De verzameling door de jaren heen

Allereerst de beste wensen voor 2025, 1 januari altijd een mooi moment reflectie en vooruitblik.

Het begon allemaal toen ik een datejust 16030 kocht na het behalen van een mijlpaal. Daar voegde ik al snel een submariner 124060 om geboorte van m’n zoontje te vieren. Daarna volgde een YM 126622.

De yachtmastwr vond ik zo mooi dat ik hem niet wilde beschadigen. Dat ging ten koste van het plezier dat ik aan het horloge had. Daarvoor in de plaats kwam een BLRO.

Op foto’s heel mooi, best wat lol mee gehad maar toch voelde ik deze na een tijdje niet meer. Toen ik hem een keer bij iemand anders zag viel me pas op hoe opvallend hij is op jubilee. Ik voelde hem ook niet meer nadat ik hem op oyster had gezet. Deze maakte vrij snel plaatst voor een day-date 18238. Fantastisch mooi ding met perfecte proporties.

:star_struck:

Omdat ik de overlap met de datejust te groot vond verving ik deze voor een speedmaster 3861. Zeg nou zelf, op dit punt had ik een strik eromheen kunnen doen en klaar met de hobby.

Na een reeks inbraken in de omgeving vond ik het niet meer prettig om met een klomp goud van <15K om m’n arm te lopen. De daydate moest plaats maken voor een datejust. Dus wat deed ik? Juist een explorer II kopen omdat ik door de speedy 42mm wel een leuke maat vond. Collectie helemaal tool, helemaal cool!

Die explorer II vond ik vervolgens zo leuk dat ik de speedy verkocht en er een datejust bij zou nemen. De explorer is een lange tijd daily geweest.

De zoektocht naar de ideale datejust 36 duurde lang, alles met een witgouden fluted bezel overwoog ik en met de kerst voor de deur begon ik toch wat haast te krijgen. Operatie datejust was uitgesteld en afgesteld dus ik dacht laat ik m’n Explorer te koop zetten kijken wat er gebeurt. Daar kwam weer een BLNR voor terug. Mooi kersthorloge en op de foto’s ziet hij er altijd zo mooi uit… domme zet, met vier weken was ie weer weg. Explorer II ook weg dus terwijl ik die met heel veel plezier gedragen heb. Aanrader voor iedereen die twijfelt en goed verkrijgbaar.

Is en blijft prachtig, snap wel dat ik me ter tot twee keer toe door heb laten verleiden.

Coolste toolwatch ooit, feit.

Enfin dan maar door met operatie datejust. Na wikken en wegen moest het een 16234 worden en een prachtige weten te bemachtigen met blauwe plaat. Een beetje naïef dacht ik dat het qua gevoel hetzelfde zijn als een 18238 maar daar kwam het niet bij in de buurt en ik vond het blauw te formeel, je verzint het niet maar dat vond ik dus.

Prachtig is ie, gelukkig wordt ie nu met liefde gedragen door een ander forum-lid

Ondertussen was ook de tweede op komst en eigenlijk wilde ik daar geen horloge voor kopen maar kon het niet laten om langs de AD te gaan, daar viel mijn oog toch weer op de YM 126622 rhodium. Dus datejust weg, YM erin, twee horloges. Rust. Oh nee toch niet, na een half jaar met de 124060 als daily vond ik hem daar uiteindelijk niet altijd even geschikt voor. Er moest dus een office-watch bij. Lang getwijfeld tussen de oude geliefde speedmaster welke ik zonder hele duidelijke reden weg had gegaan. Een andere optie was de Gran Seiko SBGM221. Omdat ik de GS nergens ff snel kon passen er met de baby niet aan toe kwam om daar een dag voor uit te trekken voor de bekende weg gekozen, de speedmaster dus. Wit was en toen ook al en de fois was ook net uit maar ik wilde juist voor een ingetogen look gaan die makkelijk combineert dus voor de klassieker gegaan met heel veel polstijd tot gevolg.

Met de YM, in mijn ogen misschien wel de mooiste moderne sportieve Rolex, kreeg ik last van dezelfde gevoelens als eerder. Misschien is het gewoon een segment te hoog voor mij maar constant het gevoel hebben dat je hem netjes moet houden werkt niet lekker voor mij. Ik ga zuinig met m’n spullen om maar het zijn wel gebruiksvoorwerpen.

Voor mij een soort perfect uitziend fotomodel waar je maar weinig lol mee beleeft :wink:. Nee grapje, het ding is perfect alleen niet voor mij op dit moment.

Toch weer terug naar de datejust maar deze keer zou ik het anders aanpakken. Ik heb getwijfeld tussen een 116234 en een 16233. Op basis van m’n eerdere ervaring met de 16234 toch besloten dat witgoud het op dit punt in m’n reis niet lekker past en een beetje kleur ook niet verkeerd is besloten om voor een 16233 te gaan. Die kwam er met een tapestry dial en markers waarvan ik de naam niet weet maar die weer eens anders zijn dan de stick markers. Het was een beetje een gokje maar wow, iconisch, flair en een tikkie ordinair. Wat een heerlijk ding. Two tone is gewoon tof en geeft echt iets extra’s. Hele maand december om de pols gehad. Hier ga ik nog heel veel lol van hebben. Geen van m’n horloges wil ik nog kwijt.

Lekker toch?

Maar is het dan klaar! Qua Rolex voorlopig wel even maar de Gran Seiko SBGM krijg ik niet uit m’n hoofd en ook een Cartier Tank moet er nog een keer komen. Een vintage santos galbee spreekt mij ook heel erg aan. Een moderne kan ook maar in ieder geval niet zo’n grote.

Ben ik de enige die deze overweegt maar nooit de trekker overhaalt?

Dit is ook prachtig maar niet alles kan in één keer met twee kinderen op de opvang. Dat zou het ook niet leuk maken. Wil me meer richten op horloges die ik koop met de intentie om ze langer te houden. Maar eerst een fatsoenlijke watchroll kopen.

Bedankt voor het lezen en nogmaals beste wensen.

108 likes

Ik heb niet zoveel horloges tweemaal gekocht maar de constante (her)overwegingen, het sorteren en de zoektocht naar een volgende zijn wel onderdeel van mijn beleving van de hobby :sweat_smile:
Mooie stukken, geniet ervan - kort of lang :wink:

5 likes

Ik zou zeker zo’n Grand Seiko erbij halen. Vult je huidige collectie mooi aan.

4 likes

Briljant verhaal :sunglasses:

Het stopt niet, nooit, feit!

2 likes

Mooi horloge reis verslag. Altijd zoekende en nooit klaar, de reis duurt voort

2 likes

Mooi verslag!
Over inbraken geen zorgen meer nu?

1 like

Leuke reis en ik herken veel dingen. De BLNR op Oyster is veel minder heftig en had ik de tweede keer misschien eerder gekozen. De YM is inderdaad geweldig, ik draag de blauwe als daily. Daarnaast nog een oude met platina plaat die ik op dezelfde manier “baby”, maar dat vind ik niet erg omdat hij er toch “naast” ligt in de collectie.

Ik ben niet thuis in GS maar vind het een mooi horloge. Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke ervaringen, zeker omdat je behoorlijk Rolex minded bent. Kan 2 kanten op gaan dus… :slight_smile:

Succes met de verdere reis en keep up posted :+1:

1 like

Je hangt rond in de verkeerde topics. Kom het juiste topic in, en je ziet dat er mensen zijn die die trekker naar tevredenheid over hebben gehaald.

Ik heb z’n simpele broer gekocht.

En z’n instapneef.

Dat is correct.

Jij ook. Het ziet er naar uit dat je op het punt staat iets interessants te gaan willen doen. Veel succes met de overweging.

4 likes

Mooi om je SOTC door de jaren heen te zien en je redenaties erbij te lezen.

1 like

Mooi verhaal, wel herkenbaar de hele rollercoaster :joy::ok_hand:t2:

1 like

Leuk om te lezen hoe je horloge reis hebt doorgemaakt! Heel veel plezier met je mooie collectie

1 like

De kans bestaat altijd maar de zorgen zijn een stuk minder.

1 like

Wat een achtbaan… Maar wel een mooie. Gave horloges allemaal :+1:

1 like

Verhaal met veel plezier gelezen, wat een mooie reis,!
De set Rolxen is zo wel erg fraai en dat two-tone, precies wat je zegt een beetje kitch maar o zo lekker.

2 likes

Leuk om te zien wat er zo in ieders hoofd kan spelen. Leuke collectie in ieder geval!

1 like

Je hebt op verschillende momenten al de ‘perfecte 3 piece’ samengesteld :ok_hand:!

De 16030 die je had was op zich trouwens al een perfecte “one and done” . Voor mij één van de beste dailies ooit, zeker met die exacte plaat.

1 like

Leuk om te lezen! De gouden day date samen met de speedy en de sub vond ik prachtig. Dank je om te delen :slight_smile:

1 like

Oef, dat had ik geschreven kunnen hebben……

1 like

Helemaal mee eens, ik heb daar ook lang heel veel plezier mee gehad

4 likes

Heerlijk verhaal om te lezen! Bij elke foto van zo’n setje van 3 dacht ik dat je het perfecte stelletje had samengesteld, maar dan is het volgende setje weer nog toffer… Wat een rollercoaster om te lezen zo. En een eye opener dat er niet één perfect setje is…

1 like