Leren band. Het liefst geen datum. Wat mij betreft is een secondewijzer geen probleem, maar zeker geen lume. Het liefst ook geen datum. En, als ik eerlijk ben vind ik sommige C-shape kasten geen dressy kasten.
De Nomos is netjes en klein, maar heeft lume en crownguards, terwijl ik de kast van de Universal Geneve een toolwatch kast vind.
Ik ben geen edele metalen fetisjist. Titanium is in mijn optiek het beste en meest edele metaal voor horloges, en ik houd niet van nodeloos gewicht. Als je het mij vraagt kom je dus in de stalen horloges uit.
Op dit moment heb ik een paar horloges die aan m’n eigen criteria voldoen:
De ultieme? Tja. Op dit moment zijn er een paar horloges die hoge ogen scoren in het dressy segment. Mijn ultieme dress watch zou één van deze twee zijn:
Credor Goldfeather UTD limited. In staal, maar ik vind deze linen plaat en de roman numerals de beste goldfeather van de laatste jaren.
Breguet 5157. Als we kijken naar nu in productie zijnde Breguets is dit voor mij de beste shit ooit. Wel in rose goud.
De pun is hier dat door mijn woordkeuze het lijkt alsof de Cartier ontworpen is om een horloge te besturen. En dat gaat ze inderdaad slecht af. Alhoewel…
Overigens vind ik de Santos véél te grof om als dresser door het leven te gaan, zelfs op leer. Ik heb het altijd in de sport-hoek gezocht, maar dus zojuist geleerd dat het een pilotenhorloge is.
Van alle tanks kan ik die Santos wel het meest waarderen, bij de wat meer rechthoekige horloges krijg ik iets te veel 50+ vibes en daar ben ik nog even niet haha
Eigenlijk moet een dress watch voldoen aan de volgende criteria:
Time only
Mechanisch
Edelmetaal
Leren band
Dun
Niet te groot
Understated
…voor wat het waard is.
Mijn (ideale) dress watch is groter dan traditioneel. Noem het een moderne dress watch: