De Zwitserse horlogemarkt getallen over 2018

Zo. Voor eenieder die het interesseert:

Morgen Stanley heeft een rapportje geschreven over de Zwitserse horlogemarkt 2018

Nee wees niet bevreesd, de link is een samenvatting.

Toch wel bijzonder als je de gemiddelde verkoop prijs ziet van bepaalde merken. :sunglasses:

:beers:

5 likes

‘zero tolerance for grey market practices’. Rolex???

2 likes

Ach joh. De grijze dealert krijgt niks meer van de AD… allemaal mensen die van de AD naar de Grijze rennen😂

:v:

:scream: er gaat wat geld in om …

En niet eens grijs! :see_no_evil:

Altijd leuk die getallen. Als ik ze vluchtig bekijk kan ik voorbarig concluderen dat:

Rolex geen 900.000 stuks verkoop maar “slechts” 414.000 stuks? :hushed:
Nee natuurlijk niet, verkoop=retailprijs zoals @Brick opmerkt dus toch 946.721 stuks
De listprijs bij de AD van veel merken het dubbele is van de inkoopprijs? :thinking:
Dat Longines het zo goed doet? :grinning:

En Breitling moet weer even terug naar de top komen

1 like

Die fout maakte ik ook eerst. Maar verkoopprijs is retail waarschijnlijk. Dus marge eraf, en dan kom je toch richting een miljoen. :v:

Als je het zo rekent kom je inderdaad op 946.721 stuks. Laten we daar dan maar vanuit gaan :wink:

1 like

Viel mij ook al op. Merkwaardige uitspraak. Als ik HF lees over dit onderwerp dan lijkt het ze daar in Genève weinig te interesseren…

Iedereen draagt een Rolex. Tokkie merk :smirk:

1 like

Nee toch? Hoe concludeer je dit?

Ik ben wel eens benieuwd naar de vintage tweedehandsmarkt.

1 like

Wellicht geen conclusie maar een aanname?

Ik heb ook wel eens 45% korting bedongen :see_no_evil:

:beers:

1 like

Daar lijkt het op, want no way dat de inkoop de helft van de verkoop is. Dat is véél en véél minder.

2 likes

En waar concludeer jij dat uit?

Door te rekenen. In het geval van Rolex is de sales volgens het overzicht 5,05 miljard CHF. Ik lees dat dit de verkoopomzet is van Rolex. Daarachter staat “Implied retail value” wat dan de verkoopwaarde van deze producten voor de AD impliceert. En dat is 11,55 miljard CHF. Dus iets meer als het dubbele. Wat weer kan kloppen als je de omzet van Rolex deelt door de gemiddelde retailwaarde van 12.200,- CHF dan kom op je op meer dan 946.000 stuks verkoop uit.

Lees jij het anders?

Ik heb zelf een horlogemerk en ken de business hierdoor enigszins.

1 like

Ligt lijkt mij ook aan welk horloge product.

Een plakmerk of een Swatch zal wel een hogere marge hebben dan 50%.

Maar of dat bij patek of AP ook is? Retail.

Of bedoel je dat de marge minder is dan 50%?

Er werd gesuggereerd dat de inkoopprijs de helft is van de verkoopprijs, ik suggereerde niets. Uiteraard hangt het van het merk af, maar neem van mij aan een Rolex een klein deel kost van wat ze ervoor (durven te) vragen :wink:

He Hans, dan krijg ik van jou nog aardig wat geld terug!

2 likes