Daar ben ik weer, hoor, met mijn ‘leek zijnde en niet tot polemiek leidende’ vragen
Stel, je hebt tussen de 1500 en 2000 euro, of zelfs ietsje meer, om te spenderen aan een horloge.
In deze prijsklasse zit je al niet echt meer bij de ‘instappers’ waar merken als Tissot, Certina, Hamilton, Seiko enz. sterk vertegenwoordigd zijn.
Toch hebben deze merken ook horloges in hun aanbod die wat hoger geprijsd zijn en dan hun prijskaartje van merken als Longines, Oris en heel wat microbrands kunnen leggen.
Maar hoe zie je dan de prijs/kwaliteit verhouding, rekening houdend met het design, de afwerking, het gangwerk, de kwaliteit en, waarom ook niet, het imago van het merk ?
Met een Longines, Oris of Mühle Glashütte van 2000 euro kan ik leven, maar als ik dan kijk naar een Hamilton of Tissot die dichtbij de 2k of er zelfs boven zitten, dan heb ik toch iets van : “Voor dat geld kijk ik liever ergens anders…”, met name dan bij Longines, Oris, etc.
Ik stel de vraag omdat ik in enkele reviews al de opmerking gehoord had over modellen van onder meer Tissot en gelijkwaardig (ging over de PRX Chrono : mooi horloge maar veel geld voor een Tissot…).
In het geval van de PRX chrono gaat het om het automatische chrono uurwerk wat duur is. Qua afwerking zal deze vast niet gelijk zijn met een automatisch chrono uurwerk van een Longines, maar de longines zal een stuk duurder zijn. Als je de PRX chrono zou vergelijken met een time-only longines dan zal de prijs wat gelijker liggen en de afwerking van de Longines wat beter zijn. Maar geen zorgen, een prx chrono is erg mooi hoor!
Enerzijds ben ik best wel gevoelig voor merkbeleving, dus zou ik eerder gaan voor een merk dat me aanspreekt in plaats van iets dat lager in de horologische pikorde staat.
Anderzijds heb je waarschijnlijk meer waar voor je geld als je het vlaggenschip van het ene merk koopt, terwijl je de instapper van het ander merk als alternatief hebt.
Bij twijfel ga ik altijd voor vintage, dat schrijft doorgans toch minder af en heeft vaak de beste prijs/kwaliteitverhouding.
De 1938 telemeter is wel leuk voor 2095 eur alsook de groene intra matic chrono van hamilton.
Voor mij feitelijk net wat teveel om aan een van deze merken te spenden maar als je iets gelijkaardigs zoekt bij breitling ben je al snel 4000 eur of meer extra kwijt
Ik begrijp wat jullie bedoelen wat die chronografen betreft, maar je kan het ook anders bekijken (en misschien heb ik mijn vraag dan wel niet echt correct geformuleerd).
De PRX van Tissot (Powermatic versie dan) wordt door velen gezien als een ongelooflijke deal, met wat je krijgt voor de prijs van minder dan 700 euro. Ik was eerst niet voor het model te vinden, maar met het verschijnen van de PRX chrono, ben ik toch de gewone PRX van dichterbij gaan bekijken.
Design, kwaliteit, ook de metalen armband, niks op aan te merken, op het eerste zicht. Je plaatst je verwachtingen dan natuurlijk redelijk hoog als je als die reviews allemaal ziet en leest.
Hoewel, verschillende keren heb ik horen vallen dat de armband, hoewel comfortabel, dan toch niet zo degelijk is als het lijkt (vooral de sluiting dan).
Dus ja, lage prijs, maar matcht de kwaliteit dan wel want uiteindelijk krijgt de quartz versie, die de helft minder kost, dezelfde afwerking en armband (correct me if I’m wrong). Dus afwerking van een horloge van 350 euro voor een horloge van 700 euro ? De quartz lijkt me dan eerder de superdeal…
Een mechanisch horloge is altijd een stukkie en vaak zelfs een stuk duurder dan een quartzversie van hetzelfde model. Verschil zit 'm voor een klein deel in iets hogere productiekosten. Maar voor het grootste deel gewoon in het feit dat mensen het ervoor willen betalen. Misschien moet je eerst voor jezelf bepalen of je kunt leven met een quartzhorloge. Ik denk dat je uiteindelijk liever een mechanisch horloge wil. Weet even niet wat je verder nog hebt (er komt zoveel langs, op HF ). Een quartz in de collectie is natuurlijk prima en alleen maar handig. Maar je wil toch ook wat mechanisch, als liefhebber, meestal.
Het wordt hierboven al gezegd: ga gewoon lekker flink wat horloges irl bekijken en passen. Dan wordt vanzelf duidelijk wat jij mooi en belangrijk vindt. Succes en veel plezier!
Ik zou eerder boven 2000 of onder 1000 gaan zitten, met uitzondering van automatische chronografen. Ertussen vind ik niet zoveel bestaan wat de moeite waard is. Dus als 2k te veel is zou ik je budget juist omlaag halen als je prijs/kwaliteit wil.
Maar vergeet het blauwe deel niet, daar zijn de écht beste deals te vinden als je geduld hebt.
Bij Mühle Glashütte, Maurice Lacroix en Frédérique Constant vind ik toch wel horloges met dials die het bij mij meteen doen, en allemaal net onder of net boven de 2000 euro.
De Oris ben ik al gaan bekijken toen ik mijn Certina kocht ; deze grijsblauwe wijzerplaat had de AD niet maar heb wel een andere kleur 40mm gepast, vond het horloge superklein staan op mijn pols, ondanks de 40mm. Maar wil toch nog eens proberen, vind die kleur onweerstaanbaar.
Ik vind die allemaal erg duur voor wat je krijgt, maar dat is mijn mening. Die Aikon helemaal, die vind ik teveel op de seventies klassiekers willen lijken zonder dat er een eigen identiteit aan zit. Zelfde geldt voor Frederique Constant.
Jullie gaan me lynchen, maar ik snap niet wat mensen aan Oris vinden. Maar trek je vooral niets van mij aan, het is jouw geld.
Merkbeleving is heel persoonlijk. Gerenommeerde merken zijn er op verschillende (prijs) niveaus te vinden. Voor € 2000 kun je veel moois kopen, maar wanneer je een chronograaf wenst wordt de keuze veel beperkter. Kijk ook eens bij Hanhart of Yema.
Indien geen chrono dan zou ik zeker adviseren om te kijken naar Longines, Tag Heuer en Nomos.
Die Aykon is afgekeken van De Audemars Piguet Royal Oak maar who cares.
Die MC ziet er prachtig uit, elegant en ietwat stoer, 2 eigenschappen die voor mij altijd aanwezig moeten zijn in een horloge.
Daarom hou ik ook niet van de echte dressy horloges.
Tot een paar jaar terug zat in een Tissot van 400 euro hetzelfde uurwerk als in een Tudor van ik-weet-niet-hoeveel-meer. Dan was het vaak nog een non-date ook in het laatste geval, waarbij het hele datumsysteem functionerend aanwezig was. Zonder de datumschijf. Wat een armoe was dat zeg.
Ja OK, wel perlage en COSC-grade. Maar dat laatste lukt met elke 2824-2 als-ie nieuw of vers geserviced is.