Deel je “Kringloop” vondsten

Wat leuk dat je meeleest! Ik zie het inderdaad wel, althans, ik neem aan dat je de uitsparing bedoelt die op de laatste foto half onder de rotor ligt. Ik ben niet ervaren, dus ik durf er zomaar niet mee aan de slag, maar als jij m’n plan van aanpak goed wilt keuren, dan wil ik het heel graag proberen! Ik ga ervan uit dat dit tandwiel het palrad is, en ik moet dan de veerpal volgens mij aan de kant duwen om het palrad er weer in te kunnen krijgen.

Opwinden deed het horloge met de hand inderdaad al niet, maar via de rotor heeft het toch spanning opgebouwd. Loop ik niet het risico dat de opwindveer in één klap ontlaadt als ik de veerpal opzij duw? Kan ik dat wel ondervangen door de kroon vast te houden terwijl het palrad er niet in zit? Moet ik dan iets anders tegenhouden?

Het horloge loopt nu wel een beetje op de spanning die de rotor opbouwt, maar komt ook geregeld stil te staan. De wijzers verzetten helpt het horloge vaak weer op gang. Volgens mij is onderhoud ook gewoon hard nodig. :stuck_out_tongue:

Hee, wat gaaf om te weten, dankjewel! Ik ga er lekker helemaal niets mee doen, want ik heb geen behoefte aan de functie, maar het is leuk om te weten, en prettig om te weten dat het niet zonder meer betekent dat er met het uurwerk iets mis is.

1 like

Die veer is volledig ontspannen hoor, het belangrijkste tandwiel daarvoor ligt immers los :smile:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1700

1 like

Maar het horloge loopt, hoe kan dat dan? :thinking:

Is dit mijn uurwerk, of slechts een illustratie van je opmerking? Ik wil het graag zelf checken, maar lig nu op mijn telefoon te pielen in bed, dus ik vind het lastig om te zien. edit: Het is dezelfde hè? :sunglasses: Wat tof dat je dit tevoorschijn hebt getoverd. :+1:

1 like

Ik heb je verhalen met veel plezier doorgelezen! Met name de Remova is een leuke aanwinst. Mooie markers, fijne dikke kroon en de cijfers op de wijzerplaat doen mij denken aan de befaamde Timex Marlin!

1 like

Die Citizen plaat ziet er toch wel netjes uit.
Een vrij bijzondere Eagle 7, ik heb deze nog nooit
zo gezien.
Grappig ding :+1:

2 likes

Jullie hoopten van mij af te zijn, maar dat is nog niet zo! De Eagle 7 loopt na een nacht op het nachtkastje nog steeds, dus de gangreserve is op z’n minst “okee”. :slight_smile: In 18 uur en drie kwartier heeft het horloge +27 seconden gelopen, dus de afwijking zit onder een minuut per dag in de plus. Best aardig voor een horloge uit de kringloopwinkel. :stuck_out_tongue: Als ik ranfft (in combinatie met mijn vrij onervaren blik) mag geloven, is het uurwerk dat erin zit een Citizen 8200. Dat correspondeert dan met de uurwerkcode op zowel het deksel als de wijzerplaat. Het lijken dan toch wel originele Citizen-onderdelen. Ik vind het alleen heel vreemd dat ik het model slechts op één plek terugvind. :thinking: Op het deksel staat R01835 RW en op de wijzerplaat B10017 KY (denk ik). Zouden die codes niet overeen moeten komen? En waarom kan ik geen originele horloges vinden op basis van die codes? Soit, ik ga hem nu eerst eens lekker een tijdje laten tikken, en later maak ik met deze informatie en vragen wel een “Vragen over echtheid”-draadje aan. :slight_smile:

De Remova loopt volgens mij consequent, zelfs zonder palrad. Hij gaat alleen stilstaan wanneer ik de wijzers achteruit verzet. Ik heb hem dus maar om mijn pols gehangen: Remova links, Citizen rechts, dan kan ik makkelijk in de gaten houden of de Remova ineens achter is gaan lopen. :sunglasses: Maar wanneer dit berichtje af is, ga ik aan de slag met koperpoets. :grin:

Volgens ranfft heeft de AS1700 “detached manual winding”. Kan dat betekenen dat het automatische deel van het uurwerk zelfstandig nog een rem heeft? Het horloge loopt namelijk gewoon, en dat moet toch ergens door verklaard worden. :thinking:

Overigens is dit wel een hele domme opmerking van mij:

Natuurlijk loop ik dat risico niet, want het gaat juist om dat contact tussen veerpal en palrad. Dus als er geen palrad is, loop ik ook dat risico niet. :sweat_smile: :rofl: Ongeacht of er nou spanning op de veer staat. :joy:

En toch nog een plaatje. :innocent:

4 likes

Dat is aannemelijk. Is een beetje als de 7s26 hét goedkope werkpaard van Citizen dat in vrijwel elke eagle7 zat. Ik zou toch denken dat op z’n minst de wijzers niet origineel zijn omdat deze qua kleur afwijken van het geheel.

2 likes

Ze komen wel overeen met die dubieuze advertentie. :thinking: In werkelijkheid zijn de indices ook iets groener dan op de foto’s. Maar het is nog steeds duidelijk niet echt dezelfde kleur. Ik ga ervan uit dat het een samenstelling is van verschillende Citizen-onderdelen, met óf Citizen-wijzers uit een ander horloge, óf andere wijzers. Zal ik jou een tag geven wanneer ik een “Vragen over echtheid”-draad aanmaak? Ik zou het wel leuk vinden als je dan ook weer meedenkt. :relaxed:

Het plexiglas van de Remova heb ik inmiddels een beetje opgepoetst. Ik heb ervoor gekozen om met het poetsen nét niet tot perfectie te gaan, omdat ik er zelf waarschijnlijk toch binnen twee uur een nieuwe kras in maak. Nee joh, ik ben gewoon te lui om nog langer te poetsen. Maar die kras komt er ook. :stuck_out_tongue: De wijzerplaat is puntgaaf! Op mijn iPhone 5 en bij kunstlicht is het mij nog niet gelukt om de prachtige sunburst van het horloge helemaal te vangen, maar de wijzerplaat glanst echt prachtig. :sunglasses: De stip tussen 11 en 12 zit overigens in het plexiglas. :wink:

Voorlopig verkies ik om het palrad er niet terug in te doen. Dat laat ik liever aan een meer ervaren persoon over. Aangezien het horloge aardig loopt (ogenschijnlijk op de seconde gelijk in anderhalf uur), en genoeg energie lijkt te krijgen van de rotor, laat ik het vooralsnog maar zo. Ik heb er geen zin in dat het schroefje of zelfs het palrad opnieuw gaat rondzwerven in het uurwerk omdat ik het onoordeelkundig heb bevestigd. En het zal vast ook een reden hebben dat het überhaupt los is geraakt, en aangezien ik dat niet kan diagnosticeren, durf ik het nog niet aan. :slight_smile:

Ik heb nu alles gedaan wat ik wilde doen met de horloges. Mijn plannen? Een mooie leren band voor de Remova, en een stoere zwarte (PVD?) stalen band voor de Eagle 7 en wellicht een sportievere lunette (als het een legitiem horloge blijkt, althans). De Adec is al perfect. :sunglasses: Ter afsluiting van mijn korte termijnactiviteiten heb ik nog een bescheiden @RLC’tje gemaakt van de drie aanwinsten samen. :slight_smile:

Bedankt allemaal voor het meebeleven van mijn avontuur! :smiley:

20 likes

Goed bezig man. Heb je die compressor nou met je blote klauwen dicht kunnen drukken?! Dat is mij t.z.t. echt met geen mogelijkheid gelukt.

3 likes

Dat heeft bij geen van mijn beide compressors een probleem gevormd. Wijsvingers erachter om de kracht netjes te verdelen zodat er geen schade aan de voorkant kan ontstaan, duwen met m’n duimen, en met een bescheiden ‘plop’-je zit het deksel weer op z’n plek. De verkoper van mijn compressor van Pontiac had er wel moeite mee: ik kreeg het horloge hier binnen met het deksel er maar half op. :open_mouth: Misschien is dit een van de momenten waarop het in mijn voordeel werkt dat ik ontzettend lomp ben. :stuck_out_tongue:

6 likes

Aha, ja ik kreeg hem er toen ook maar half op…
Kom ik aan met mijn kantoorhandjes hé :nerd_face:

2 likes

Ik denk trouwens dat je zeker een punt hebt met dat detached verhaal :smile: goed gezien!

2 likes

Tóch nog een berichtje over die Remova! :innocent::innocent: Al in de winkel viel ik hiervoor, maar ik heb het nog helemaal niet met jullie gedeeld. :open_mouth: Kijk deze volstalen stroopwafelkroon dan! Dat is toch gaaf?! Ik heb geen idee of die origineel is, hij lijkt me wat groot (er zit wel een flink pijpje onder), maar ik vind het een stoer detail.

Ik ben nog steed ontzettend blij met mijn aanwinsten. :sunglasses: Het enige minpunt is dat ik maar twee polsen heb en de Adec nu dus een beetje zielig op tafel ligt te liggen.

9 likes

Kijk es, leuk leesvoer.
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

2 likes

:joy::joy::joy:

2 likes

Compressorkroon, is zeker origineel. Top.

De stroopwafel is geïnspireerd op het rooster dat je in antieke duikhelmen ziet.

4 likes

Bedankt heren voor de waardevolle informatie! Ik merkte de stroopwafeltjes al op bij een paar supercompressors in het verhaal dat MartijnV deelde, maar durfde daaraan nog niet de ondubbelzinnige conclusie te verbinden dat de kroon van mijn ‘gewone’ compressor origineel was. Maar dat het dat dus wel is, maakt het geheel natuurlijk wel af! :sunglasses:

2 likes

beste hf ers .

vanmiddag een mooie vondst bij de naburige kringloop .

het zag er in de eerste instantie niet aantrekkelijk uit , maar na een polijstbeurtje weer spik en span .

ik had nog een mooi bijpassend bandje liggen , zie de foto’s en geniet .

een genot ook om naar te luisteren met dat tikgetal van 36000 .

mvg ckIMG_4199IMG_4195IMG_4194IMG_4196

53 likes

Leuk hoor, geniet er van! Ook leuk, die NL dagaanduiding.

Als je hem wilt delen met de andere kringloopvondsten kan je hem hier posten. :wink:

3 likes

Prachtig !