De ultieme dresser

Leren band. Het liefst geen datum. Wat mij betreft is een secondewijzer geen probleem, maar zeker geen lume. Het liefst ook geen datum. En, als ik eerlijk ben vind ik sommige C-shape kasten geen dressy kasten.

Deze twee zijn dus in mijn optiek niet dressy:

De Nomos is netjes en klein, maar heeft lume en crownguards, terwijl ik de kast van de Universal Geneve een toolwatch kast vind.

Ik ben geen edele metalen fetisjist. Titanium is in mijn optiek het beste en meest edele metaal voor horloges, en ik houd niet van nodeloos gewicht. Als je het mij vraagt kom je dus in de stalen horloges uit.

Op dit moment heb ik een paar horloges die aan m’n eigen criteria voldoen:

Reverso. Nuffsaid.

Santos op leer. Ook nuffsaid. Wel op leer, want op staal is het een sporthorloge.

Kurono Tokyo 2024 Reiwa.

Grand Seiko SBGW231.

De ultieme? Tja. Op dit moment zijn er een paar horloges die hoge ogen scoren in het dressy segment. Mijn ultieme dress watch zou één van deze twee zijn:

Credor Goldfeather UTD limited. In staal, maar ik vind deze linen plaat en de roman numerals de beste goldfeather van de laatste jaren.
image

Breguet 5157. Als we kijken naar nu in productie zijnde Breguets is dit voor mij de beste shit ooit. Wel in rose goud.

25 likes

Ik ben wel benieuwd waarom je titanium het meest edele staal vind? Die Credor vind ik nou ook echt een plaatje!

Sporthorloge. Ontworpen om te dragen tijdens polo.

Vlieger. Ontworpen om een vliegtuig te besturen.

Stiekem net te dik voor onder een goed passend manchet.

Mooi.

Hear hear.

4 likes

Ik weet niet wat het budget is maar als het kan zou ik naar grand seiko kijken, echt hele mooie dressers.

Bv deze

Zelf heb ik deze Longines 38.5mm is wat vriendelijker in budget en wat mij betreft ook een dikke aanrader

25 likes

Behoorlijk mislukt dan…

1 like

? Waarom ?

Heeft een trend gezet, die men polshorloge noemt. Sindsdien zijn er nog veel fliegers gemaakt die je om de pols draagt.

En andere soorten horloges ook. Als je op het forum kijkt vind je hier en daar voorbeelden van zo’n polsdingen.

2 likes

Grand Seiko staat al op het lijstje voor de toekomst, maar ik had me voorgenomen om een beetje rustig aan te beginnen. Hele mooie Longines trouwens!

1 like

De pun is hier dat door mijn woordkeuze het lijkt alsof de Cartier ontworpen is om een horloge te besturen. En dat gaat ze inderdaad slecht af. Alhoewel…

9 likes

Zo dan die is mij ook compleet voorbijgevlogen

Ik neem aan dat die eerste cartier dan geen Romeinse cijfers had?

1 like

Cartier was een juwelenmaker, dus wat sier hoorde erbij.

1 like

Dat ie een juwelenmaker was wist ik, maar had gedacht dat ze bij een flieger voor maximale leesbaarheid zouden gaan

1 like

Dank. Ik zat er dus naast. Het kan wél…

Overigens vind ik de Santos véél te grof om als dresser door het leven te gaan, zelfs op leer. Ik heb het altijd in de sport-hoek gezocht, maar dus zojuist geleerd dat het een pilotenhorloge is.

2 likes

Is een horloge die ik zelf pas leren waarderen heb om de pols. Comfortabel.

En zo’n dumont is heel netjes

10 likes

Van alle tanks kan ik die Santos wel het meest waarderen, bij de wat meer rechthoekige horloges krijg ik iets te veel 50+ vibes en daar ben ik nog even niet haha

Stop met zoeken voor ultieme dresser. Dit is 'm:

De SBGW258J

6 likes

Eigenlijk moet een dress watch voldoen aan de volgende criteria:
Time only
Mechanisch
Edelmetaal
Leren band
Dun
Niet te groot
Understated
…voor wat het waard is.

Mijn (ideale) dress watch is groter dan traditioneel. Noem het een moderne dress watch:

40mm. Dunste mechanische uurwerk. Goud. Een stuk stijlvoller dan ikzelf.

20 likes

Hier een selectie die volgens velen niet aan de voorwaarden zoals vaak hierboven genoemd voldoen, maar wel degelijk dressers.

7 likes

1948 dresswatch

11 likes

Dit komt inderdaad wel heel dicht in de buurt van een ultieme dresswatch, afhankelijk van de pols moet 40mm ook gewoon kunnen eigenlijk

1 like

Mooi!

1 like