De teloorgang van Seiko: Een Seiko 5 Quartz

Zoals reeds eerder op het forum te lezen was:

De teloorgang van Seiko begon dus in 1968 met de introductie van de eerste Seiko sports duikers wannabe divers. Daarna werd het alleen maar erger. Er zijn zelfs Seiko 5 quartzen! De Horror! Ik heb de hoop opgegeven voor Seiko. Het breekt met alles waar de Seiko 5 voor staat. Een van de 5 peilers van de Seiko 5 is namelijk een automatisch uurwerk.

Deze gekke oprisping begon omstreeks 1980 en heeft slechst een paar jaar geduurd waarin er enkele verschillende Seiko 5 quartz modellen gemaakt zijn. Er zijn er ook maar erg weinig van gemaakt. Waarom er maar zo weinig van gemaakt zijn en ze weer gestopt zijn met de productie weet ik niet. Tegenwoordig zijn de enige Seiko 5 quartzen fakes. :sob:

Ik heb de Seiko 5 quartzen altijd iets intrigerends gevonden en wilde er al een tijdje eentje voor in de verzameling. Ik kwam dit exemplaar in Japan tegen en vandaag ontvangen. Het horloge komt uit 1984. Er zit zelfs een unieke Seiko Quartz 5 clasp op. er zal wel een of andere verf? vlek op de clasp. Die heb ik er af proberen te halen maar is nog niet helemaal schoon. Wel kan hij een nieuw glaasje gebruiken maar dat komt later wel. Het leek me wel leuk om deze op HF te laten zien om te laten zien dat er ook Seiko 5 quartzen bestaan. :smile:

21 likes

oprisping?

Ik zal het even aanpassen :wink: Dat ja.

1 like

Waarom zegt je 5’je steeds tik tak ? :musical_note::notes::microphone::musical_note:

Super interessant dit. Leerzaam ook !

3 likes

Kunnen we samen huilen in een hoekje? Ik heb ergens opgevangen dat groepstherapie werkt…gedeelde smart is halve smart :cry:

Toch gefeliciteerd met deze treurige aanwinst :ok_hand:

2 likes

Leuk om te lezen. Bij mij hebben de Seiko vintage quartzen een plekje in mijn hart. Heb er verschillende gehad van de 70’s en 80’s. Blijven allemaal zonder uitzondering ‘spot on’ doorlopen…

1 like

Heb er ook wel e.a. gehad die niet meer liepen helaas. Maar dat is bij de oude quartzen altijd nog te repareren of te laten servicen. Helaas werd de kwaliteit in de loop van de jaren 80 minder en werd dat veel lastiger.

Tof van je dit te tonen, ik zou die waarschijnlijk bekijken en denken… goh daar heb je weer zo een goedkope nabootsing. Goed om te weten dat seiko 5 niet altijd voor een automaat staat.

Vind hem wel een mooie kast en bandje hebben, heel sober.

1 like