Ah…thx…aangepast.
De tijd wordt dus in bijv 21600 perfecte stukjes/stapjes gehakt.
Deze stapjes worden door middel van een aantal raderen omgezet
in een zichtbare tijd met behulp van de wijzers en een wijzerplaat.
Ik vind het mooie machientjes
Ik dus ook…is voor het eerst dat ik mij echt helemaal heb verdiept in de techniek erachter en ik vind het machtig mooi. Zoveel verfijnde mechaniek om de pols…dat heeft toch wel iets bijzonders
Zeker, zo’n Seiko 7S36 uurwerk dat in de military zit is voor de prijs belachelijk nauwkeurig.
En ze kunnen tegen een stootje.
Zo kan je afwegen wat het belang is van 20X meer uitgeven aan een high end
horloge wat niet 20x nauwkeuriger is.
En dat is dus de reden dat ik een liefhebber van automaatjes ben. Heb respect voor de accuratesse van een quartz maar er gaat wat mij betreft niks boven de kunde die in een automaat zit. En dan hebben we het nog niet eens over chronografen enz. enz.
…en waarover wel wordt gezegd dat IWC dit systeem (heet bij IWC “Pellaton”) van Seiko gegapt heeft.
Ik ben op het punt (leeftijd? ;)) aanbelandt dat ik de afgelopen jaren erg heb genoten van de accuratesse van vele quartz, ecodrive, atoomtijd gestuurde horloges, maar gaandeweg ik bij mechanische horloges terecht ben gekomen. Merk dat ik nu die kant steeds meer op ga / wil. Sterker nog, ik kijk alleen nog maar naar mechanische horloges.
Leuk…zo heeft de ‘oude’ hobby iets vernieuwends gekregen…
Je bent toch in blijde afwachting van een Damasko?
Als ik mij niet vergis.
Indeed…I am
(nog 1-2 weken nagelbijten)
Daar zit ETA in dacht ik.
Goeie afwerking en top looks
We zien hem wel in een NA topic verschijnen.
Foto’s van de DA46 zal ik zeker tzt plaatsen…als een vader trots op z’n pasgeboren zoon
En het is inderdaad de 2836-2 (day/date).
En omgekeerd : de anker stopt de escape wheel (beeld 1) totdat de anker vrij wordt door de terugkeer van de balans. (Beeld 2) De escape wheel kan dus bewegen en duwt de anker om sterkte aan de balans te geven totdat de ende van de anker beweging stopt (beeld 3 met de andere pallet) een andere tand van de escape wheel, en dan weer omgekeerd.

Dank je…duidelijk. Had dat inderdaad ook begrepen uit de uitleg van Paul_K. Mooi systeem!
Heb je ook interesse voor de anderen escapement ? Cylinder, spillegang, co-axial… ? Er is nog veel te lezen !
Heb alles meegelezen maar wat ik mij afvraag hoe dit gaat bij “zwevende” secondewijzers, kan iemand dat ook uitleggen?
Nog niet…ben nog aan het bekomen van de les van vanmiddag…voelt alsof ik van Havo 4 wiskunde A opeens in VWO 5 wiskunde B klasje ben gedumpt
Sorry maar ik begrijp de vraag niet. Is zwevende secondewijzer de NL woorden voor “dead second” ?
Tja, wanneer ‘zweeft’ een secondewijzer?
Slechts 1 antwoord mogelijk; in een vrije val
een zwevende seconde wijzer is die zonder stapjes rond gaat (vloeiend), naar mijn weten heeft een Rolex een “zwevende” seconde wijzer of het dat anders?
@Haaren : Dan kan ik antwoorden : alle mechanische uurwerken zijn vloeiend volgens hun frequentie beat. Als de horloge vluger tickt, zijn de stappen minder zichtbaar en schijnt het vloeiend te zijn.
Integendeels, de “Dead second”, of “Seconde morte” is een complicatie waar de wijzer springt voor een stap na elke second. Het lijkt op een quartz, maar is mechanisch (en heel duur). De quartz lopen per stap omdat het door een stap motor is gedraaid.