Deel je “Kringloop” vondsten

Haha geweldig :joy::joy::joy::joy:

Supermooie vondsten toch :+1::+1:
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat :+1::muscle:

1 like

Ben wel benieuwd naar meer fotos dan!

1 like

Goor.

Echt goor.

Helder.

Gelijk troebel.

En nu eerst een wandelingetje in de Japanse tuin van Clingendael terwijl deze band schoon ligt te worden. Een mooie gelegenheid om de “Japanse” Citizen even in beweging te houden op een NATO-bandje zodat ik kan zien of het horloge een beetje op tijd loopt.

3 likes

Ik zie niet meteen het grote Japan Made op de wijzerplaat staan zoals de meeste Mumbai specials. Al vind ik het wel een duiker plaat in een dress watch kast :thinking:

1 like

Wat leuk dat jullie met mij meeleven! :hugs: Wij zijn weer thuis. We hebben lekker gegeten, mijn vriendin is als een blok in slaap gevallen en ik zit klaar voor een avond vol horlogegekloot en forumactiviteit. :sunglasses:

Ik wilde mij eigenlijk eerst volledig op de Adec storten, maar ik vind het leuk dat dit avontuur je aandacht heeft getrokken en wil je graag onmiddellijk ter wille zijn. De enige andere plek waar ik dit horloge vind is in deze advertentie van Watches88, een dubieus ogende, maar toch legitieme website.

Ja, dat vind ik ook ‘bijzonder’. :joy:

Hier is de duidelijkste foto die ik gisteravond van de voorkant heb gemaakt, waarbij ik heb geprobeerd de code onderaan de wijzerplaat goed zichtbaar te maken. Het doublé is met het blote oog ook zichtbaar niet perfect, maar op de foto is wel héél duidelijk hoe zeer de lunette is afgesleten. :open_mouth: :joy:

Hier is een foto van het deksel.

De foto is niet heel duidelijk. Ik weet niet precies wat ik moet denken van het lettertype van “CITIZEN”. De nummers zijn als volgt:
8200-R01835 RW
770496
GN-4W

En tot slot twee foto’s van het (verdacht kleine en blikkerig ogende?) uurwerk.


Het horloge heeft +9 seconden gelopen in de afgelopen pakweg 4 uur en 36 minuten, dus heel grof gezegd is de voorlopige inschatting dat het +48 seconden per etmaal loopt. :slight_smile:

Nu ga ik weer verder fröbelen met de Adec, maar als iemand een verzoeknummertje heeft met de “Citizen”, kom ik diegene graag tegemoet! De Remova houd ik (ook voor mijzelf als vintageliefhebber) een beetje als toetje. D Ik hoop dat ik daar ook vandaag nog aan toekom. :sunglasses:

4 likes

Je ziet de factuur wel verschijnen :joy:

Nee het viel mee deze keer. Leuke vangst zo!

1 like

Ik probeer er meer plaatjes tussen te zetten, dan lijkt het minder tekst. :sunglasses: :joy:

2 likes

Verborgen Tuinen? Topconcept.

1 like

Oei, dat zijn twee verschillende dingen, vrees ik. :grimacing:

Win-win!

1 like

Wij zetten het evenement in onze agenda voor volgend jaar! :sunglasses:

1 like

@W.E, hup verder met die Adec.

1 like

U vraagt, wij draaien. Ik schrijf weer een verhaaltje als ik een significante stap verder ben. :smiley:

3 likes

De vuiligheid heb ik van de achterkant af gepoetst, er blijven duidelijk putjes over. Ik heb het horloge opengemaakt, en het ziet er van binnen prima uit. Er heeft geen batterij gelekt, en de batterij die erin zat is een Seiko zilveroxidebatterij, dus die gaat er mooi terug in. Ik had overwogen te kijken of ik de stroeve drukknop weer soepeler kon maken, maar ik heb toch besloten mij niet te wagen aan het gepriegel in zo’n kwartshorloge. :grimacing:

Het deksel heb ik weer gesloten. Ik wilde kijken of ik nog ergens kortsluiting moest maken om misschien de alarmfunctie weer aan de praat te krijgen, maar omdat ik over het uurwerk weinig informatie kan vinden heb ik het maar gelaten voor wat het is. Ik heb toch geen behoefte aan die functie, en voor het overige werkt het horloge prima. Ik wil geen slapende honden doodknuppelen in een put waarin ik een porseleinwinkel heb gegraven die kan vallen. Of zo.

We gaan verder met de band. :smiley: Het schoonmaakmiddel heb ik uitvoerig uit de onderdelen van de band gespoeld. Niet tegen mijn vriendin zeggen dat ik dit zeefje heb gebruikt!

Om de onderdelen te drogen heb ik ze in keukenpapier gevouwen en een beetje aangedrukt. Deze foto is natuurlijk compleet oninteressant, maar nu er geen foto’s van anderen meer op HF mogen worden geplaatst, deel ik deze foto toch maar. Iets is beter dan niets. :sunglasses:

De gedroogde deeltjes moeten weer worden uitgezocht.

En het gemonteerde bandje ziet er weer fris uit. :smiley: Ik kan het zonder problemen in m’n mond stoppen. Oh wacht, dat deed ik voor de reinigingsbeurt ook al. :thinking:

En dan rest enkel het monteren van de band en het op tijd zetten van het horloge, de batterij is er immers uit geweest. En ook al verkies ik de datumweergave, toch móet het digitale deel op de seconde gelijk lopen met het analoge deel. :innocent: En wat blijkt? Die drukknop die eerst nog stroef ging, loopt nu fantastisch! :sunglasses: Ik heb de band wat ruimer gezet en draag hem nu om mijn rechterpols, om mijn linkerpols vrij te houden voor de automaten. :slight_smile:

En nu zie ik dat op de foto de minutenwijzer een halve minuut achter lijkt te lopen. En ik kan je vertellen, dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. :unamused: Dus ik moet het horloge weer op tijd zetten. :joy: Daarna ga ik de “Citizen” schoonmaken, met de vieze Remova om mijn linkerpols. :smiley: Jullie hebben in mijn vorige bericht kunnen zien hoe vies die is. :fork_and_knife:

12 likes

Smeerlap, :joy::joy::joy:

1 like


(Dat zwarte viezigheidje is nu ook van de lunette af, ik zag het op de foto pas.)

De Remova heb ik verkeerd ingeschat: in plaats van 18 mm blijkt die een bandaanzet te hebben van 16,8 mm op 6 en 16,5 mm op 12. Met veerpennen van 17mm heb ik hem eventjes op een 15 mm perlonnetje gehad, maar hij blijft niet consequent lopen. Hij zal dus sowieso onderhoud nodig hebben. De kast is massief staal, de datum verspringt met één heldere tik om 23:57 en het horloge heeft snelverzet door van 23:57 terug te draaien naar 20:23 en dan weer naar 23:57. Ik verwacht dat er dus wel een aardig in zit. :thinking:

Het deksel heeft een groef rondom die mij doet denken aan het deksel van mijn Pontiac Hydraulica, een compressor. Er staat ook “waterproof” op, dus we pleuren deze ook maar gewoon in een beker met reinigingsmiddel. :sunglasses: Nee, geintje, ik ga hem gewoon eens rustig poetsen. :stuck_out_tongue_winking_eye: Daarna zullen we het horloge eens openen en zien wat er binnenin zit. :smiley:



(Even zwaaien in de weerspiegeling.)

7 likes

Tot nu zie ik alleen maar plastic, roze, groene, rode, blauwe meuk liggen…

1 like

Dit is het laatste bericht voordat ik ga slapen. De Remova is schoon en ik heb een beginnetje gemaakt met tandpasta. Ik heb er vandaag niet de tijd voor om verder te poetsen. :grin: Volgens mij is de wijzerplaat nog heel fraai! :open_mouth:

Het blijkt inderdaad een compressorkast te zijn. :slight_smile:

Eenmaal open komt een euvel al aan het licht. Er ligt een tandwieltje los in, dat ligt op de eerste twee foto’s op de rotor.


Ik heb het zaakje nog even ondersteboven gehouden en wat heen en weer geschud, en er kwam ook een schroefje uit.

Ik kijk er nu naar zoals het in dat doorzichtige zakje op tafel ligt en dat vermaledijde horloge is gewoon schijnheilig aan het tikken! :joy: Maar het kan vast niet ideaal zijn zo zonder dit tandwiel, dus ik laat het maar rusten verder, totdat ik erover gesproken heb met een ervarene. Ik zal alleen in de loop van de week eens flink in de weer gaan met het plexiglas terwijl ik het nieuws kijk of zo. :sunglasses:

Onder de streep heb ik denk ik erg leuk gescoord, een Nederlands(?) plakmerk met een Zwitsers horloge in heel leuke uiterlijke staat en een uurwerk dat het opknappen waard lijkt, een toegankelijk retro nerd-horloge dat goed werkt en waarschijnlijk een Mumbai of Franken-Citizen die redelijk lijkt te lopen, maar die jullie een dezer dagen wel in de “Vragen over echtheid”-categorie zullen zien langskomen. :smiley:

8 likes

Je ziet hopelijk zelf ook waar het tandwieltje vandaan komt. Het hoort op het asje van de veerton thuis. Ik zou het er eens op monteren want je hebt het schroefje er ook bij. Dan kan ie ook de opwindveer weer spannen en wellicht loopt het horloge dan gewoon.

4 likes

Die Adec mist een veertje dat contact maakt met het stukje speaker in het achterdeksel. Zo’n mini springveertje dat altijd weg is :smile:

2 likes