Ieder van ons heeft vast wel een gedachte bij het begrip grailwatch. Misschien droom je wel van verschillende grailwatches. Of je hebt op een gelukkige dag zelfs je grailwatch aangeschaft en bent stiekem weer op zoek naar een volgende.
Mijn horloge geschiedenis
Mijn horloge geschiedenis in vogelvlucht. Ik ben al gek op horloges zo lang ik me kan herinneren. Mijn eerste horloge, een Swatch die ik helaas niet meer heb, gekregen van mijn oma voor mijn Eerste Communie. De eerste luxury watch was een Cartier Santos 100 die ik vanaf 2005 zo’n 10 jaar lang non-stop heb gedragen. De gekte begon pas echt in 2015 toen ik in rap tempo (voornamelijk Rolex) horloges ben gaan verzamelen. Ik leek een onstilbare honger te hebben naar meer en dat wilde ik anders doen. Door een groot deel van de collectie te verkopen in ruil voor één grailwatch zou dat moeten leiden tot meer rust, focus en voldoening.
Zaadje gepland
Natuurlijk stond de Lange 1 al langer op mijn netvlies door de constante stroom aan YouTube uitzendingen en artikelen online. Ondanks dat ik het horloge mooi en interessant vond, had ik niet de gedachte dat ik hem ooit moest hebben, laat staan dat het mijn grailwatch was. Dat veranderde toen ik in mei 2019 de horlogebeurs van Schaap & Citroen bezocht in het Okura hotel. Alle merken lieten hier hun novelties zien, maar het horloge waarvan ik verreweg het meest gecharmeerd was, was een 1st generatie Lange 1 in platina, de Stealth, gedragen door een horlogemaker van Lange. Ik was echt diep, diep onder de indruk.
De zoektocht
Ik ben me verder gaan verdiepen in de Lange 1. Ik kwam er al snel achter dat de specifieke configuratie van kastmateriaal en wijzerplaat enorm veel uitmaakt. Ik heb een alarm gezet op Chrono24 voor alle Lange 1’s die in Nederland voorbijkwamen. Ik wilde het horloge zelf kunnen zien, voelen en beoordelen. De eerste Lange 1 kwam langs bij S&C pre-owned, een referentie 101.021. Hij had geen doos, papieren of onderhoudspapieren, de prijs was rond de 13K. Te klassiek voor mij, dit ging hem niet worden.
De tweede was in september 2019, een 101.027 in sublieme staat bij AWCO. Als ik me goed herinner een full set, voor ongeveer 18k. Prachtig horloge, maar ik was er niet van overtuigd dat ik een blauwe plaat wilde voor mijn grailwatch.
De concurrentie
Mijn zoektocht begon inmiddels serieuze vormen aan te nemen. Als je besluit zoveel geld uit te geven aan een horloge, dan wil je je natuurlijk breed oriënteren. Een naam die dan onvermijdelijk om de hoek komt kijken, is Patek Philippe. De eerste serieuze kandidaat was een 5205R-010. Bij Leon Martens heb ik hem geprobeerd, net als een 5205G-013. Het was overduidelijk dat de 5205G-013 de betere keuze voor mij was, maar ik moest mezelf in bescherming nemen. Met een nieuwprijs van rond de 50k ging mij dit echt te ver.
Terug in Amsterdam keer ik weer terug naar AWCO waar ze een sublieme 101.035, a.k.a. Darth hebben liggen. Wederom een full set, met een prijs rond de 26k. Nog belangrijker, AWCO bood mij een zeer, zeer, zeer aantrekkelijk bod voor mijn 16750 GMT en 1803 Day-Date die ik wilde inruilen. Ik ben twee keer terug geweest om het horloge te bewonderen, maar durfde uiteindelijk toch niet de trekker over te halen. Ik was er simpelweg nog niet aan toe om de definitieve stap te maken.
Ruimte maken voor de grail
Inmiddels is het duidelijk dat er een grail moet gaan komen. Om hem te kunnen financieren ga ik de boer op om mijn horloges te verkopen. Omdat ik geen zin heb in marktplaats praktijken, bied ik mijn horloges alleen aan serieuze handelaren aan. Verreweg de meeste verkoop ik bij mijn oude vrienden van AVW. Zowel het gevoel als de geboden prijzen waren hier ruim het beste. Dit heeft allemaal het veld moeten ruimen:
- Rolex 18238 Day-date Onyx
- Rolex 16750 GMT
- Rolex 14010 Air-king
- Rolex 5500 Air-king Winn Dixie
- Rolex 14270 Explorer
- Universal Geneve Polerouter
- Longines Conquest Olympic Games Munich 1972
De mislukking
De zoektocht maakt me inmiddels helemaal gek, het beheerst mij meer dan ik zou willen. Tja, en wat gebeurt er dan….? Je gaat domme dingen doen, dingen waar je spijt van krijgt. Ik besluit in juli 2020 om een Patek Philippe 6006G te kopen. Waarom…?? Geen idee eigenlijk, ik ben ongeduldig, eigenwijs, wanhopig, zoek naar een verkeerde rechtvaardiging voor het horloge etc. etc.* Tot overmaat van ramp heb ik mijn hele mooie GMT voor veel te weinig ingeruild. Ik probeer mezelf en anderen te overtuigen dat de Patek echt wel een vet horloge is, maar op gegeven moment stop ik hier mee. Ik moet mijn fout inzien en ernaar handelen. Desnoods mijn verlies pakken, maar uiteindelijk wel die grail in handen te krijgen.
De finale
Ergens september 2020 besluit ik de Patek voorgoed op te bergen in de doos. Gelukkig heeft Patek één groot voordeel; ze behouden goed hun waarde. Mijn alarm op Chrono licht weer op als er een Lange 1, ref. 101.033 langs komt bij S&C pre-owned. Ik wil best gaan kijken ter oriëntatie, maar ik geef het een kleine kans. De prijs was met 25k fors en hij had geen doos of papieren, hij was wel net compleet onder handen genomen in Glashutte. Ik werd zeer goed ontvangen door Damiaan en ik was completely blown away door de Lange. Wat een prachtige en unieke configuratie met die slate grey wijzerplaat tegen de rosé gouden kast. De deployant clasp (heeft een forse meerprijs) vond ik mooi meegenomen. Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van een horloge. Omdat ik mezelf in bescherming had genomen, mocht ik geen deal maken tijdens de eerste ontmoeting. Toen ik mijn Patek aanbood, deed S&C an offer I couldn’t refuse. Met een kleine cashback van mijn zijde was de deal snel gesloten. Kort daarna heb ik de set zo compleet mogelijk gemaakt met een Extract from the Archives en een originele doos en omdoos die ik bij Filipucci op de kop heb kunnen tikken. Ik ben zielsgelukkig met de Lange 1, en dat ben ik tot de dag van vandaag. Ik heb ook besloten de komende (tenminste) 3 jaar geen horloges meer te kopen en gewoon leren tevreden te zijn en te genieten met wat ik heb.
bedankt voor het lezen!
- The ID-guy heeft een mooie aflevering gemaakt over fouten die je kan maken bij de aanschaf van een horloge. Bij de aanschaf van de Patek ben ik letterlijk in iedere valkuil gestapt. https://www.youtube.com/watch?v=a-UaDe11uUE
p.s. ik schrijf bewust de prijzen erbij zodat jullie die ontwikkeling een beetje kunnen volgen. Kijk b.v. naar de prijs van een Darth anderhalf jaar geleden in vergelijk met nu. De 101.033 wordt niet erg vaak aangeboden, maar ook hier is een forse prijsstijging te zien.