De zweem van vintage

Zoals eerder geargumenteerd: al krijgt de aap een vintage naam, het is en blijft een lelijk kraam.

Zonder interne kwaliteiten ga je écht niemand overtuigen tot uitgeven van de huidige bedragen met de term ‘vintage’ hoor.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in…

image

3 likes

Ik maak mijn eigen vintage wel dan. Hoewel ik laatst wel een 16610 uit 2010 aangeschaft heb. Maar in bijna nieuwstaat. Net als met auto’s: youngtimer in zeer goede staat vind ik wel te pruimen, maar oldtimers niet.

Filmpjes van AVW inderdaad wel grappig. Hoewel wel beetje “stijltje” soms.

Ik hou alleen van mint-vintage.
Wanneer ik een afgeragde klok van een ander om mijn pols heb , heb ik daar geen speciale (positieve) gevoelens bij.

Enkel wanneer ik een afgeleefd exemplaar kan bemachtigen om het vervolgens voor de hoofdprijs te verkopen, daar heb ik dan wél positieve gevoelens bij. Dat geld overigens ook voor de vintage-handelaren :smiley:

Snap dat je vanzelf verliefd wordt op klokjes die +10k meer waard worden door hem een jaartje in de kluis te laten liggen. Of het veelvoudige van dat omdat de verkoper een tekstje , of wat dan ook over het hoofd gezien heeft en daardoor de waarde niet goed begreep.

Nu vind ik een mooi naar olijf verkleurde groene sub wel gaaf hoor. Maar dan vooral wanneer hij gewoon nog heel netjes is. Het verhaal, wat voor het waarde/vintage-gebeuren een belangrijk ding is, doet mij helemaal niks. Ik ben gevoelloos voor verhalen. Betreft horloges teminsten. Harry Potter vind ik wel tof.

5 likes

Juist. Ik zit nog steeds op m’n reparatie te wachten. Pff.

Doe mij toch maar nieuw, dat ik er m’n eigen vintage van maak.

2 likes

Een horloge ansich is niet heel uniek. Echter een mooie vintage zoeken die optisch en technisch in goede staat is, is moeilijker dan een nieuwe kopen (al doen sommige merken hun best om nieuwe modellen schaars te houden :stuck_out_tongue:).

Helaas is het hele vintage horloge gebeuren een trend geworden, door de stijgende prijzen hebben de eigenaars van de youtube kanalen vaak baat bij de extra aandacht om hun waar kwijt te kunnen. Echter stijgen de prijzen van nieuwe horloges ook rap, wat ook oorzaak kan zijn van de stijging van de oude meuk.

Persoonlijk heb ik tot nu toe weinig met vintage, omdat ik wil dat mijn horloges het goed blijven doen en makkelijk te onderhouden zijn. Door de plaatjes en verhalen van bijvoorbeeld @septentrio begin ik het wel te snappen wat mensen erin zien. Helaas ontbreekt me de kennis om het kaf van het koren te scheiden, waardoor nieuw ook een veilige optie is. Bij mijn andere hobby (herrie maken met een saxofoon) zal ik bijvoorbeeld niet snel meer een nieuw instrument kopen aangezien ik een beauty van 84 jaar heb :stuck_out_tongue:.

2 likes

Altijd mooi als ik zie hoeveel animo er is op dit forum, echt geweldig. Eigenlijk ben ik ook wel een liefhebber van de oudere horloges. Ik ben echt gefascineerd door de vintage chronografen die ik echt prachtig vind, maar zoals eerder reeds werd aangehaald moeten ze wel in goede staat zijn.
Ik denk dat het bij dress watches en chronografen makkelijker is om nog exemplaren te vinden die nog in zeer goede staat zijn daar hun gebruik ook veel anders is/was.

Ik ben voornamelijk fan van de opbouw van oude wijzerplaten, deze geven mij op een of andere manier toch wat meer rust of misschien is rust niet het goede woord.

Ik kan wel de reacties volgen van sommige leden dat wanneer je enkele duizenden euro’s gaat uitgeven je gewoon een horloge wilt waarvan je zeker bent dat hij het nog een aantal decennia zal volhouden.

In het “goedkopere” gedeelte van het horlogespectrum is ook heel veel leuks en moois te vinden heb ik al gemerkt.

1 like

Vintage is gewoon echt mooi, mits een mooi exemplaar.

Neem nou de daytona, echt ik heb nog nooit een mooiere hedendaagse Rolex om de pols gehad. Nee ook niet de laatste ceramic. En dan heb ik het nog over een panda dial. Als je de Paul newman ziet en draagt is dit nog mooier. Begrijpelijk waarom die gewild zijn. En ja ook voordat er een hipe was waren deze mooier dan de rest…

Het lijkt wel of ze op de een of andere manier het ambacht van wijzerplaat indexen en subdials opbouw verleerd zijn.

Begrijp me niet verkeerd, moderne horloges draag ik ook, en zijn ook zeker mooi. Maar de oude dials mits in goede staat hebben iets magisch…
:beers:

Vintage?? Ouwe meuk ! Dat is het…

Tegenwoordig is men in staat veel nauwkeuriger te produceren dan vroeger.

Als iets oud en versleten is gooi je m weg en koop je een nieuwe.
Uitzondering, als een horloge emotionele waarde voor je heeft, kun je besluiten m (het horloge van je vader bijv.) op te (laten) knappen…

Daarom ben ik zo blij met hommages aan oude modellen. Het ziet er ongeveer eender uit maar is nieuw en vééél beter dan die vintage toen die nieuw was.

My 2 cents… :grin:

1 like

Vintage gaat niet alleen over oud en nieuw. maar mijn inziens ook over of een horloge (merk en type) iets betekend heeft voor de horloge wereld… Bv de datejust (eerste horloge wat automatisch van datum verspringt op 00.00) Omega moonwatch… briefing navitimer etc etc… En verder is het sowieso persoonlijk wat een horloge met je doet. De een krijgt het “warm” van een Oris en voor een ander is het een niets zeggend merk… Zo zie ik dat met nieuw en pre owned/vintage ook!

1 like

Ik vind vintage echt blegh…


5 likes

Mag ik me aansluiten bij je verhaal!!!

Ik kijk expres al niet bij het ‘show je collectie’ topic maar kan het enorm waarderen als ik er af en toe eentje van je tegenkom. Maar dit is gewoon misdadig en banwaardig! Wil je dit nooit meer doen of mij op z’n minst van te voren waarschuwen?!

1 like

Klopt… Oude troep. Lelijk. Bekrast en helemaal afgeragd door iemand anders…

09

11 likes

Ik koop gewoon wat leuk is, oud of nieuw. Als ik iets nieuws koop en bewaar wordt het uiteindelijk ook vintage, toch? :slight_smile:

Ik heb ook zo’n oud afgedragen lijk, zit een raar zeldzaam microrotor uurwerkje in.
Moet ik maar eens wegdoen.
En een horloge met een fatsoenljke ETA 2824 aanschaffen. Zo’n uurwerk zit in negen van de tien moderne horloges dus dat moet wel beter zijn.

9 likes

Niks aan die oude troep :grin:









10 likes

In sommige gevallen zagen de vintage voorlopers van bepaalde modellen er ook gewoon stukken beter uit vind ik. Zo geldt dat voor de Constellation lijn. Bovendien is het ook nog eens veel goedkoper!

3 likes

Jammer dat er maar twee smaken zijn in dit topic, vintage en nieuw. Beetje simpel gesteld ook.
De ene vintage is de andere niet en dat geldt ook voor nieuw.
Vaak vind ik vintage modellen prachtig maar de staat bedroevend. Vieze, vuile wijzers/platen, banden die van ellende uit elkaar vallen, duikers die in paniek schieten van een beetje luchtvochtigheid. Doe dan maar een nieuwe. Maar als die nieuwe van die nep patina-lume heeft is het het ook niet…

6 likes