deel 1 vintage seiko heeft standaard een lage amplitude: mythe of waarheid?

Ondanks het feit dat er een filmpje is over waarom seiko s een lage amplitude hebben

Waarom Seiko uurwerken een lagere amplitude hebben… - Horloge Filmpjes - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

ben ik het daar toch niet helemaal mee eens en we hebben daarom de proef op de som genomen met een totaal afgeleefde King Seiko Vanac en een niet enkel totaal afgeleefde maar ook een helemaal afgetrapte seiko pogue chrono

Van de Vanac heb ik geen foto s voor enkel foto s na - de pogue volledig op foto zetten vond ik genoeg - maar @TKH zal het wel met me eens zijn dat deze seiko vanac echt afgeleefd was.

Dus de vanac: eind 60 begin 70, niet goed werkend, afgeleefd en vies, t was echt geen nieuwe hoor ook al lijkt ie dat nu wel :wink:

Eindtiming:

perfecte amplitude en loop als je het mij vraagt en well above 270, verticaal is ie idd iets lager dan te verwachten valt, maar met amper 4° below standard vind ik ook dat een zeer mooie waarde. Klein positioneel verschil, maar niet eentje dat je gaat pogen weg te werken, daar is het echt te klein voor.

Dit is het eindresultaat

Maar misschien was dit wel een gelukstreffer en dus hebben we nog eentje genomen en nog wel een chrono waarvan gesteld wordt dat die nog erger zijn dan de gewone seiko polshorloges zonder chrono complicatie. We shall see …

Hiermee zijn we begonnen, dit is nu toch echt afgeleefde afgetrapte zooi, niet werkend, opwindstift mankerend, chronoknoppen niet werkend, vies + vuil + smerig, … gewoon troep als je het mij vraagt

plaatje van hoe de veerton eruit zag bij de demontage, zegt ook al veel

Een nieuwe tige en transmissierad en een nieuw veertje voor de tige zijn gelijk opgesnord. Het glas en ook de chronoknoppen zijn aan vervanging toe en reeds besteld maar nog onderweg. Soit de aanwezige knoppen daar kan ik nog wel wat mee voor de test en het glas heeft enkel esthetische waarde, dus we starten.

Alles in de potten

Opbouw veer en kifblocs

Opbouw raderwerk en chronogedeelte

gedegen seiko reparateurs vervangen tegenwoordig de lagering van de veertonbruggen met synthetische lagering. Heb ik niet gedaan omdat ik enerzijds die lagering niet liggen heb en anderzijds geoordeeld heb dat het nog kon, goed wetende dat ik hiermede iets van amplitude opoffer.

We gaan nu naar de voorkant

Hup die balans erin

Wijzerplaat en wijzers monteren en de kast uit mekaar gooien om ze te poetsen en te fatsoeneren zodat de nieuw gereviseerde mechaniek ook in een deftige kast terecht komt

kastmontage

eindresultaat

Chrono functies testen: check

Om de pols gezwierd

en dan nu waar het om gaat: heeft dat ding een fatsoenlijke eindtiming?

Afgezien van een positioneel verschil van pakweg 35 seconden dat ook te klein is om er aan te gaan werken, prachtige strak lopende lijnen met een amplitude die meer dan OK is en ver boven die 200-220 die aangegeven wordt normaal te zijn voor een seiko.

Seiko s oud, jong, afgeleefd, niet afgeleefd, met chrono, zonder chrono, … zouden wanneer goed onderhouden en gereviseerd echt wel die 250 minimaal moeten halen en ze kunnen hoger.

Maar misschien is na de gelukstreffer bij de vanac, dit wel een toevalstraffer. Dus we gaan nog een seiko deel 2 maken, heb er nog 2 liggen, ook afgeleefde zooi, dus to be continued. Voor nu ben ik er van overtuigd dat een gedegen revisie en onderhoud van seiko horloges leidt naar een goed lopend uurwerk met strakke amplitude boven de 250 horizontaal en ergens vanaf 215 en up verticaal.

Mensen met minder of gebrekkige of partiële vakkennis die ergens horen “seiko s hebben een lagere amplitude” nemen dat dan niet enkel aan als zijnde waar omdat men zelf geen amplitude van 250 plus kan bereiken maar men verspreidt het dan ook nog verder als zijnde een waarheid als een koe en zo raken heel wat seikootjes verprutst voor de toekomst. Seiko s behoren een amplitude van 250 horizontaal te behalen en verticaal alles boven de 215, enige uitzonderingen van totaal versleten seikootjes daar nagelaten. Je moet ook verder met wat je hebt, soms is er dusdanig veel slijtage, die je wel wegwerkt maar dat heeft desonanks toch altijd effect op de amplitude, dat er toch een iets lagere amplitude bekomen wordt. Maar dat zouden de uitzonderingen moeten zijn en niet de regel. tenzij nu de mythe “seiko s zij naltijd afgeleefd en hebben daarom een lagere amplitude” de wereld in geholpen wordt :rofl: :rofl: :rofl:

Nu goed misschien spreek ik wel voor mijn beurt, ik ga nog 2 afgeleefde seiko kneusjes doen om pas dan al dan niet tot regel te kunnen besluiten :wink: Zal ergens voor de komende week of weken zijn.

En kijk nu toch wat een mooi goedlopend plaatje deze seiko geworden is

Eventjes voor de duidelijkheid: met deze 2 is niet vals gespeeld kunnen worden want geen handmatige opwinding mogelijk. Dus na revisie de pols om gezwierd en na 24 uur dragen en eentje 24 uur op het molentje de eindtiming gedaan :slight_smile:

!Watches we love watches!

18 likes

Gelukkig kan je van Buyee de foto’s altijd terug zien:

6 likes

Mooi warenonderzoek Saar :ok_hand: Het eindresultaat mag er ook zijn.

1 like

Super om mee te mogen lezen :ok_hand:

1 like

Gaaf onderzoek, was er ook van overtuigd moet ik bekennen. Heel mooi resultaat hoor👌.

1 like

Mythe

…“Het is een verhaal dat aan de menselijke fantasie ontspruit en waar de toehoorders een zeker geloof aan hechten.”…

Mooi onderzoek en een prima verslag daarvan :+1:

1 like

Een mooi resultaat van je harde werk :+1:

1 like

Leuk topic! Coole foto’s ook.

Het filmpje suggereert overigens ook niet dat alle Seiko uurwerken gelijk zijn, hij concentreerde zich op de 7s uurwerken en dat soort werkpaarden. Ik zou aarzelen om een Pogue uurwerk gelijk te stellen aan die dingen.

Dan nog is 240-270 geen bijster hoge amplitude voor een Zwitser. Naar mijn smaak zou je met een Zwitsers uurwerk dan ook eerder rond 275-300 uit komen en hem gezond noemen, wat suggereert dat Seiko alsnog een tien procent lagere amplitude geeft.

Ik zou dus zelf niet snel durven suggereren dat iemand die beweert dat een Seiko een lagere amplitude geeft gebrekkige vakkennis ten toon spreidt.

Overigens heb ik zelf geen enkele vakkennis, maar wel een timegrapher. Als je ze nieuw uit de stickers trekt heeft een Seiko 7S, 4R of 6R uurwerk altijd nog een lagere amplitude gehad dan welke ETA, Sellita of Soprod die ik nieuw kocht.

Op die manier heb ik zo’n vijftig nieuwe horloges gemeten, en het is altijd nog waar gebleken.

2 likes

Ik maak een onderscheid tussen nieuw en vintage van +40 jaar: een nieuwe boven de 280 horizontaal en 230 verticaal - voor een vintage ongeacht of het een seiko is of niet van minstens 40 jaar oud en zonder onnoemelijk veel slijtage H boven de 240 en V boven de 215

Die 10% vervalt dan voor vintage. Die ik deed waren ook dingetjes van de jaren 60/70 en hadden onnoemelijk veel geleden en toch well above 240 en 215

Ik dus wel :rofl: met dien verstande dat ik het over oude, minimaal 40 jaar oud, seiko dingen heb. Hoe vaak lees je hier op het forum dat een amplitude H voor een seiko van 200 - 220 ok is en verticaal mag ie volgens sommigen zelfs onder de 200. dat klopt niet.

Nieuw daar doe ik geen uitspraak over, geen ervaring mee. Ik had dus beter “een vintage seiko heeft standaard een lage amplitude” geschreven, zal het ff aanpassen :wink:

Het kan dat een oude totaal afgeleefde vintage seiko ondanks herstelling onder de 240 / 215 gaat zitten, is ook zo voor een afgeleefde versleten vintage zwitser, maar het mag niet de standaard zijn. ik heb tegengewicht op basis van praktisch bewijs willen geven op al die mensen die stellen dat een lage amplitude op een seiko automatisch normaal is, vooral omdat tegenwoordig 200 - 220 H en onder de 200 V als normaal gezien wordt, dat is het niet, ook niet voor een gouwe ouwe vintage seiko

Maar ik moet er nog 2 he, dus wie weet stel ik mijn mening nog bij na het volgende empirisch praktisch onderzoek :wink:

3 likes

Nieuwe uurwerken bij Seiko die 220-230 draaien worden zonder pardon door Seiko onder garantie vervangen, dat klopt dus, dat vindt Seiko ook onacceptabel. De uurwerken lopen nieuw dus 10% lager in amplitude dan een Zwitser, maar als ik onze verhalen naast elkaar leg is de voorzichtige conclusie dan dat een Seiko navenant minder naar beneden gaat over tijd, omdat zowel de Seiko als de Zwitser na 40 jaar blij mogen zijn met 250-260 amplitude?

Dat zou stroken met het verhaal van de Amerikaan die suggereert dat die uurwerken op lang leven zonder veel onderhoud zijn gebouwd, zeg maar.

Kijk, dat was er even bij in geschoten.

Ik heb geleerd dat onder 200 en boven 310 allebei slecht zijn, toch?

Ik wacht het met spanning af, want zoals gezegd, het is een tof topic. Leuk om eens wat inhoudelijker over die techniek bezig te zijn, zeg maar.

Ik denk dat ik me iets verkeerd uitdrukte in het begin van het topic: ik bedoelde dat ondanks het filmpje van de Amerikaan - die idd ongeveer hetzelfde zegt als ik - er nog steeds mensen zijn die volhouden dat een seiko op 200 - 220 amp normaal is voor een seiko.

De gebrekkige kennis bedoelde ik ook niet op de Amerikaan maar op de volhouders van de super lage 200 - 220 horizontale amplitude als zijnde normaal voor een vintage seiko

In mijn hoofd was dat duidelijk dat ik dat bedoelde, bij het herlezen echter zag ik dat ik zo formuleerde dat je het ook anders kon opvatten, bij deze dus de correctie :slight_smile:

Dat is wel een belangrijke. Of het nu een auto, fiets, huis, gsm, horloge, mens, … is, met de leeftijd stijgen de gebreken. Iets van 40 haar oud of meer zal maar zelden nog dezelfde performance hebben als iets vlam nieuw

Ondergrens ligt voor mij op 220 als t echt dik afgesleten zooi was en geen wisselstukken voorhanden. Bovengrens ligt bij mij op ca 320. Maar je kan daar zo hard mee rommelen op het machientje dat je in principe een leek alles wijs kan maken door gewoon de instellingen van het machientje aan te passen aan wat je wil. Als een leek geen flauw benul heeft van de liftangle kan je door de lift angle instelling te wijzigen je amplitude waarde op het machientje naar beneden / boven halen. Ik zie met mijn ogen, dus zonder machientje, of een balans een ok amplitude heeft of niet. Handig als je iets wil aankopen en ze hebben zogezegd geen machientje :wink:

Door een sterkere veer te plaatsen kan je de amplitude ook hoger krijgen, maar is nefast voor het uurwerk. Zulke “herstellingen” heb ik mensen ook al weten verdedigen.

Ikken ook. Ik ben zelf benieuwd of mijn voorlopige conclusie stand houdt, waar ik wel vanuit ga :wink:

Maar druk de komende 2 weken al ga ik toch pogen de seikootjes ertussen te wringen

2 likes