De werking van een automatisch / mechanisch uurwerk?

Nu ik trotse eigenaar ben van 2 mechanische uurwerken, wil ik eens iets meer te weten komen over hoe een mechanisch / automatisch uurwerk nu precies in elkaar zit en functioneert. Nu kan ik natuurlijk even googlen en dan zal ik best een hoop kunnen vinden, maar de echte kenners zijn natuurlijk hier op HF te vinden :slight_smile: Dus misschien hebben jullie nog tips? Video’s en plaatjes zeggen natuurlijk het meest en geven mij direkt een duidelijke indruk.

Bedankt alvast :thumbsup:

Dit filmpje is al een paar keer voorbij gekomen sinds ik hier op HF zit.

6 likes

je schud met je pols en hup daar gaat ie

5 likes

@M_Singer … Perfect…dank je! Mooi en duidelijk filmpje over de basics…dat geeft een goed eerste beeld :thumbsup:

Nu door naar de vervolg-cursus om te zien wat de mainspring, escapement, en alle aparte wieltjes samen nu precies doen…meer inhoudelijk dus. Erg interessant om eens in de verdiepen!

1 like

2 likes

Hey daffie,

Jij hebt een Seiko big military dacht ik.

Hier is het zgn. Seiko Magic Lever system.

Een slim systeem waardoor de energie in twee richtingen wordt gevangen.

Grt.

4 likes

Hier is ook wel interessante info te vinden:

http://www.eta.ch/dictionary/dictionary.html

1 like

Wat automatisch betreft moet je zoeken voor deze verschillende systeem :

2 likes

Thx. Ik had geen idee dat mijn SNZG15 onder de term ‘Big Military’ valt (was me nooit opgevallen)…weer wat geleerd (zoals iedere dag hier op HF :slight_smile: ).

@Rolf_K en @brunod … thx

Genoeg technische zaken om mij helemaal op te storten…leuk :thumbsup:

1 like

Dit is IMHO ook een aardige uitleg:

Uit 1949.

3 likes

Thx…had deze inderdaad ook al even voorbij zien komen op Youtube…een mooi duidelijk filmpje.

Een kort maar wel informatief filmpje volgens mij. Of het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de kennis die je nu al hebt weet ik niet.

1 like

Werkt op je hartslag heb ik wel eens gehoord, heel mysterieus.

2 likes

Na het bekijken en analyseren van het filmpje van Hamilton kom ik tot de volgende conclusie vwb de werking van een mechanisch uurwerk :

Energie (gang reserve) wordt opgeslagen in de mainspring dmv het draaien aan de crown (hand-winding) of door polsbewegingen waardoor rotor-bewegingen ervoor zorgt dat de mainspring wordt ‘opgewonden’.

Het afwikkelen (unwinding) van de mainspring doet, via 3 opeenvolgende radars (welke de uren, minuten en secondenwijzers aansturen) ,de escapewheel draaien. De escapewheel zorgt via een leaver/pallet ervoor dat de balancewheel (en hairspring) in beweging wordt gebracht en gehouden. De steady, gecontroleerde (in-check) ‘heen&weer’ beweging van de balancewheel zorgt voor de gecontroleerde voortgang van de wijzers van het uurwerk.

Check? :smirk: :thumbsup:

2 likes

Check!

Maar echt begrijpen doe je het pas als je zelf een uurwerk hebt geassembleerd.

Overigens beschrijf je wel de functie maar ben je vergeten het anker te noemen.

1 like

Top…dank voor de bevestiging! :thumbsup:

Ik heb wel even gedaan om alles goed te kunnen begrijpen en analyseren adhv filmpje…flink veel terugspoelen en opnieuw stukjes bekijken en er iets van proberen te maken. :flushed:

Ps anker is wat men in het engels in het filmpje omschrijft als ‘leaver/pallet’.

De balans doet het anker bewegen. :wink:

Ik vond overigens zojuist nog een linkje naar ander topic op HF met meer tekst&uitleg…die ga ik ook eens doornemen :

Ik begrijp het nu inderdaad. De balans doet het anker bewegen,en deze zorgt weer voor de gecontroleerde beweging van escapewheel, welke zorgt voor gecontroleerde beweging van de 3 radars.

Kortom de (spiraal van de) balancewheel zorgt uiteindelijk voor het aantal beats / tikken…dus bijvoorbeeld 21.600, 28.800 of 36.000.

1 like

Het zijn geen omwentelingen maar half-swings of beats.

1 like