De Zwitserse Horloge Industrie in 2019

Ziet er beter uit :+1:

Dat was ook wat ik dacht.

Ik zou zeggen dat dit Market Share in Euros is als je naar Richard Mille kijkt in verhouding tot bijv Tissot.

1 like

Ik vind het tekenend dat ze de Japanners, Duitsers, modemerken en Apple niet meenemen. Als het om de horlogemarkt gaat is dit natuurlijk een waanzinnig nauwe tunnelvisie. Slaat nergens op. En toch komen ze ieder jaar weer met dit gezeik.

Saillant detail: Louis Vuitton Moet Hennessy zit in Parijs en is ongeveer net zo Zwitsers als mijn grote teen. Wat doen die op deze kaart? De grens tussen “zwitsers” en “niet zwitsers” lijkt me dus totaal arbitrair. Bijna net zo wazig als de grens waarbij je al “Swiss made” mag zeggen.

Kortom: arbitrair, nietszeggend en qua marktonderzoek totaal oninteressant.

Behalve in psychologisch opzicht.

Want op dat gebied is het veelzeggend.

2 likes

En hoe zijn ze tot deze cijfers gekomen, want heel veel van deze cijfers worden nooit openbaar gemaakt.
Dus ze hebben op een of andere manier hier een schatting van gemaakt, daar ben ik dan wel benieuwd naar :grin:

De reden dat RM CFH900m aantikt in 2019:

“To avoid any confusion, the sharp rise in the brand’s estimated annual sales, from CHF320m in 2018 to CHF900m last year, is mainly due to the total integration of its retail operations, which now comprise 42 boutiques worldwide with no third-party distribution. Leaving out the uptick from the reorganisation of distribution, Richard Mille’s organic growth was 20%.”

Erg veel bedrijven zijn uitermate creatief in het opkloppen van hun marktwaarde.

Waarom zou je dat doen als je een analyse wil maken van de Zwitserse horloge markt. Als een Japans bedrijf dat voor de Japanse markt zou doen gaan ze toch ook niet de andere producerende landen meenemen.
Het is maar net wat je in kaart wil brengen voor je overzicht.

4 likes

Een geldige analyse van de Zwitserse horlogemarkt kan alleen in verhouding staan tot de horlogemarkt als geheel.

En dan nog met wat historiek er bij: Hoe verhouden zich de cijfers tot de afgelopen vijftien jaar? In welke werelddelen zie je omzet stijging of juist daling? En van wie?

Dit plaatje zegt me alleen dat Rolex, Richemont en Swatch de Zwitserse taart goeddeels zijn. :slight_smile:

2 likes

Morgan Stanley en die consultant hebben er natuurlijk ook nul belang bij om een rapport openbaar te maken, waar je als concurrent/leek wel echt iets aan hebt. Tenzij ze een deal gaan begeleiden waarbij het handig is als een bepaalde marktwaarde wordt opgeklopt, maar dat is al snel strafbaar. :face_with_monocle: Dit soort rapporten worden meestal gepubliceerd om clicks te genereren en hun eigen reputatie als kenners van welke markt dan ook te bevestigen voor de buitenwereld. Dit levert henzelf exposure en dus klanten op.

Inhoudelijk zeggen deze cijfers inderdaad helaas niet zoveel op het detailniveau dat wordt geclaimd omdat je eigenlijk meer wil weten over de mondiale markt die de horlogerie anno 2020 is (dit geven de makers impliciet al toe door LVMH mee te nemen in een Zwitserse marktanalyse). Neemt niet weg dat het an sich leuk is om te lezen en je kunt er inderdaad uithalen dat Rolex heel dominant is en bijvoorbeeld Tudor minder groot is dan dat ik zelf in ieder geval dacht. Estimates van deelomzetten van enorme modehuizen moet je met een flinke korrel zout nemen, al zegt de ordegrootte wel eea.

Wel frappant dat qua € market share (want daar gaat dit rapport over) de Zwitserse “taartpunt” door slechts een paar groepen zo goed als opgegeten wordt, maar dat mag dan ook weer geen enorme verrassing heten.

2 likes

COSC’s aantallen voor Rolex dacht ik. Daar kun je het uit herleiden. Al heb je dan alleen de aantallen horloges niet de omzet.

Swatch, Richemont, LVMH zijn beursgenoteerd en openbaar. Patek weet ik niet.

2 likes

Ah ja , dat is voor aantallen best een interessante ja, nooit aan gedacht :+1:

2 likes

“Niet openbaar” wil niet automatisch zeggen dat ze niet met MS gedeeld worden… :slight_smile:

Ik mis Zenith ? Is het merk dan zo “klein” ?

Seiko zou derde staan in deze lijst volgens deze link:
https://craft.co/seiko/revenue
ik heb de bedragen omgerekend en 250 miljard Yen komt uit op iets meer dan 2 miljard euro. Ik hoop dat dit juist is, ben niet de sterkste met getallen. 55 procent van dit bedrag komt voort uit de verkoop van horloges en verder heb ik geen idee wat Seiko nog meer doet/maakt.
Ik hoop dat deze data juist/betrouwbaar is


Zenith wordt in dit artikel op 110 miljoen Franc (108 miljoen euro) geschat. Dat valt mij ook tegen eerlijk gezegd.
1 like

Breitling kleiner dan JLC? Er is nog hoop :smile:

1 like

Als ik het goed begrijp,

Als je een Omega van € 8.000,- koopt, en koop je feitelijk een Swatch?

Dure Swatch :smile:

Ook dat instituut brengt (hoogstwaarschijnlijk op vriendelijk verzoek van Rolex zelf) al een aantal jaar geen cijfers over het aantal Rolex’en dat zij certificeren.

Die kan ik even niet volgen :thinking: er zijn nog wel duurdere merken onderdeel van de Swatchgroup.

1 like

Het juiste antwoord is dus: redelijke goedkope Swatch :+1:

2 likes