De Ultieme Seiko

Een vraag omdat ik het antwoord zelf niet weet, ik ben daar eerlijk in. Seiko is een fantastisch merk, maar de laatste maanden krijgen ze toch vanuit verschillende hoeken kritiek omwille van hun limited releases, sterke prijsstijgingen en slecht uitgelijnde bezels. Of misschien is dat niet nieuw en valt het mij nu pas op.

Alleszins is Seiko een door en door Japans merk en zoals iedereen weet zitten de Japanners niet verlegen om een filosofietje meer of minder. Het is een land vol wetten en regels en stroomlijnen en afspraken. Een keurslijf vol zen en historiek. Bescheidenheid, minimalisme, utilitair en discreet.

Mijn vraag: wat is voor jullie de ultieme Seiko, hét model waarvan jullie zeggen: dat is door en door Japans. Niet qua prijs of qua afwerking per se, of qua historische waarde, maar qua spirit. Welke Seiko staat het meest voor Seiko?

Ik zei het al: ik weet het zelf écht niet. Maar ik ben benieuwd naar jullie meningen (die mij misschien wel richting een nieuwe Seiko sturen. Hashtag onderliggende reden.)

Groetjes,

Frederik

3 likes

De ene ultieme Seiko is de andere niet.

:thinking: :wink:

5 likes

Val een btje in herhaling waarschijnlijk, maar voor mij kan dat er maar 1 zijn :stuck_out_tongue:

10 likes

De Seiko 5, en deze is al vanaf 1992 de mijne.

7 likes

voor mij is dat deze 5126-8130 rally diver uit 69

13 likes

Elke ‘gewone’ Seiko 5 heeft die uitstraling. Mijn oudste dateert uit 1985.

1 like

Tot dusverre de skyliner voor mij :ok_hand:. Maar er is nog een hoop onontdekt.

21 likes


Deze. Topic mag dicht.

10 likes

Betaalbaar, betrouwbaar en meh. Alhoewel ze dit enorm aan het veranderen zijn, en bovenstaande opsomming al een beetje achterhaald is :sweat_smile:

4 likes

Ja, maar die héb ik al. :thinking:
Gelukkig zijn er nog zo veel andere vijfjes…

1 like

Ja zoals mijne :smirk:

Nou, nog niet dicht hoor!!
De Godzilla is me te duur maar ik heb nummer 1000 (van de 1000!!):

10 likes

27 likes

Voor mij de seiko tuna lijn.
Zo anders dan de “gewone” gemiddelde duiker, die meestal op elkaar lijken.:stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Wellicht dan gaan voor een grammar of design Seiko?

2 likes

Ik heb hem zelf niet, maar ik denk dat de oorspronkelijke Seiko Astron hoog op de lijst zou moeten eindigen.

1 like

Welke is dan de ultieme grammar of design Seiko volgens jou?

De 44GS kast natuurlijk:

10 likes

De 4580-7010 vfa :innocent: Nee maar als we het binnen de normale perken houden is een 5625-7000 King Seiko een topper :ok_hand:

8 likes

Voor mij toch wel gewoon de ouderwetse SKX007.

16 likes