De Zwitserse Horloge Industrie in 2019

Hi allen,

Misschien is dit alleen voor mij interessant maar ik wou het toch graag delen met jullie.

Amerikaans investment firm Morgan Stanley heeft in samenwerking met Zwitsers consulting firm LuxeConsult eerder dit jaar hun jaarlijks verslag uitgebracht over de staat van de wereldwijde Zwitserse horloge markt, waaronder een analyse van het marktaandeel per merk.

Retail Sales Value per Brand and Group

Top 8 per Turnover/Net Sales

Inzichtelijk? Zeker! Bijvoorbeeld: Longines was oorspronkelijk in mijn gedachte nooit zo een major player, althans niet de #3. Het blijkt dat Longines heel sterk in Aziƫ gepositioneerd is en eigenlijk de cash cow van de Swatch Group is. Rolex is, niet verrassend, de absolute marktleider, maar het blijft opvallend hoe sterk ze daadwerkelijk zijn.

Wat vinden jullie? Komt dit overeen met hoe jullie het voor jullie zagen? Hoe zou het er in Nederland uitzien?

Excuses als dit al voorbij is gekomen of als er weinig animo voor dit soort onderwerpen is.

18 likes

Market shares in ā‚¬?

Hublot groter dan Vacheron Constantin. Barbaren zijn het.

7 likes

Taartstukken lijken ietwat uit balans :thinking:

Rolex is tweeƫnhalf keer zo groot als others.

Niet helemaal Zwitsers maar wel nieuwsgierig hoe Seiko hier in staat.

Ook niet verwacht dat RM zo hoog zou staan.

1 like

Helaas niet vermeld online. Wel de top 8 in CHF turnover gevonden.

1 like

Dus Tudor heeft ā€˜maarā€™ een aandeel van 1,4%? Dacht dat het meer zou zijnā€¦

2 likes

Scherp! Aangepast.

2 likes

Eens. Moet ik er bij zeggen dat dit een verslag van 2019 is en Tudor toch wel heel veel is gegroeid sindsdien. Tegelijkertijd, ā€œnormaleā€ mensen zullen over het algemeen Tudor niet snel kennen/kopek van naam denk ik. Op Instagram (slechts ter indicatie) heeft Tudor ook maar 808K volgers.

3 likes

Zeker benieuwd! Ik denk eerlijk gezegd dat Seiko heel hoog zou staan omdat zij simpelweg heel veel verkopen (gok ik). Daarbij ook nog is in hoge en lage prijsklasse.

Verder denk ik dat RM het moet hebben van hun ontzettend hoge retail prijzen, want ze zullen denk ik niet heel veel wat betreft volumes verkopen.

Hahah, dat zullen alle sporters en muzikanten zijn

3 likes

Taartgrafieken zijn sowieso optisch uit balans, zeker als je niet sorteert op grootte :neutral_face:.
Los van mijn haat voor taartgrafieken, is het wel redelijk wat ik had verwacht. Ergens op het forum staat zoā€™n zelfde soort uitsplitsing voor de complete horlogemarkt dacht ik. Hier was Apple de grootste speler :stuck_out_tongue:.

2 likes

wat jammer nou

1 like

Breitling!? :mag: Die zullen in Nederland toch wel grotere punt hebben?
Wat is Cartier groot zeg! Maar Longines zag ik niet aankomen, vind dat zoā€™n vliegveld merk :sweat_smile: maar ik dacht dat stichting Rolex nooit wat prijsgaf over de bedrijfsvoering?

1 like

De vorige was inderdaad niet correct. Deze lijkt beter.

Apple met hun 30 miljoen pieces sold zijn inderdaad verreweg de grootsteā€¦ Zal even zoeken of ik dit topic kan vinden!

2 likes

Hahah bedankt!

1 like

:ok_hand:

Eens. Die hebben niet zo heel lang geleden een nieuwe winkel in de P.C. Hooftstraat geopend dus die zullen het wel goed doen. Hoor je eigenlijk als naam ook redelijk vaak voorbij komen.

Cartier is inderdaad een verassing! Misschien sterk in het vrouwen segment. En Longines inderdaad de Swatch Cash Cow in Aziƫ.

Rolex en PP doen dat inderdaad niet volgens mij. Goede vraag, helaas kan ik het compleet verslag niet inzien maar ik denk dat zij met een omweg een nauwkeurige gok maken dmv berekeningen

Het begint al met het mysterie van het aantal geproduceerde exemplaren. De schattingen lopen van 800k tot een miljoen per jaar. Maar volgens vele draaien ze juist de productie steeds terug om de schaarste in stand te houden. :crazy_face: Al denk ik niet dat Omega groter zal zijn als er wel cijfers vanuit Rolex verschijnen.

Zeer sterk punt!

LC geeft het volgende aan:

Mr. MĆ¼ller (LuxeConsult) told WatchPro recently that it is far from easy to penetrate the secrecy surrounding Swiss watchmakers, but the Morgan Stanley report is widely respected. It is mainly based on financial reports to stock markets, Swiss export figures, conversations with the brands and analysis of supply chains.

1 like