Ik sta op het punt mijn eerste vintage horloge (hand winder) aan te schaffen en heb op dit forum een hoop tips gelezen voor de aanschaf van een vintage horloge. (Buy the seller not the watch, kijk naar gebruikers sporen, kijk of alle onderdelen orgineel zijn, enz.)
Wat ik echter moeilijker kan vinden zijn ervaringen waar je tegen aan bent gelopen bij het dragen van een vintage horloge.
(Voorbeeld, als ik had geweten dat ik mijn vintage horloge niet te lang in de zon kan dragen ivm UV straling en aantasten van het plexiglas dan had ik hem niet gekocht. Dit is een voorbeeld en ik weet niet of dit onzin is of niet)
Ik hoop dat jullie deze ervaringen met mij willen delen zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen.
Ik draag bijna uitsluitend vintage, geen problemen! Waar je wel moet op letten is dat veel (oudere) vintage niet meer waterdicht zijn, dus die draag je niet bij zwemmen, douche of sommige zelfs niet in regenweer
Voor de rest gewoon genieten en zien dat je ze goed (laat) onderhouden
Wandelen met een vintage horloge in een regenbui, met het horloge in een trui weggestopt kan al problematisch zijn.
Er zijn goede sellers, maar altijd ook zelf blijven kijken en vergelijken. Zorg ervoor dat je van de referentie die je wilt hebben soort gelijke exemplaren kunt vinden. Veel gerenommeerde sellers zijn óók geen expert.
Zo min mogelijk
Hoe vaker mensen aan je horloge zitten, hoe groter de kans op schade. Om de 5 jaar is redelijk denk ik… maar dat gezegd hebbende draag ik mijn vintage horloges meestal niet dagelijks… en wissel ik veel af. Op die manier probeer ik service te voorkomen.
Dit is tot op zekere hoogte wel waar naar mijn mening (ook al wordt deze slagzin vooral gemunt door vintage verkopers zelf ) . Alleen: meeste vintage horloges hebben zo’n lange historie dat de huidige particuliere eigenaar /verkoper ook niet de hele geschiedenis kent en wellicht ook niet alles kan weten. Is dat erg? Ik vind van niet zolang de verkoper hier eerlijk over is. Ik zou me dan ook niet laten tegenhouden als ik echt een tof horloge tegen kom bij een onbekende particuliere verkoper. Als je jouw stelling letterlijk neemt, dan kun je eigenlijk alleen maar bij gerenommeerde dealers terecht. En daar betaal je dan, in ruil voor garantie/service, wel een premium voor (wat het als de service goed is, wel waard is).
Denk dat het ook een kwestie van ervaring/kennis is. Hoe meer kennis je hebt over een bepaald merk, hoe makkelijker je misschien buiten de gebaande paden gaat. Ik zou bijvoorbeeld niet snel een vintage rolex of Omega online kopen van een onbekende verkoper omdat ik over deze merken geen kennis (en budget op dit moment ) heb.
Wat betreft draagervaringen: ik heb er veel, maar dit
Soort dingen heb ik nog niet meegemaakt.
Je moet over het algemeen wel voorzichtiger zijn met vintage dresshorloges dan met bv moderne duikers. Ik hou in mijn dagelijks gebruik ook rekening met de kwetsbaarheid van mijn horloge: ga ik sporten, schoonmaken (vintage horloges zijn bijna nooit waterdicht!) of op een waterfiets zitten, dan doe ik m’n horloge af of laat ik hem thuis.
Beetje een warrig verhaal misschien maar hoop dat je er wat aan hebt. Mvg
Heb dit jaar de 50 jaar oude seiko van mijn vader een full service laten geven.
Door een op het forum zeer gewaardeerd horlogemaker,
Mij werd meegegeven dat, als je het horloge in afwisseling met andere horloges draagt,het er minstens 10 jaar tegenkan.
Ja fair point. Maar als het een gevestigde naam is dan hebben ze wel dermate veel te verliezen als je ze in gebreke stelt, dat puur daarvanuit al een soort waarborg gaat.
Elk vintage horloge heeft onderhoud nodig. Tenzij het recentelijk gedaan is door iemand “who cares”, calculeer altijd een beurtje in. Sta er op dat de opwindveer vervangen wordt; en pas op dat in de ijver niet opeens de kast glimmend als een spiegel - gepolijst - terugkomt.
Wantrouw iedereen die e.e.a. voor minder dan 100 euro zegt te kunnen doen. Inclusief de opwindveer zit je dan echt voor 6 a 7 euro per uur te werken, als er dingen tegenzitten - en er zitten altijd dingen tegen.
In de draagpraktijk: Wees je er van bewust of het horloge Incabloc heeft of niet. Zo niet; niet mee fietsen, golfen, tennissen, of wat dan ook - dat korte, felle impact op het uurwerk kan hebben. Incabloc is een shock-proof systeem voor de (dunne en extreem kwetsbare) balanstappen. In principe heeft elk horloge na pakweg 1945/48 Incabloc, maar wees er zeker van.
Mijd iedere vorm van water en vocht, tenzij je horloge aantoonbaar - foto’s of een print uit een Greiner, Elma, of Witschi/Weishi - waterdicht is getest; al dan niet direct na een servicebeurt.
Plexiglas is niet UV-gevoelig. Wel kan het haarscheurtjes hebben, wat meteen de waterdichtheid beinvloedt. Als het alleen gekrast is, is dit te fixen zonder te moeten vervangen.
Bedankt voor je reactie. Het is me vrij duidelijk. Genieten van de zoektocht, de koop en daarna van het horloge is het belangrijkste, lees ik door de regels.
Het horloge welke ik op het oog heb staat te koop bij een bekend persoon dus daar maak ik me niet zo druk over.
Ik vind het ook niet heel belangrijk om de volledige geschiedenis van het horloge te kennen. Ik maak mij eigen geschiedenis .
Als ik de knop heb doorgehakt zal ik een foto posten.
Ik ben vintage fan en heb de nodige ervaring waarvan ik heb geleerd.
De belangrijkste leerpunten
Waterdichtheid kan wel maar let op wat je koopt of wees he bewust van de beperkingen.
Na 1950 is schokvrij normaal geworden erg handig.
Jewels count, betere asjes met jewels en betere balansen enveren helpen enorm in de kwiliteit.
Bij chronografen zijn de venus en valjoux calibers werkelijlk veel sterker in mijn ervaringen. En buitengewoon mooi om te zien ook!
Opwinden die horloges iedere dag laten lopen is mijn motto. Een caliber dat gewoon beweegt blijft soepel.
Je merkt het vanzelf als jouw uurwerk weerstand opbouwd, dan is een servicebeurt gewoon een goed idee.
Ps dit zijn natuurlijk allemaal persoonlijke belevingen, er zijn ongetwijfeld veel mensen die er anders over denken.