Ik heb een vintage omega horloge aangeboden gekregen en omdat ik geen expert ben zou ik graag jullie mening hebben over de originaliteit van dit horloge.
Bij voorbaat bedankt!
PS de koper durft de kast niet open te maken omdat hij hem dan niet terug kan zetten.
Uit gesprekken lijkt het een liefhebber maar ik weet dus niet hoe het uurwerk eruit ziet en of het dus franken is.
Een ander model indices op 3 en 9 (en 12 en 6 - geen indices in dit geval) kan ik me wel indenken
Ander model indices, zelfde plaat/productiedatum, maar misschien net iets anders behandeld en dus meer verkleurt? (oid)
De plaat heeft aan de onderzijde (onder de middenlijn in algemeen) in de rand iets meer verkleuring (lijkt het), indices op 5 en 7 idem (tov van 11 en 1). Ook de sec wijzer heeft dezelfde verkleuring als de indices op 3 en 9 …
Absoluut geen kenner van vintage omega. Maar wel een scherp oog en helder beoordelingsvermogen, over het algemeen. Mn guts feeling zegt origineel in deze combinatie van verschillende verkleuringen.
Maar absoluut lerend en ik ga dit draadje volgen met interesse
Ik zag toevallig deze topic en merk op dat de wijzerplaat volgens mij origineel is, deze structuur wordt niet zomaar gerestaureerd of refurbished. Het uurwerk zal vermoedelijk bestaan uit een tweetal opties, Kal. 263 of een Kal. 265. productie periode rond ongeveer 1960 1961. Deze kalibers waren toen enorm populair. Deze uurwerken waren toen top notch van een perfecte kwaliteit. Iets later kwam Kal. 283 met centrale secondewijzer. ik heb zelf een exemplaar in staal, met vrijwel dezelfde vormgeving en de strakke wijzerplaat. Een mooie aanvulling voor de verzamelaar. Waarde varieert, in staal zie ik dit soort uurwerken al weggaan voor forse bedragen vanaf 300 tot 700 Euro. Het horloge wat is aangeboden ziet er strak uit, de band is niet fraai en zou ik wisselen. Als het goud is dan kan de prijs aardig oplopen. Het ligt eraan wat de man vraagt voor dat horloge. Zeker de moeite waard om hierover te onderhandelen. Vraag ook aan hem wanneer de laatste servicebeurt is geweest.
Niet geheel zeker of het een redial is, deze, moet ik nog wat verder bekijken. Kan wel bijgewerkt zijn. Wat me wel opvalt is dat de secondenwijzer niet klopt.