De trench collectie groeit

Al enige tijd ligt misschien de grootste nadruk van mijn bescheiden collectie al bij het verzamelen van zogenaamde trench watches. De lange leventjes, de vorm en veelal militaire geschiedenis van deze klokjes intrigeert me mateloos. Ook vind ik het interessant dat deze oudjes in de basis precies hetzelfde werken als moderne uurwerken, en dat deze oude klokjes dus eigenlijk nog heel goed mee kunnen tegenwoordig.
Daarbij is het voordeel van de uurwerkjes dat ze destijds nog niet zulke (relatief) kleine onderdelen konden maken, én het niveau van afwerking vaak erg hoog is. Oftewel, redelijk makkelijk te restaureren en een mooi uiterlijk. Vereiste is wel dat de onderdelen die kapot zijn niet al te essentieel zijn, want vervanging is er niet of nauwelijks.

Eens in de zoveel tijd open ik een uitgebreide jacht op de Baay naar deze zogenaamde trench klokjes om weer aan mijn verzameldrift toe te geven.
Wat hierbij opvalt is dat de klokjes het afgelopen half jaar behoorlijk in waarde zijn gestegen. Zeker in de UK. Waar je ze eerst vaak voor een prikje kon kopen zijn de echt mooie aanbiedingen nu wat schaarser. Voor zon 100 euro heb je overigens al wel een aardig mooi, goed werkend stukje geschiedenis gekocht. Maar de sport is natuurlijk om voor weinig een te restaureren klokje te kopen, en deze op te knappen. Als dit lukt ervaart men de belevenis die je vroeger bij het krijgen van een Lego kasteel kreeg. Je hebt er aan bijgedragen dat een zon oud werkje, door jou toedoen, als het goed is, nog vele jaren mee kan.

Veel van de klokjes zijn bevinden zich in een erg versleten kast. Daarom is het eigenlijk toch wel het mooiste als je een zogenaamde “sterling” kast vind. Dit is een kast van “puur” zilver. Meestal 0.800 of 0.925, dit staat voor 80 of 92,5 % zilver. Zilver is makkelijk te buigen, en dus uit te deuken, en zeer mooi op te poetsen, waardoor een prachtig, bevredigend resultaat verkregen kan worden.

Nu vond ik laatst dit zeer charmante exemplaar voor een prikje.

Een zilveren, scharnierende kast, mĂ©t een prachtig uurwerk Ă©n mooie Brequet wijzers. Alleen helaas met een gebroken “Wirelug” en beschadigde wijzerplaat. Het zou voor onderdelen zijn geweest.

Toen ik het thuis kreeg zag het er net zo uit als op de foto`s, dus niet zo heel appetijtelijk. Maar na het inspecteren van de balans bleek het hele assemblage geheel goed te zijn! Al een erg grote geruststelling. Er zat potentie in, en zo begon het demonteren al snel:

Na dit kwam het grove werk, glasvezel borsteltjes en een mini boormachine zijn hier ideaal voor! Daarna even een x aantal keer alles door de onprofesionele ultrasoon halen:

Toen kon het uurwerk weer in elkaar gezet worden. Ik heb er een nieuwe oude wijzerplaat op gezet. De nieuwe wijzerplaat is helaas niet identiek aan het origineel, maar de pinnen zaten bij geluk op dezelfde posities en daardoor is deze maar toegepast:

Na het drogen en de assemblage moest natuurlijk de kast ook een flinke beurt krijgen. Ik geloof dat ik er nog heel noord Frankrijk van af heb moeten poetsen, maar met een mooi resultaat:

Zodra ik de tijd heb zal ik het uurwerk nog eenmaal uit z`n kastje halen om de wirelug te solderen. Tot die tijd laten we het even zo, en mag hij zijn mooiheid uitstralen zonder gedragen te worden.

Ten slotte nog een paar beeldjes:

Zo dit was het wel weer. Bedankt voor het kijken!

Groeten,
Michiel

3 likes

Leuk verslag en een mooi eindresultaat! (tu)

Leuk verslag en een prachtige collectie; m.n. de exemplaren met een rode 12 (tu)

Prachtig! en ook een leuk verslag (tu). Ik vindt op de laatste foto vooral de tweede van links heel mooi. Met die vierkante kast en cathedral wijzers.

Mooie collectie heb je daar! En bedankt voor de uitleg van je opknapbeurt!(tu)

Bedankt voor dit leuke topic(tu)

Als je het zo ziet, lijkt het niet al te moeilijk, maar er zal toch de nodige handigheid benodigd zijn, denk ik.

en zo wordt een lelijk ‘eendje’ weer een mooie ‘zwaan’:smiley:

Mijn beste,

Een prachtig verhaal, fraaie foto’s en een resultaat dat er wezen mag!!
Stuk voor stuk, horloges die een lust voor het oog zijn en een genot voor de pols waaraan deze gedragen zullen worden.
Chapeau!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Bedankt voor de leuke reacties. Het is ook leuk om zo`n verhaal te schrijven.

@ Tom Vreeken:
[i]Als je het zo ziet, lijkt het niet al te moeilijk, maar er zal toch de nodige handigheid benodigd zijn, denk ik.

en zo wordt een lelijk ‘eendje’ weer een mooie 'zwaan’grinning smiley[/i]

2 waarheden: Deze werkjes zitten inderdaad niet al te lastig in elkaar. Het is eigenlijk slechts de basis van elk horloge. Het lastige zit hem dan ook in het repareren van een balans als hiervan bijvoorbeeld de veer kapot is. Daarbij zijn er zeer weinig vervangende onderdelen te vinden, dus slechts wat extra voorzichtigheid is vereist. Maar dit zijn wel de werkjes die aan te raden zijn voor sleutelaars die nog niet een doorgewinterde ervaring hebben.

@ Tissot62
Het is inderdaad echt leuk om zo`n oudje te dragen. Je zal vrijwel nooit een gelijke zien! Echter draag ik ze niet al te vaak, vanwege de extra onderhoud die ze vragen, en de kwetsbaarheid.

Slaap lekker alvast!

Groeten,
Michiel

Helemaal mee eens met mickmo92! Ik zit met heel veel plezier dit topic te bekijken en het verhaal om te lezen is erg leuk. Ik zie het mezelf nog niet proberen haha, maar je hebt zeker wel mijn interesse aangewakkerd om zelf een dergelijk horloge aan te schaffen (dan wel opgeknapt).

Zou je misschien nog wat foto’s kunnen laten zien van de andere horloges? Vooral die met de vierkante kast vind ik erg mooi :slight_smile:

mooi setje vooral de middelste in de bovenste rij.

Mooie collectie krijg je inmiddels hoor (tu)
Leuk verslag ook van de restauratie, dank je wel!
Overigens vind ik ze allemaal wel iets hebben, ben benieuwd naar je volgende project.

mvg, Frans

Mooi gedaan en in beeld gebracht.
Al een aardige collectie.
Is een apart verzamelgebied.

Erg leuk topic met mooie foto’s! Wist niet dat deze horloges ‘trench’-watches genoemd werden. Is de militaire geschiedenis gedocumenteerd of werd deze kastvorm meestal door militairen gedragen?

Indien ja, dan zouden ze natuurlijk ook tegen een stootje moeten kunnen?

Anyway, interessante verzameling!

Onderhoudend verslag over een aparte verzameling .

Michiel je hebt een PB .

Yo , Manu .

Heerlijk zulke collecties. Zeker als je er zelf ook zo goed mee bezig kunt zijn.
Ik heb een zwak voor de “cushion” gevormde kasten (jaren 20/30 schat ik?)

Hulde.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

@ Puringa
Helemaal mee eens met mickmo92! Ik zit met heel veel plezier dit topic te bekijken en het verhaal om te lezen is erg leuk. Ik zie het mezelf nog niet proberen haha, maar je hebt zeker wel mijn interesse aangewakkerd om zelf een dergelijk horloge aan te schaffen (dan wel opgeknapt).
Zou je misschien nog wat foto’s kunnen laten zien van de andere horloges? Vooral die met de vierkante kast vind ik erg mooi

Echt een aanrader om zon klokje in de collectie te hebben! Over het algemeen tikken ze gezellig hard. Maar verwacht niet dat hij verschrikkelijk precies de tijd bij houd. Het klokje in deze topic is bijzonder precies, met een achterstand van zon 1-2 minuten per dag. Dit kan echter nog wat afgesteld worden. Daarbij zijn deze klokjes meestal niet al te groot, namelijk zo`n 30 - 34 mm in diameter zonder kroon.

Ik zal binnenkort eens foto`s maken. Waarschijnlijk zondag!

@ Frans
Overigens vind ik ze allemaal wel iets hebben, ben benieuwd naar je volgende project.

Komt er zeker aan! Er liggen nog een aantal uurwerkjes te wachten namelijk!

@ Oom Piet
Erg leuk topic met mooie foto’s! Wist niet dat deze horloges ‘trench’-watches genoemd werden. Is de militaire geschiedenis gedocumenteerd of werd deze kastvorm meestal door militairen gedragen?
Indien ja, dan zouden ze natuurlijk ook tegen een stootje moeten kunnen?

Tijdens de 1e wereld oorlog bleek dat zakhorloges eigenlijk niet handig waren. Als gevolg daarop werden veel zakhorloges omgebouwd tot polshorloges. Deze zijn herkenbaar door hun band aanhechtingen, welke vaak van een soort metaaldraad zijn gemaakt, vandaar ook hun naam: Wire-lugs. Daarnaast hebben ze vaak nog de scharniertjes waarmee de kast deksels vast zitten. Uiteindelijk gingen verscheidene fabrikanten ook dergelijke militaire horloges produceren, al meteen als polshorloge zijnde. Vaak werden daarvoor damesformaat zakhorloge uurwerken gebruikt. Omega is een mooi en bekend voorbeeld hiervan. Echter warende eerste polshorloges al rond 1880 ontwikkeld door Patek Phillipe en Gerard Perregaux.

De uurwerken in deze zogenaamde “trench watches” waren van zeer uiteenlopende kwaliteiten, maar ze maakten (naar mijn weten) nog geen gebruik van bepaalde anti-schok systemen. Enige voorzichtigheid is dus nodig, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat er in de oorlog een hoop na korte tijd al kapot gingen. Echter waren horloges destijds nog niet voor de gewone soldaat.

@ Nivelacuso
Ik heb een zwak voor de “cushion” gevormde kasten (jaren 20/30 schat ik?)

Ze hebben een zeer bijzonder uiterlijk inderdaad. Iets wat de laatste jaren in moderne horloges af en toe weer een beetje wordt aangehaald. Ik denk dat deze inderdaad uit de jaren 20-30 komt, maar er zit een AS uurwerk in dat niet op Ranfft lijkt te staan, dus ik heb hem nog niet beter kunnen identificeren. Zondag maak ik ook een fotootje van dit uurwerk!

@ Manu

Bedankt! Je hebt een PB terug!

Dit was het wel weer, zondag dus hopelijk meer foto`s.
Groeten,
Michiel

Haha, bijzonder precies, 1 a 2 minuten per dag :smiley: Is dat echt gebruikelijk dat dat dus 1-2 minuten langzamer/sneller loopt dan normaal? Of is het normaal nog langer?

Wat versta jij trouwens nog onder een trench watch? Het 'cushion’horloge lijkt op de foto niet aangesoldeerde wire-lugs te hebben, maar iets wat al bij het ontwerp van het horloge rekening mee is gehouden. Bij de anderen lijken ze allemaal eraan gesoldeerd te zijn.

Ik heb inmiddels eBay flink zitten doorspitten en heb een aantal horloges gevonden die ik wel mooi vind en dus ook werken en recent zijn nagekeken. Dit wordt voor mij dan wel een echt gelegenheidshorloge (31 december bijv.). Als wiskundedocent (in spé) is het misschien niet handig om met een dergelijk horloge rond te gaan lopen haha :slight_smile:

Heb je misschien nog tips waar je met name op moet letten bij het kopen van een horloge als deze?

Hey allen!

Helaas kon ik door erge drukte op de studie de afgelopen 8 weken helemaal niks aan horloges doen. Het gevolg was dat ik dit leuke forum akelig weinig bezocht, en de hoeveelheid uurwerkjes die een beurt nodig hebben zich opstapelde!

Positief hieraan is dat, zodra er weet tijd is, er hier op het forum veel moois in te halen is! En er een berg leuk werk te doen is:

Op de baai vond ik dit mooie lotje:

Na een een paar dagen waren de eerste uurwerkjes schoongemaakt. Het nadeel blijft in sommige gevallen de kast:

AS uurwerkje

Eveneens een AS uurwerk. Het glaasje dient na de timing nog teruggeplaatst te worden.

Dit klokje met zijn zeer mooi afgewerkte Revue uurwerk had ik reeds al, maar het kon nu een betere kast en minuutwijzer krijgen:
Voor:

Na:

Een extra leuke aanwinst was deze Patria. Waarom is dit leuk? Het schijnt dat dit merk ooit een van de zustermerken van Omega was. Ik heb geprobeerd hier meer van te weten te komen, maar er zijn een hoop verschillende verhalen online te lezen. Dit verhaal was het meest voorkomende.
Na:

De kast is ook gesigneerd Patria. Het zoeken is nu naar een lunette. Het uurwerk was erg smerig:
Voor:

Nog eenmaal de werkende groep, en een plaatje van de eerste cushion die ik al eerder heb laten zien. De nieuwe, welke in deze post is te zien, is van veel hogere kwaliteit:

Hierin zit ook een werkje dat gesigneerd is met AS. Het is echter een caliber dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen, en welke niet op Ranfft lijkt te staan. Zoals te zien is is de kast een keer verchroomd.

Nog een hele berg te gaan, en dan wordt het tijd om eens de kasten na te lopen. Ook hier valt, zoals te zien is, een hele hoop te winnen!

Groeten,
Michiel

Ik vind dat je goed bezig bent Michiel (tu) Leuk om te zien wat je met beperkte materialen/gereedschappen zoiets leuks kunt doen. En volgens mij heb ik het al eens eerder gezegd, maar voor je leeftijd heb je een bijzondere smaak.

Super man, wou dat ik het geduld er voor had!!