De zweem van vintage

De laatste tijd kijk ik veel filmpjes op youtube over horloges en daar komen voornamelijk de vintage horloges naar voor. Ik kan ook genieten van de filmpjes van Amsterdam Vintage Watches doch heb ik zo een aantal bedenkingen.

Ik heb de indruk dat er bij veel kanalen een bijna verheerlijking is van vintage horloges ook als is er, als je het bekijkt in het gehele aanbod weinig unieks aan. Er wordt altijd een zweem van mooie dromen en verhalen opgehangen rond de vintage uurwerken. Elk krasje, elke deuk is een verhaal en hier heb ik toch mijn vragen bij. Het gaat hier vaak over horloge’s van 40,50 en 60 jaar oud en ouder. De oorsprong is veelal onbekend en papieren zijn er niet bij. Het is dus heel vaak gissen waar het horloge vandaan komt. We denken of men laat ons denken dat het horloge misschien wel een duiker of een piloot was die samen met het horloge de hele wereld heeft gezien. Gezien de oplage van sommige horloges is de werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk wel even anders.

Die krassen komen er misschien op omdat de vorige eigenaar altijd aan de kassa van de Delhaize zat en altijd over het ijzer van de kassa wrijfde of misschien gewoon omdat die horloge altijd in een schuif heeft gelegen met werkgerief.

Je ziet vaak dat de wijzerplaat begint te verkleuren wat op zich wel mooi is, de lumen komen los. Kortom het is eigenlijk gewoon een oud horloge wat gewoon al heel hard gebruikt is en vaak niet waarvoor het oorspronkelijk is gemaakt.

Veel van de toolwatches verliezen dan ook gewoon hun betekenis, daar ze bij hun lancering nog eerder aan de betaalbare kant van het horlogespectrum lagen zijn ze dat vandaag al een stuk minder. Ze kosten vandaag, in een staat, vaak ver van nieuw, een veelvoud van de lanceringsprijs.

De moderne varianten worden ook gewoon beter, ze zijn misschien wel sterieler daar er vaak met robuust, onkrasbaar materiaal wordt gewerkt, maar ze worden beter. Er valt te discussiëren over het feit of ze ook mooier worden maar dat is iets anders.

Ik vraag me dan ook af hoe deze vintage horloges gaan evolueren en hoe ze verder oud gaan worden. Gaan ze nog meer patina krijgen, ga je zoals bij sommige een donkere en onleesbare wijzerplaat krijgen.

Mijn kleine denkpiste komt er omdat ik ook aan het kijken ben naar een toolwatch. Ik maak mezelf de bedenking of het niet leuker is om zelf een nieuw of bijna nieuw stuk te kopen en zelf mijn geschiedenis te maken. Hoe gaat die viercijferige Rolex er nu eenmaal uitzien binnen 40 jaar. Niemand die het kan zeggen, wat natuurlijk ook het geval is met dat nieuwe stuk.

Als je je horloge wilt doorgeven aan bv. je kinderen (die het dan nog moeten willen) is het toch veel leuker om te kunnen zeggen dat het horloge door jou werd gedragen en niet door persoon X, of wie weet wel een of andere maffioso tijdens zijn strooptochten.

Tot zover mijn kleine bedenkingen :slight_smile:

16 likes

Maar niet jouw verhaal.

Precies dat dus. Ik zou het geweldig vinden als mijn zoon en dochter later beiden een horloge van mij willen dragen.

Ik vind vintage wel leuk hoor maar dan alleen bepaalde modellen die door iedereen leuk gevonden worden vanwege hun positie in de geschiedenis, ergo voor mij onbetaalbaar.

Alhoewel ik (samen met mijn zoon) ook een oude Vostok heb en dat vind ik dan wel leuke betaalbare vintage. En voor die bedragen maakt een krasje niet uit.

2 likes

Ik heb intussen al een aardige vintage collectie, maar eerlijk gezegd interesseert het mij niet zoveel wie die horloges gedragen heeft. Ik koop vintage omdat ik de modellen en uurwerken interessant vind en ik heb graag dat de vorige eigenaar zo min mogelijk sporen heeft nagelaten.

Ik ben zelf vrij zuinig op mijn horloges, en ik vind een kras of deuk geen mooi verhaal maar een stomme actie of onoplettendheid waar ik echt niet met plezier op terugkijk. :face_with_raised_eyebrow:

Verder koop ik vintage omdat ze (veel) goedkoper zijn dan nieuwe horloges. Wat uitzonderingen daargelaten zijn vintage horloges namelijk over het algemeen goedkoper dan nieuwe exemplaren. :grin:

5 likes

oke, jij snapt vintage gewoon niet

5 likes

:joy:

Kortom denk ik dat je de marketing links moet laten liggen. Alle verhalen die je vertelt zijn namelijk precies dat: promotiepraatjes. Vintage koop je voor het gevoel, en als je dat gevoel niet hebt, dan moet je van vintage afblijven.

Ik vind het zelf hele leuke uitstapjes ‘terug in de tijd’, net zoals wanneer je een mooie old-timer ziet rijden. In een tijd waarin alles digitaliseert en versnelt, heeft het wat rustgevends om mijn 60 jaar oude horloge op te winden en hem op gang te zien komen. Dat gevoel is waarom ik vintage leuk vind. Het kan me persoonlijk weinig interesseren wie het horloge voor mij heeft gehad, of waarvoor deze gebruikt is.

p.s.
Wat betreft het polijsten: als je een horloge polijst, dan doet dit per definitie af aan de originele fabriekslijnen. Dáárom is het ongewenst. Liever het originele design om de pols, met hier en daar een krasje/butsje, dan rondgepolijste kastpoten die niets meer met het origineel van doen hebben.

3 likes

Die nieuwe ‘glimmen’ te veel… doe mij maar een vintage. :sunglasses:
(vroeger was bijna alles beter :yum: )

7 likes

Dat is nou een mooie analogie. Eigenlijk kan je alles met auto’s vergelijken. :wink:

Ik ben een grote fan van oldtimers. Heb er diverse, dure en minder dure gehad. En nog steeds rij ik in een oldtimer.

  1. Omdat het geen eenheidsworst is. Dit argument speelt echter minder bij horloges.
  2. Omdat het betaalbaar is mits het geen exclusief exemplaar betreft
  3. Omdat ik best handig ben al zeg ik het zelf. :sunglasses:

Ik denk dat dat laatste punt wel belangrijk is. Ik vermoed dat de echte HF liefhebbers van vintage ook best handig genoeg zijn om e.e.a. zelf op te lossen. Het wordt dus een hobby, net als bij mijn vintage auto en motor.

Ik vind vintage wel interessant maar ik moet er niet aan denken iets op de kop te tikken wat er vervolgens na een week mee ophoudt en ik maar moet afwachten wat de reparatie zal gaan kosten.

Ik denk dus dat vintage alleen voor hobbyisten of de vermogenden onder ons is.

2 likes

Dat ligt heel erg aan het horloge. Denk aan art deco 40’s, de elegante 50s, de funky 70s, de foute 80s. Eenheidsworst?

Ik heb wat dat betrefd meer vetrouwen in mn ouwe Seiko’s dan in moderne Seiko’s. Dat was echte kwaliteit wat vroeger gemaakt werd.

Dat is ook niet helemaal waar. Zelfs voor een armoedzaaier als ik is vintage een leuke hobby.

5 likes

Of voor diegenen die de weg naar de juiste dealers kennen, zoals Metropolis Collection.

Daar ben ik het deels mee oneens. Hobbyisten zijn we immers allemaal, toch? Overigens: wie zoekt, zal vinden. Er is genoeg leuks te koop voor onder de €500,- en eigenlijk ook wel onder de €250,-. Vermogen speelt in die zin minder een rol dan de verdeling van je besteedbare inkomen. Als men twee keer per jaar op vakantie kan, dan kan er gerust gespaard worden voor een horloge in deze prijscategorie.

5 likes

Kan mezelf er enigsinds in vinden en was zelf ook meer van de nieuwe modellen.
Echter moet ik zeggen dat ik mezelf steeds vaker betrap op het zoeken naar horloges van bv. mijn geboortejaar.
Zoals onderstaande daydate… schitterend en 36mm ipv de grote 40mm of 41mm daydates:

1 like

Behalve die plastic snelverzet-krengen, dan :wink:

5 likes

Je liefde voor oldtimers deel ik, maar vintage horloges zijn prima te doen voor niet vermogende en niet hobbyisten.

Exact dat. Geen schande aan hé, maar als je het niet voelt, dan voel je het niet.

Vreemd die vele liefhebbers die dezer dagen op zoek zijn naar een rationele verklaring voor iets wat pure emotie is. Alsof er ratio gepaard gaat met het betalen van 15k voor een nieuwe Rolex.

Ik zat hier voorbije zondag in de zon aan m’n tafel aan een ouwe Zodiac te rommelen, en de gelukzaligheid was alomtegenwoordig.

We ‘tikken’ allemaal op een andere manier laat ons maar zeggen :wink:

Ik had met het geld dat in m’n huidige verzameling van 50+ stuks aan ouwe meuk ook bijna het volledige gamma aan nieuwe Rolexen kunnen halen (de stalen dan :stuck_out_tongue: ), maar dat boeit me gewoonweg niet.

8 likes

ikzelf ben ook niet zo van de vintage, al vind ik de YT filmpjes van Jasper erg interessant. Zelf zou ik voor een jong gebruikt exemplaar kunnen kiezen maximaal 2/3 jaar oud waarvan de history bekend is, anders liever voor nieuw.

1 like

Inderdaad, het is een gevoel. Daarom was ik bereid meer te betalen voor mijn oude, enig sinds gebutste turtle zonder service history dan voor een brand spaning nieuw exemplaar op bracelet

4 likes

Vintage is een slimme marketingstrategie om oude meuk duur te verkopen. Dit gezegd hebbende…, iemand interesse in een vintage Seamaster…:smiley:

1 like

Precies: “Dit argument speelt echter minder bij horloges.” Zelfs nu is het geen eenheidsworst in tegenstelling tot de ontwerpen van hedendaagse auto’s.

Ook mee eens. Maar als hobbyist (lees: liefhebber die in meer of mindere mate zelf kan ‘sleutelen’) weet je waar je op moet letten bij een aankoop en je weet wat je eventueel zelf kan herstellen. Ik weet dat niet dus ik durf geen vintage horloge te kopen omdat ik niet kan inschatten welke kosten er nog bij komen.

Maar dan weet jij dus precies waar je op moet letten bij aanschaf.

Ik onderscheid liefhebbers en hobbyisten. Ik ben een liefhebber maar heb geen enkele technische kennis van horloges. Een hobbyist, in mijn ogen, heeft ook technische kennis van een horloge en loopt daarom minder risico bij het kopen van vintage.

Precies en dat is ook waar ik naar kijk omdat ik niet duurder durf. In ieder geval niet zonder ruggespraak met gewaardeerd HF leden. :wink:

1 like

Heerlijk die ouwe… heb er ook ééntje en ben steeds opnieuw verrast als ik ze omdoe.

1 like

dan had ik het verkeerd gelezen.

We beginnen allemaal ergens. Als je er mee begint komt dat vanzelf.

Dat wel, maar dat komt door ervaring uit het verleden.

1 like