Ondanks het feit dat er een filmpje is over waarom seiko s een lage amplitude hebben
ben ik het daar toch niet helemaal mee eens en we hebben daarom de proef op de som genomen met een totaal afgeleefde King Seiko Vanac en een niet enkel totaal afgeleefde maar ook een helemaal afgetrapte seiko pogue chrono
Van de Vanac heb ik geen foto s voor enkel foto s na - de pogue volledig op foto zetten vond ik genoeg - maar @TKH zal het wel met me eens zijn dat deze seiko vanac echt afgeleefd was.
Dus de vanac: eind 60 begin 70, niet goed werkend, afgeleefd en vies, t was echt geen nieuwe hoor ook al lijkt ie dat nu wel
Eindtiming:
perfecte amplitude en loop als je het mij vraagt en well above 270, verticaal is ie idd iets lager dan te verwachten valt, maar met amper 4° below standard vind ik ook dat een zeer mooie waarde. Klein positioneel verschil, maar niet eentje dat je gaat pogen weg te werken, daar is het echt te klein voor.
Dit is het eindresultaat
Maar misschien was dit wel een gelukstreffer en dus hebben we nog eentje genomen en nog wel een chrono waarvan gesteld wordt dat die nog erger zijn dan de gewone seiko polshorloges zonder chrono complicatie. We shall see …
Hiermee zijn we begonnen, dit is nu toch echt afgeleefde afgetrapte zooi, niet werkend, opwindstift mankerend, chronoknoppen niet werkend, vies + vuil + smerig, … gewoon troep als je het mij vraagt
plaatje van hoe de veerton eruit zag bij de demontage, zegt ook al veel
Een nieuwe tige en transmissierad en een nieuw veertje voor de tige zijn gelijk opgesnord. Het glas en ook de chronoknoppen zijn aan vervanging toe en reeds besteld maar nog onderweg. Soit de aanwezige knoppen daar kan ik nog wel wat mee voor de test en het glas heeft enkel esthetische waarde, dus we starten.
Alles in de potten
Opbouw veer en kifblocs
Opbouw raderwerk en chronogedeelte
gedegen seiko reparateurs vervangen tegenwoordig de lagering van de veertonbruggen met synthetische lagering. Heb ik niet gedaan omdat ik enerzijds die lagering niet liggen heb en anderzijds geoordeeld heb dat het nog kon, goed wetende dat ik hiermede iets van amplitude opoffer.
We gaan nu naar de voorkant
Hup die balans erin
Wijzerplaat en wijzers monteren en de kast uit mekaar gooien om ze te poetsen en te fatsoeneren zodat de nieuw gereviseerde mechaniek ook in een deftige kast terecht komt
kastmontage
eindresultaat
Chrono functies testen: check
Om de pols gezwierd
en dan nu waar het om gaat: heeft dat ding een fatsoenlijke eindtiming?
Afgezien van een positioneel verschil van pakweg 35 seconden dat ook te klein is om er aan te gaan werken, prachtige strak lopende lijnen met een amplitude die meer dan OK is en ver boven die 200-220 die aangegeven wordt normaal te zijn voor een seiko.
Seiko s oud, jong, afgeleefd, niet afgeleefd, met chrono, zonder chrono, … zouden wanneer goed onderhouden en gereviseerd echt wel die 250 minimaal moeten halen en ze kunnen hoger.
Maar misschien is na de gelukstreffer bij de vanac, dit wel een toevalstraffer. Dus we gaan nog een seiko deel 2 maken, heb er nog 2 liggen, ook afgeleefde zooi, dus to be continued. Voor nu ben ik er van overtuigd dat een gedegen revisie en onderhoud van seiko horloges leidt naar een goed lopend uurwerk met strakke amplitude boven de 250 horizontaal en ergens vanaf 215 en up verticaal.
Mensen met minder of gebrekkige of partiële vakkennis die ergens horen “seiko s hebben een lagere amplitude” nemen dat dan niet enkel aan als zijnde waar omdat men zelf geen amplitude van 250 plus kan bereiken maar men verspreidt het dan ook nog verder als zijnde een waarheid als een koe en zo raken heel wat seikootjes verprutst voor de toekomst. Seiko s behoren een amplitude van 250 horizontaal te behalen en verticaal alles boven de 215, enige uitzonderingen van totaal versleten seikootjes daar nagelaten. Je moet ook verder met wat je hebt, soms is er dusdanig veel slijtage, die je wel wegwerkt maar dat heeft desonanks toch altijd effect op de amplitude, dat er toch een iets lagere amplitude bekomen wordt. Maar dat zouden de uitzonderingen moeten zijn en niet de regel. tenzij nu de mythe “seiko s zij naltijd afgeleefd en hebben daarom een lagere amplitude” de wereld in geholpen wordt
Nu goed misschien spreek ik wel voor mijn beurt, ik ga nog 2 afgeleefde seiko kneusjes doen om pas dan al dan niet tot regel te kunnen besluiten Zal ergens voor de komende week of weken zijn.
En kijk nu toch wat een mooi goedlopend plaatje deze seiko geworden is
Eventjes voor de duidelijkheid: met deze 2 is niet vals gespeeld kunnen worden want geen handmatige opwinding mogelijk. Dus na revisie de pols om gezwierd en na 24 uur dragen en eentje 24 uur op het molentje de eindtiming gedaan
!Watches we love watches!