Vrijwel precies 4 jaar geleden liet ik mijn innovatieve chronograaf zien op dit platform. Dat maakte de nodige tongen los en velen van jullie wensten mij succes bij m’n poging dit op de markt te brengen. Ik heb goed nieuws, al die wensen hebben succes gehad, het is bijna zover. Wanneer de investeringsronde slaagt, komt de UTC er! Iedereen was benieuwd naar het kaliber, want dat was er tot dan nog niet. Veel suggesties kwamen voorbij. Pas in het najaar van 2011 vond ik de firma die het gaat fabriceren: het Zwitserse Soprod! Ze hebben het kaliber op eigen initiatief en voor eigen rekening voor mij gemodificeerd. Dat betekent dat ze de potentie ervan hebben ingezien, want anders had ik een substantieel bedrag voor de ontwikkeling van dit high-end (SOP FM 13 C6) moeten neertellen.
Tijdens de Beurs van Basel hebben we de puntjes op de i gezet. Walca zorgt voor de bijpassende kast die van hetzelfde niveau is als het kaliber. Je schroeft een Ferrarimotor immers niet in een Lada. De UTC kan zich meten met het beste uit deze categorie. En op termijn komt er dan ook een mechanische uitvoering van. Die gaat wat duurder uitpakken, vermoedelijk iets van € 20.000. Dat zit ‘m in de dubbelfunctie van de secondewijzer. Dus eerst maar de kwartsgestuurde versie: http://www.utcwatches.nl/. Ik zie jullie reacties andermaal met belangstelling tegemoet!
Ik zit nu de site te bekijken maar snap eigenlijk nog niet wat er nu zo “baanbrekend” is. Verder zoek ik me een ongeluk naar een demofilmpje wat volgens de info op de site zou staan.
Het gebruiken van de hele wijzerplaat voor de
chrono en daarin een keine tijdsaanduiding is wel
vernieuwend natuurlijk.
Ach nu snap ik het. Filmpje is te zien bij “sales”. Vernieuwend is het wel maar baanbrekend gaat te ver. De reden waarom dit nooit is gedaan is omdat de chronofunctie altijd ondergeschikt is aan de tijdwaarneem functie. Je gebruikt immers je klok meer als je chronograaf. Ik zou er dus ook gek van worden als ik de hele dag naar dat kleine klokje moet kijken.
Ik kan ook een frituurpan maken met een hele grote klok erop maar die functie is natuurlijk ondergeschikt aan het maken van een aantal bitterballen.
Ik neem verder aan dat dit met het demo-filmpje bedoeld wordt:
Ben ook nog niet overtuigd, eigenlijk. Het is dus een quartz-chronograaf met een aparte indeling? Een beetje à la Lemania 5100, met de grote seconden-, minuten- en in dit geval ook urenwijzer.
Vind het marktonderzoek ook wel grappig: “We weten door onderzoek op Ebay wat de markt wil, op You Tube waar de markt is, hoe groot deze is en hoe we deze op eenvoudige en doeltreffende wijze kunnen benaderen.”. Volgens mij heeft 95% van de chronografen de reguliere indeling met sub-dials op 3-9 (vintage), 6-9-12 ( bv Valjoux 7750) of 3-6-9 (bv. Valjoux 7753, 72). Waarom de markt dan ineens deze uitvoering zou willen, snap ik niet echt. Wellicht dat de TS meer uitleg kan geven?
Ben wel enigszins benieuwd naar de mechanisch variant. Dat zou ik indrukwekkender vinden dan het huidige quartz-kaliber.
Ik wens iedereen zijn succes toe maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de teksten op de site soms echt even moet lachen.
“Horloges zijn in, chronografen zijn hot.”
“Langdurig onderzoek toont aan dat het ontwerp daarmee voldoet aan alle criteria die bij liefhebbers in de smaak vallen.”
Het is nog net niet van het niveau wat ik bij plakmerk verkopers zie op verschillende sites.
Ook ben ik benieuwd naar het “high end” quartz kaliber. Als ik zie hoeveel een automaat gaat kosten houd ik mijn hard vast voor de verkoop prijs van deze.
Ik denk dat wanneer er echt een onderzoek was gedaan je tot de conclusie moet komen dat een Chrono functie een leuke feature is welke totaal geen functie meer heeft in deze tijd. Er zijn zoveel betere alternatieven. (digitale chrono’s)
120 jaar geleden was dit misschien baanbrekend geweest. Als de prijs van dit horloge de 300 euro overstijgt kan het nog wel eens heel moeilijk worden om ze te verkopen.
Zwitsers staan niet bekend om hun liefdadigheid. Soprod heeft mijn kaliber op eigen initiatief en voor eigen rekening ontwikkeld. Dat zou mij een substantieel bedrag hebben gekost. Zij zijn kennelijk ook overtuigd van de haalbaarheid. En je hebt gelijk wanneer je stelt dat bij de klassieke chrono’s de stoptijd ondergeschikt is aan de actuele tijd. Dus wordt regelmatig zo’n klein chronowijzertje aan het zicht onttrokken door één van de grote wijzers. Ik heb ook verscheidene chrono’s waaronder een Tutima (Lemania 5100) en een Revue Thommen waar 5 functielagen in zitten. De afleesbaarheid van deze klokjes is weinig beter dan de overige. Zelfs als geroutineerd gebruiker moet ik nog altijd goed kijken welke wijzer ik te pakken heb. Als functioneel gebruiker begon me dat danig te storen.
Die tekortkomingen waren voor mij een reden iets volslagen anders te bedenken met de UTC als resultaat. Maar laten we wel wezen, als je op simpele wijze aan tijdwaarneming wil doen, is de digitale stopwatch een uitkomst. Maar dat willen de liefhebbers niet, want tijd is per definitie analoog. Dat zie je wel degelijk terug in het aanbod op Ebay en andere sites. De meerderheid van de aangeboden klokjes is analoog en daar sluit mijn ontwerp naadloos bij aan.
Ik wens U alle succes. Zelf vind ik dat de chornograaf-functie ondergeschikt moet blijven aan de tijdsweergave. Als dat een probleem zou geven in het praktisch gebruik, zou ik gaan voor een analoog horloge met een dgitale display voor de chrono functie. Vind overigens wel de website en alle voorlichting een hoog Esperanto gehalte hebben.
Maar laten we wel wezen, als je op
simpele wijze aan tijdwaarneming wil doen, is de
digitale stopwatch een uitkomst. Maar dat willen
de liefhebbers niet, want tijd is per definitie
analoog. Dat zie je wel degelijk terug in het
aanbod op Ebay en andere sites. De meerderheid van
de aangeboden klokjes is analoog en daar sluit
mijn ontwerp naadloos bij aan.
Wanneer ik een chrono functie echt nodig heb zoals bij sport activiteiten of koken gebruik ik altijd een digitaal horloge. wanneer je een alarm piep hoort na de verstreken tijd is al een groot voordeel.
Het feit dat er een meerderheid aan analoog wordt aangeboden wil echt niet zeggen dat de liefhebbers geen digitaal prefereren voor een stopwatch functie. Ik denk dat iedere sportieve horloge liefhebber een Casio of Timex in zijn verzameling heeft. Ik heb ook analoge chrono’s en deze heb ik zuiver als sierraad. De chrono functie gebruik ik bijna nooit en ik denk dat dat voor zeer veel liefhebbers geldt. Daarom denk ik dat het ondergeschikt maken van de tijdfunctie gewoon een negatief effect op de verkoop zal hebben.
Ik snap uit je betoog dat je helemaal verknocht bent aan analoge chrono’s maar denk dat de grote meerderheid toch meer diversiteit in zijn collectie heeft.
Als gadget zou het natuurlijk wel kunnen verkopen maar dan moet het ook een gadget prijs hebben.
Atte, alleerst mijn lof voor je doorzettingsvermogen om je doel te bereiken.
Knap dat iemand zijn droom tot werkelijkheid probeert te brengen.
Op je website las ik de volgende passage onder De Uitvinder: … Hij verkreeg daar octrooi op, maar een octrooi is geen doel op zich, het is een middel om zijn ontwerp tot de Nieuwe Wereldstandaard te brengen…
Dit komt op mij nogal hoogdravend over. Maar misschien onderschat ik het aantal mensen die op deze ‘uitvinding’ zitten te wachten? Just my 2 cents.
Uiteraard hoop ik voor je dat je veronderstelling juist is. Ik wens je in elk geval veel succes toe met de verwezenlijking van je droom.
Als gadget zou het natuurlijk wel kunnen verkopen
maar dan moet het ook een gadget prijs hebben.
Het feit dat de TS het quartz-uurwerk vergelijkt met een Ferrari-motor wijst daar niet echt op
Mijn moeder van 80 had pas geleden een nieuw horloge gekocht. Toen ik haar vroeg wat die 2 knopjes aan de zijkant deden, zei ze, dat ze geen idee had. Het was de mode…
Op zich een leuk idee en veel lof voor het doorzettingsvermogen.
Marketingtechnisch heb ik toch wel zo mijn bedenkingen.
Als ik het goed heb begrepen is de kostprijs voor de eerste 500 stuks vastgesteld op €660 per stuk! De waarde van een gepersonaliseerd horloge wordt geraamd op €1750.
De verkoopprijs van de “gewone” versie zal dan hier ergens tussenin komen te liggen, althans dat is mijn veronderstelling. Denk niet dat er voor deze prijs veel animo zal zijn, maar misschien maak ik ergens een denkfout. Desondanks veel succes gewenst met dit concept!