Tja, zoals al eerder gezegd, ik vind het een welkome aanvulling. Ik hou wel van die gimmicks. Jaren geleden met van die databank horloges enzo.
Om je vragen te beantwoorden. Ja logische stap in de horloge wereld en waait mijn inziens niet meer over. Misschien niet voor de mechanische horloges, omdat die tegenwoordig een andere doelgroep heeft. Het horloge is daarvoor meer dan alleen een gebruiksproduct. Dit is ook te zien aan de veranderende strategie van de luxere horlogemerken. Inhouse uurwerken, stoppen van toelevering van onderdelen, waardoor een ‘gewone’ horlogemaker steeds moeilijker iets voor elkaar kan krijgen. Zo onlangs ook met bijvoorbeeld Tudor. Die stond bekend om het gebruik van ETA uurwerk werkpaardjes die door elke horlogemaker wel onderhouden kon worden. Nu hebben die sinds de North Flag en nu de Pelagos een inhouse uurwerk. Over het afsluiten door ETA nog maar niet gesproken…
Welkome aanvulling… ja en nee… 2 horloges tegelijkertijd dragen staat zo… raar.
Zinloze gadget? Niet alle functies gebruik ik (evenveel), maar als het helemaal nutteloos voor me was, dan droeg ik het niet/zelden.
Notificatie apparaat? Ja, dat is het gros. Maar je hebt er ook steeds meer die (ook) standalone zijn. Ik had daarvan de eerste. Erg handig als backup van je normale mobiel, maar ook als vervanger op momenten dat het niet praktisch is om je smartphone mee te dragen. Sporten en zwemmen bijvoorbeeld. Helaas bleek na release dat de waterbestendigheid toch niet zo goed was, dat ze dat zwemmen helaas hadden moeten terugdraaien. Maar ongetwijfeld dat er op den duur wel zo iets komt.
Functionaliteiten voor aanschaf? Wel heb al smartwatch en smartbands, maar ik denk dat velen inclusief mijzelf willen dat ze kleiner worden (de TW Steel super oversized schijnt een beetje voorbij te zijn) en langer op een batterijlading meegaan.
En meer hybrides. Ik heb de eerste hybride automaat besteld, maar moet nog geduld hebben met uitlevering 
Maar dat zou mijn ideale horloge zijn. Een draagbaar formaat horloge waarin m’n liefde voor de mechanische uurwerkjes en de high tech gimmicks combineert. Liefst een soort Kinetic/springdrive, zodat ie ook de smartwatch van juice kan voorzien.
Of een goeie Smartwatchaccesoire, zoals een Smartstrap of Smartbuckle, zodat elk horloge smart kan worden.
En traditionele looks of niet… mag allebei. Net als met horloges heb ik gewoon met wijzers, maar sommige met van die LEDjes, of magnetische balletjes.
Betreft jouw vereisten, kan ik zeggen dat ze er al lang zijn. Ware het niet dat ze misschien niet helemaal aan je verwachtingen voldoen. En zijn al Smartwatches van o.a. Omate en Samsung die standalone kunnen zijn. Simkaart erin en het is een smartphone om de pols. M’n Omate heeft ook volwaardige Android (dus geen Wear versie), Bluetooth voor bijvoorbeel een headset, 3G voor internet, een camera voor foto’s en video’s, GPS voor navigatie, en de accuduur… beetje als een normale smartphone bij mij: nog geen dag 
Maar hoewel hij alles kan wat een smartphone kan, is het wel behelpen met zo een klein scherm. Dus volledig een smartphone vervangen kan het voor mij nu niet. Wel leuk en handig voor erbij.
Wellicht in de nabije toekomst wanneer Google Glass achtige producten, VR, beamers, gesture interfaces, etc meer gemeengoed worden. Dan worden interactie ook anders en praktischer voor smartwatches dan de touchscreen. Dat is toch meer iets voor een groter apparaat.