De Zwitserse Horloge Industrie in 2019

Ja Omega is een instappertje net als Flikflak, peanuts.

1 like

Jij zegt peanutsā€¦

Maar laten we wel zijnā€¦

Zwitserse kaas is alleen weg te krijgen met een stevige laag Hollandsche roomboter :blush:

De horlogemerken die Louis Vuitton voert zijn Zwitserse horlogemerken, dus in die zin klopt het gewoon.

Breitling is in NL een relatief groot merk maar internationaal geen hele grote speler.

Breitling doet het in Nederland relatief goed maar is internationaal niet heel groot.

Cartier is groot, en dit zijn alleen de horloges nog maar, als je de sieraden omzet mee gaat tellen dan is de omzet nog minimaal 2x zo groot.

Ik verbaasde me ook al over RM. Ergens ook logisch als een horloge paar ton kost. Ik zou eerder benieuwd zijn hoeveel horloges er daadwerkelijk verkocht worden.

Als ik voor t gemak gemiddeld 3 ton per horloge gok zouden ze er 3000 per jaar moeten verkopen, maja sommige zijn vƩƩl duurder dus misschien de helft ofzo? Wereldwijd +/- 2000 horloges is te doen lijkt mij, zijn genoeg extreem rijken waar dit wisselgeld voor is.

Buiten de EU weinig Breitling fans dan!

1 like

Dan denk ik toch dat Breitling nog niet echt een grote speler is oa China. Het aantal verkoop punten in een schijntje ivm zoā€™n groot land.

Wellicht de decimaal niet opgemerkt? :wink:

1 like

Dat komt denk ik inderdaad dichter in de buurtā€¦ 23% zijn meer Rolex percentages.

1 like

Richemont is trouwens ook Frans, maar net als bij LVMH zijn de horlogemerken die ze voeren Zwitsers.
Dus kunnen ze goed in dit overzicht van de Zwitserse horloge industrie.

En wat dacht je van seagull en citizen :wink: dat moeten ook gigantische aantallen zijn.

Als je hele bedrijf Frans is, maar je merk komt van oorsprong uit Zwitserlandā€¦ Tja, het kan, maar het is wat verwaterd.

Merken komen nog steeds uit Zwitserland ( fabrieken staan daar ) alleen ze vallen onder een Franse paraplu.

1 like

Ik hoor wat je zegt, en toch is het voor mij niet hetzelfde als een onafhankelijk opererend Zwitsers merk. Zou houdt het feit dat het Richemont is me tegen om een JLC Reverso te scoren.

Want heel veel van deze merken zijn ook weer kunstmatig tot leven geroepen na een periode van faillissement of inactiviteit. Neem nu zelfs A. Lange & Sƶhneā€¦ in 1948 gestopt, ergens in 1990 weer begonnen na de val van de Muur, en in 2000 prompt door Richemont opgekocht. Al zit daar dan nog 10% familie in de aandelen, op het moment dat je zoā€™n fusie met een corporate entity doet ben je je ziel kwijt.

Daar heb ik genoeg fusies voor gezien om dat te kunnen beamen. Hoezeer Lange ook mooie dingen maakt, in mā€™n achterhoofd blijven kleine bedrijfjes als MĆ¼hle en Nomos gewoon leuker.

https://www.muehle-glashuette.de/en/muehle-glashuette/history/

Kiek ze toch es goan.

2 likes

Begrijp en snap je gedachtegang.

1 like

Of Moser. Wel weer tot leven gewekt, maar onafhankelijk, geen onderdeel van een groot conglomeraat.

1 like

Inderdaad zeg, citizen doet 3 miljard USD aan omzetā€¦ netjesā€¦ zal niet alleen horloges zijn als ik wiki zo lees maar toch!

Seiko evenmin natuurlijkā€¦ Seiko Epson is zoveel meer dan alleen horloges. De grootste aantallen ter wereld komen sowieso van seagull heb ik ooit vernomen. Maar jaā€¦ Hun thuismarkt is al een kwart van de wereldbevolking :blush:

1 like