Ondertussen zijn we weer 2 vintage seiko s verder en kunnen we nog eens kijken naar de amplitude.
Zoals in deel 1 deel 1 vintage seiko heeft standaard een lage amplitude: mythe of waarheid? aangegeven ben ik het niet eens met het motto “vintage seiko s hebben standaard een lage amplitude” Dit motto wordt door velen aanzien als een waarheid als een koe en dat ondanks dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=8Fu8YmLrJxM en ondanks mijn tests op 2 afgeleefde vintage seiko’s.
Nu goed uit deel 1 kunnen mijn vintage seiko’s met hoge amplitude na de revisie miss wel beschouwd worden als toeval bij de eerste en geluk bij de 2de. Zodoende 2 “nieuwe” vintage seikootjes genomen en weer een test gedaan
nummer 1 een grijze seiko chrono, afgelopen zaterdag gevonden op de rommelmarkt. Op de foto hieronder had ik er al een nieuwe band op gezet en het vuil aan de buitenzijde wat verwijderd, hij ziet er op de foto esthetisch al iets beter uit dan op het moment van aankoop.
Problemen bij aanvang: glas beschadigd, stopknop die blijft hangen, een redelijk lage amplitude en een vieze driedubbele lijn op het afregelmachientje.
aanvangsamplitude
Hup uiteen dat ding en alles de pot in en ineens ook de kast uiteen voor een grondige poetsbeurt
Ik heb geen foto s meer gemaakt van de opbouw want ik wilde dat ding gewoon ineen hebben staan. De opbouw van de 6139 vind je terug in deel 1 vintage seiko heeft standaard een lage amplitude: mythe of waarheid?
amplitude na een uurtje of 4 dragen na het afwerken ervan
de horizontale standen netjes boven de 250 en de verticale stand netjes boven de 220 en wat een mooi ding zo rond de pols
Nieuw glas en nieuwe knoppen zijn onderweg uit de USA om het echt helemaal toppie te maken. Juist nog ergens een seiko clasp opscharrelen om het echt af te maken. De originele band ga ik voor passen, die is zowaar dubbel zo duur als het horloge zelf.
Volgende vintage seiko, weer een 6139 maar dan een groene. Gekregen voor me verjaardag en die vind ik qua kleurstelling echt wel de mooiste
problemen bij aanvang: glas beschadigd en een loop die bij aanvang niet opgepikt werd door het machientje, dus die liep echt niet goed als het machientje niets oppikt. Dus geen aanvangsamplitude - en loop beeld voorhanden
Weer uiteen dat ding, zowel de kast als de mechaniek. en ook voor deze is een nieuw glas besteld.
amplitude na revisie en onderhoud
en ook hier horizontaal boven de 250 en verticaal boven de 220 en ook dit is een echte beauty om de pols. Juist ook nog een seiko clasp voor deze ook vinden want ook hier geldt dat de originele band echt achterlijk duur is, ben tevreden met een seiko clasp. Want als ik de originele banden opgeef zou er nog een 3de van deze reeks kunnen komen
Amplitude gewijs heb ik het als volgt geleerd zoveel jaar geleden voor nieuwe horloges - wat inhoudt dat een afwijking voor vintage toegestaan kon worden naargelang de staat van de mechaniek en naar het oordeel van de horlogemaker:
In halfopgewonden toestand
horizontaal : 250 of meer
verticaal: 220 of meer
max positioneel verschil: 25 sec
Hedentendag gelden voor nieuwe horloges strengere eisen:
Ook in halfopgewonden toestand:
Horizontaal: 270 of meer
verticaal 240 of meer
max positioneel verschil: 5 sec
Opmerking betreffende de halfopgewonden toestand: dit is voor handopwinders die relatief gezien het vaakst zich in de halfopgewonden toestand bevinden, voor een automaat is 250 dus meer dan ok omdat die constant opwindt, dus als ie na revisie 250 haalt, haalt die dat doorgaans altijd omdat ie blijft opwinden. Nadeel bij de seiko s is dat je ze eerst een uurtje of 2 moet dragen gezien ze geen handmatige opwinding hebben en dus de toestand pas afgelezen kan worden na 1 a 2 uur dragen (en dan niet stil achter je bureau zitten aub)
Hier is altijd gestreefd naar het laten lopen van vintage horloges volgens de eisen van een nieuw horloge volgens de regels zoals ik ze aangeleerd kreeg (250 - 220 - 25sec verschil max in halfopgewonden toestand) zoveel jaar geleden en meestal lukt dat ook. Eerste vereiste is dat al je fouten weg zijn, 2de vereiste is de correcte veer steken en de 3de vereiste is correct oliën in de juiste hoeveelheden en dan kom je al een heel eind.
Het soort olie dat je gebruikt heeft ook invloed op je amplitude. Dikkere olie gebruiken = meer wrijving creëren = lagere amplitude als resultaat
Een goede horlogemaker gaat mee met de nieuwe ontwikkelingen maar is daarbij ook kritisch. Alle nieuwere oliën en vetten die op de markt gekomen zijn tov het moment dat ik de horlogemakersschool verliet zijn hier de revue gepasseerd. De klubar voor automaat veren is gebleven, de hp 1300 is eruit gekegeld en terug vervangen door de D5 voor tappen en de 8200 voor wrijvingsvlakken. In de praktijk gaf de klubar een veel beter resultaat dan het vroegere remvet, de hp 1300 evenwel vond ik niet zo goed als de de D5 en de 8200.
Een eventuele reden voor de lagere amplitude bij seiko s - ik heb het bewijsmateriaal bestaande uit 1960s technische fiches vanuit seiko echter niet meer, lang geleden al weggegeven - kan liggen in het gegeven dat ik deze 4 seiko s smeerde volgens het zwitserse aangeleerde olieproces op school ipv het olieproces dat op de technische fiches stond. Ik herinner me dat de te gebruiken olie op de seiko fiches telkenmale een formaatje dikker was dan wat ik gebruik voor het smeren. maar goed ik heb de fiches niet meer, dus vertouw ik op mijn geheugen, maar dat hoeven jullie niet te doen
Dus nu zijn er 4 vintage en afgeleefde seiko’s klaar en bij alle 4 haal ik de waarden die voor elke vintage zouden gehaald moeten worden. Dus ik denk dat het klaar en duidelijk is dat als je goed en degelijk oliet, de juiste veer steekt en ervoor zorgt dat elke fout op het werk weg is, je echt wel een vintage seiko een amp kan laten halen zoals een vintage zwitser. Tenzij er gesteld zou worden dat ik bij nummer 3 heel veel geluk heb gehad en dat nummer 4 gewoon heel veel toeval was
Heb hier nog ergens 2 seikootjes liggen dacht ik. eentje van op de rommelmarkt, maar daarvan weet ik niet of ie volledig is, moet ik nog even bezien.
Maar ik heb sowieso nog eentje liggen die wijlen CoosC me gaf nadat ie terugkwam van bij de seiko reparateur en draaide op een amp H van 215. Die zal een van de komende weken sowieso nog uiteen gaan om te kijken of ik van 215 naar 250 kan als allerlaatste test En wie weet vang ik nog een totaal afgeleefde seiko chrono die me aanspreekt
Dus wat mij betreft en zoals ook de man in het filmpje aangeeft: vintage seiko s moet je na degelijk onderhoud en revisie kunnen laten lopen zoals een vintage zwitser met amp H 250° of meer - V 220° of meer en max positioneel verschil van 25 - 30 sec, tenzij er veel slijtage in de mechaniek zit en geen wisselstukken voorhanden zijn. dan mag een afwijking toegestaan worden op basis van de aanwezige slijtage.
In elk geval advertenties allerlei op tal van 2dehands sites met seikootjes die retestrak / superstrak / snaarstrak lopen op een amplitude van 220 of minder zijn er wat mij betreft die overgeslagen kunnen worden
Eindigen doen we met de 2 nieuwe aanwinsten naast mekaar, wat een beauty’s
Tot binnen enkele weken met de volgende en tevens ook laatste seiko test
!Watches we love Watches!