waarin staat dat het bespreken van de smartwatch heiligschennis is? :smiley:

Ik heb er zeker over nagedacht als Apple volgeling…
Maar toch nog niet gekocht. Voor mij is een horloge een sieraad maar wel graag mechanisch.

Mijn Fitbit daarentegen draag ik 24x7 en voegt echt iets toe in mijn leven. En die geeft ook de tijd en datum, heeft een stopwatch en praat hele dag tegen mijn iPhone om mij te monitoren en te stimuleren😜

Ik sla de watch effe over en wacht op de te implanteren chip…

1 like

Volgens mij is die knuppel al een aantal malen in het hoenderhok geworpen. Er zijn al meerdere (recente) threads over geweest. Weet niet of een nieuwe veel toevoegt. Gebruik de zoekfunctie & je moet ze zo kunnen vinden :wink:

Wie de naam smartwatch verzonnen heeft, is voor het gemak voorbij gegaan aan het feit dat het eigenlijk een dom ding is. Zonder telefoon is het niet veel meer dan een multifunctioneel quarz horloge waarvan bijvoorbeeld Casio en Suunto betere exemplaren maken.
Ik moet er ook niet aan denken, dat ik zo’n ding elke avond aan een lader moet hangen en de hele dag door allerlei piepjes hoor, waarvoor ik dan weer naar een leesbril moet graaien om te kunnen ontcijferen wat er nu weer aan de hand is😎
Voor mij dus thanks, but no thanks!

1 like

Handig als dagelijk horloge. Maar als je van rouleren houdt heb je er niks aan.
En het is niet netjes als je tijdens vergaderingen/verjaardagen/etc. telkens op je horloge gaat kijken (wat je onbewust gaat doen met een smartwatch)

Ik vond inderdaad een aantal threads, maar geen recent specifiek opinie-topic over de smartwatch als concept. Dus ik heb me de vrijheid maar gepermitteerd. :wink:

Tja, zoals al eerder gezegd, ik vind het een welkome aanvulling. Ik hou wel van die gimmicks. Jaren geleden met van die databank horloges enzo.

Om je vragen te beantwoorden. Ja logische stap in de horloge wereld en waait mijn inziens niet meer over. Misschien niet voor de mechanische horloges, omdat die tegenwoordig een andere doelgroep heeft. Het horloge is daarvoor meer dan alleen een gebruiksproduct. Dit is ook te zien aan de veranderende strategie van de luxere horlogemerken. Inhouse uurwerken, stoppen van toelevering van onderdelen, waardoor een ‘gewone’ horlogemaker steeds moeilijker iets voor elkaar kan krijgen. Zo onlangs ook met bijvoorbeeld Tudor. Die stond bekend om het gebruik van ETA uurwerk werkpaardjes die door elke horlogemaker wel onderhouden kon worden. Nu hebben die sinds de North Flag en nu de Pelagos een inhouse uurwerk. Over het afsluiten door ETA nog maar niet gesproken…

Welkome aanvulling… ja en nee… 2 horloges tegelijkertijd dragen staat zo… raar.

Zinloze gadget? Niet alle functies gebruik ik (evenveel), maar als het helemaal nutteloos voor me was, dan droeg ik het niet/zelden.

Notificatie apparaat? Ja, dat is het gros. Maar je hebt er ook steeds meer die (ook) standalone zijn. Ik had daarvan de eerste. Erg handig als backup van je normale mobiel, maar ook als vervanger op momenten dat het niet praktisch is om je smartphone mee te dragen. Sporten en zwemmen bijvoorbeeld. Helaas bleek na release dat de waterbestendigheid toch niet zo goed was, dat ze dat zwemmen helaas hadden moeten terugdraaien. Maar ongetwijfeld dat er op den duur wel zo iets komt.

Functionaliteiten voor aanschaf? Wel heb al smartwatch en smartbands, maar ik denk dat velen inclusief mijzelf willen dat ze kleiner worden (de TW Steel super oversized schijnt een beetje voorbij te zijn) en langer op een batterijlading meegaan.
En meer hybrides. Ik heb de eerste hybride automaat besteld, maar moet nog geduld hebben met uitlevering :sweat:
Maar dat zou mijn ideale horloge zijn. Een draagbaar formaat horloge waarin m’n liefde voor de mechanische uurwerkjes en de high tech gimmicks combineert. Liefst een soort Kinetic/springdrive, zodat ie ook de smartwatch van juice kan voorzien.
Of een goeie Smartwatchaccesoire, zoals een Smartstrap of Smartbuckle, zodat elk horloge smart kan worden.

En traditionele looks of niet… mag allebei. Net als met horloges heb ik gewoon met wijzers, maar sommige met van die LEDjes, of magnetische balletjes.

Betreft jouw vereisten, kan ik zeggen dat ze er al lang zijn. Ware het niet dat ze misschien niet helemaal aan je verwachtingen voldoen. En zijn al Smartwatches van o.a. Omate en Samsung die standalone kunnen zijn. Simkaart erin en het is een smartphone om de pols. M’n Omate heeft ook volwaardige Android (dus geen Wear versie), Bluetooth voor bijvoorbeel een headset, 3G voor internet, een camera voor foto’s en video’s, GPS voor navigatie, en de accuduur… beetje als een normale smartphone bij mij: nog geen dag :stuck_out_tongue_winking_eye:
Maar hoewel hij alles kan wat een smartphone kan, is het wel behelpen met zo een klein scherm. Dus volledig een smartphone vervangen kan het voor mij nu niet. Wel leuk en handig voor erbij.
Wellicht in de nabije toekomst wanneer Google Glass achtige producten, VR, beamers, gesture interfaces, etc meer gemeengoed worden. Dan worden interactie ook anders en praktischer voor smartwatches dan de touchscreen. Dat is toch meer iets voor een groter apparaat.

3 likes

Ik heb een Pebble (oud model), vooral gekocht voor de notificaties. Ik heb mijn smartphone graag zo stil mogelijk. En ik ben gek op gadgets, dus ik heb er best veel plezier van.

De keuze voor de Pebble was makkelijk: Android compatible, goedkoop, vele dagen lopen op één keer opladen. En hij wil niet teveel op een echt horloge lijken, want dat lukt natuurlijk toch nooit :wink:

Na een paar maanden dragen in plaats van een echt horloge ging het alleen wel kriebelen, dus zodra ik weer lange mouwen ging dragen, verhuisde de Pebble naar de rechterpols. Links zit nu weer een echt horloge.

@Edwinek Leuk idee, pebble om de rechterpols, mechanisch horloge om je ‘horloge’ pols. Werkt dat een beetje of niet?

Ik zit er zelf over na te denken een pebble time round of steel aan te schaffen, vind het eenvoudige pebble concept heel erg interessant en charmant, die proberen niet een smartwatch om je pols te binden maar je horloge wat te upgraden qua functies. Aanvulling, geen vervanging.

Dan valt de Spring Drive af. Levert niet genoeg energie. Eén Spring Drive genereert 0.000000025 Watt per uur. Oftewel je hebt de output van 1 miljard SD’s nodig voor een 25W lamp :wink:

Dat niet, maar ik ontken in alle toonaarden dat zoiets als een smartwatch bestaat. Dus waarom zou je het er over willen hebben. Ik hoor wel eens geruchten dat er wristphones zouden bestaan, maar daar heb je niets aan volgens mij… :grin:

Groeten,

Tecco

1 like

Het werkt best goed, maar als ik 's avonds thuis kom gaat de Pebble wel af. Het mooie van het eerste mode Pebble in het zwart is, dat je met een wit-op-zwart wijzerplaat bijna niet meer ziet dat er een rand om het display zit. Hij lijkt dan op één zwart apparaat met lichte tekst erop.

Das waar, maar wie weet wat de (verre verre) toekomst brengt…

Ik bedoel, wie kon denken dat we er als captain kirk bij zouden lopen

Of als mcfly over de baan konden gaan

Nu niet, nooit niet…elektronica icm sieraden…:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Wie weet. Maar ik denk dat de meeste natuurwetten wel overeind blijven… Voor mijn telefoon:

wachten we voorlopig nog op een analoge smartwatch :grinning:

Heb dat geprobeerd (Samsung). Batterij direkt zonder jus en zo een klein schermpje om iets deftig te kunnen lezen maar veel te groot als uurwerk. Is niks voor mij. The pebble steel blijkt wel een mooie aanvulling te zijn van je gsm en batterijduur van 6 dagen bij intensief gebruik (mijn nonkel heeft deze nml al 6 mnd en is een gadget freak en is er dus tevreden van). Ik hou het bij een gewoon uurwerk.

:wink:

En hopelijk komt deze snel bij mij binnen. Al vrees ik dat het nog wel een poos zal duren.

Ik ben op heeel veel gebieden digitaal. Ik heb al jaren geen papieren agenda meer en kan me bijna niet meer heugen een echt boek gelezen te hebben (Ik heb inmiddels mijn 3e e-reader). Maar een "smart"watch? Nee hoor. Allereerst ben ik op een leeftijd dat een leesbril onontbeerlijk is, dus voor mij valt ie af. Daarbij, wat doe ik met mijn verzameling horloges? Ik probeer ze zoveel mogelijk polstijd te geven en wissel bijna dagelijks. Ik zei me nog niet met een horloge én smartwatch lopen. Een horloge is voor mij een sieraad.

Ik ben gek op gadgets en heb me dus enige tijd geleden laten verleiden om via het forum een smartwatch te kopen.
Een Moto360. In het begin was het leuk, maar na een week was de lol er van af en lag hij stof te happen.
Dus snel weer doorverkocht.
Blijkbaar dus niet mijn ding.