De ultieme horloge collectie

Hebben jullie dat ook? Dat er een aantal horloges zijn die gewoon niet uit de ultieme horloge verzameling mogen ontbreken. En dan niet alleen om de ‘looks’, maar ook om de geschiedenis erachter, of het gevoel dat ze je op het eerste moment van bezichtiging gaven. Ik heb dat in ieder geval, en ik hoop ze ooit op een dag te bezitten (tu)

Op nummer 5 heb ik de Bulova Accutron Astronaut staan. Ik vind de geschiedenis erachter erg leuk. Bulova was er vroeger namelijk van overtuigd dat de Astronaut gekozen zou worden voor de maanreis 1969. Maar het werd net geen ‘Moonwatch’, omdat de welbekende Omega Speedmaster te tests beter doorstond. Maar toch bleef deze Bulova zeer geliefd door astronauten voor privé gebruik.

En dan het liefst in mint conditie.

Op nummer 4 staat bij mij de Vulcain Cricket Nautical Diving Alarm.
Dit horloge is in elkaar gezet om duikers, met name Hannes Keller, die toen het wereldrecord voor de diepste duik op zijn naam had staan, te helpen. Dit was in 1961. En wat ik dan het gaafste vind is dat het helemaal mechanisch is :slight_smile: En het design vind ik ook helemaal vet. Ja, dit vind ik een zeer leuke klok.

Dit is een oude advertentie/aankondiging van het horloge eind jaren zestig:

Op nummer 3 staat de zeer gewaardeerde Omega Speedmaster ‘first Omega in space’.
Dit spreekt natuurlijk voor zich :slight_smile:

Dit vind ik de mooiste:

De nummer 2 van mijn lijst is de Blancpain Fifty Fathoms. Alleen de naam al:~
Ze zijn veel gebruikt in de jaren 50, 60 en (70, correct me if I’m wrong) door Franse en Amerikaanse Navy militairen en heeft gewoon een mooi klassiek uiterlijk.

En dan tot slot, het horloge dat mijn ultieme ‘grail’ is. Het was een moeilijke keuze want eigenlijk hoort deze lijst veel groter te zijn, maar zelfs de die-hards lezen dan niet verder :wink:
Ik presenteer u, de Panerai Radiomir.:)-D Dit is (zijn) qua design erg origineel, behalve Marina Militaire(zucht)… En ze zijn gemaakt in opdracht van de Italiaanse Marine, en dus ook ontworpen door Italianen. En (bijna) alles uit Italië is mooi, denk maar aan de auto’s (met uitzondering van de nieuwe fiat 500L…), natuur, steden en last but not least, de vrouwen:) Dus die Italianen kunnen er wel wat van.

Familieportret, om in te lijsten.

Maar voor diegene die nog niet zijn afgehaakt met het lezen:~, ik ben erg benieuwd naar wat jullie ‘Must-have’ horloges zijn. Horloges die echt niet in jouw droom collectie mogen ontbreken. Brand los!!

Groet Jelle

Leuk lijstje :)!

Zou zelf de radiomir niet hebben gekozen.

Mijn musthave top-3 is: Submariner, speedmaster en tag heuer monaco blauw

Nog maar 1 te gaan :wink:

Gr goedhart

Ook leuk, die Monaco is ook mooi :slight_smile: die mis je zeker nog.in de coecte?

Groet Jelle

Leuke en enthousiaste openingspost! Leuk om te lezen met een beetje inleiding erbij:)

Ik zal binnenkort een eigen lijstje maken, maar ondertussen zeker dit draadje in de gaten houden, kan nog spannend worden:)-D

Bedankt :slight_smile: ben benieuwd naar jouw lijstje (tu)

Groet Jelle

Hoi Jelle,

Ik vind je post erg leuk (!), maar voor mijzelf gelden er andere regels bij het verzamelen:

1. vormgeving
  2. zeldzaamheid
  3. module

Daarnaast heb je volgens mij gelijk als het gaat om de achtergrond van de horloges die je noemt, maar er wordt door veel merken wel een beetje geknutseld aan de eigen geschiedenis. Jaquet Droz is een beetje schuldig daaraan, mijns inziens, en bij Panerai vergeten we liever dat de kikvorsmannetjes die ze droegen Mussolini’s plannen ondersteunden. Ik wil Panerai niet ervan beschuldigen dat ze een Mussolini-verleden hebben, maar het verbaast me altijd dat dat nooit genoemd wordt. Ik heb zelf een Panerai, en vind de vormgeving geweldig, dat zeker. Maar als iemand het een nazi-horloge zou noemen, zou ik toch even moeten glimlachen, want ergens is het dat wel, vind ik.

Groetjes,

R

Beste R,

Ik begrijp dat je dat vind, maar bijvoorbeeld Volkswagen, en dan met name de kever, is dan eigenlijk het toppunt van Nazi, terwijl het toch wereldwijd een icoon is geworden. Net zoals de Panerai. Dus om het een Mussolini horloge te noemen ben ik het niet mee eens. We noemen volkswagen (kever) toch ook geen nazi merk of auto.

Maar los hiervan ben ik wel benieuwd naar jouw lijstje :slight_smile:

Mvg Jelle

Leuke post! Ik ervaar het zelf niet helemaal hetzelfde als jij. Ik zoek een middenweg tussen iconen en exoten, maar het verhaal erachter vind ik zeker ook belangrijk.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je een horloge zelf cool vindt… :slight_smile: Ik zal zelf waarschijnlijk nooit een Speedy bezitten. Ik vermaak me prima met alle verhalen en de vintage varianten die er zijn. Echt een iconisch horloge. Maar toch… hij doet t het niet voor mij op de een of andere manier. Dus geen Speedmaster voor mij (al heeft onderstaande me wel even doen twijfelen - tot ik de prijs zag :D):

Mocht ik de 30 miljoen winnen bij de staatloterij dan zien mijn komende 5 kerstkado er als volgt uit.
En in welke volgorde dat dan gaat gebeuren is een zorg voor later.
Ik heb geen doel in mijn collectie of een thema of criteria waaraan de horloges moeten voldoen.
Over al de jaren op dit forum heb ik veel moois voorbij zien komen en de klokkies die ik mooi vind en blijf vinden komen op de zg wishlist. Sommige daarvan zijn betaalbaar sommige daravan zijn spaarbaar. en hieronder staan de voor mij “onbereikbare”

En aangezien elke lotto een reservegetal heeft, dit is de reserve van deze top 5.

Leuke post! De Vulcain op 4 kende ik niet, maar ik vind het wel een leuk / interessant horloge. Rolex blijft voor mij zo’n twijfel geval. Aan de ene kant vind ik het een icoon wat vanuit dat opzicht niet zou mogen ontbreken in de collectie, maar aan de andere kant heb ik er (nog) niet zoveel mee. Om hem te bekostigen zou ik een stuk 6 horloges moeten verkopen, waar ik wel weer wat mee heb, dus dat blijft een lastige overweging. Een Omega Seamaster 300 staat ook wel hoog op het lijstje. Voorlopig is het echter effe gebeurd met de aankopen, dus dan wordt het: iets eruit en dan pas iets erin. Lastig, lastig.

deze topic is volgens mij nog niet zo heel lang geleden voorbij gekomen toch?
maar evengoed leuk bedacht hoor :slight_smile:

;)Wat een mooie horloge, die Vulcan !!!

Moeilijk verder…

1. Is voor mij niet zo moeilijk, mijn eigen Zenith El primero.

2. Ook niet moeilijk, een Zenith met caliber 135 !!!

3. Certina DS2, moeilijk te vinden, een DS3 LE zou dan ook mogen:

Het zou wel zo maar kunnen zijn dat over 3 weken op nummer 3 een ander horloge staat.

Dankje! Ik heb precies hetzelfde met Rolex. Aan de ene kant prachtige horloges, maar de jaarproductie van een miljoen maakt het dan wat minder…

Mvg Jelle

mooieklokjes Schreef:

prachtige horloges, maar de jaarproductie

van een miljoen maakt het dan wat minder…

Wat een flauwekul, een typische hf uitspraak.

Bert1 Schreef:

mooieklokjes Schreef:

Wat is een hf? (horlogefan, horlogefreak) lijkt me niet in dit context:)

watchagain Schreef:

Bert1 Schreef:

mooieklokjes Schreef:

Wat is een hf? (horlogefan, horlogefreak) lijkt me
niet in dit context:)

Een uitspraak die je te pas en te onpas op horlogeforum (hf ;)) tegenkomt. Alsof de productie-aantallen er ook daadwerkelijk iets toe doen. Blijkens de andere genoemde merken, die ook gewoon als massaproduct worden gemaakt, niet…

Klopt :wink:

Tja ik ben eerlijk gezegd helemaal niet bezig met het opbouwen van een collectie, dus er zijn geen horloges voor mij die ik ooit zou moeten hebben, als er iets langs komt wat ik leuk vind en ik het er euro’s voor over dan koop ik, en als ik een horloge zat ben ruim ik hem weer op, at veranderd ook niet als ik de loterij win, ik kan er maar 1 tegelijk dragen :wink:

Bert1 Schreef:

watchagain Schreef:

Bert1 Schreef:

mooieklokjes Schreef:

Wat is een hf? (horlogefan, horlogefreak) lijkt
me
niet in dit context:)

Een uitspraak die je te pas en te onpas op
horlogeforum (hf ;)) tegenkomt. Alsof de
productie-aantallen er ook daadwerkelijk iets toe
doen. Blijkens de andere genoemde merken, die ook
gewoon als massaproduct worden gemaakt, niet…

Aha, daar had ik ook aan gedacht, maar dacht dat zal hem toch niet zijn ? :slight_smile:
Bedankt voor de toelichting.