Beste forumleden,
Het is nu een poosje geleden dat ik de Helbros Moonwatch liet zien waar we al een paar jaar naar op zoek waren.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,300057,300057#msg-300057
Er was toen ook een tweede exemplaar onderweg. Die heb ik ook in een update laten zien. Ik heb het een beetje druk met behangen/schilderen enz. Daarom heeft het een tijdje geduurd voor ik nu weer een update kan geven.
OK, daar gaan we: bij het eerste exemplaar wat ik binnen kreeg zat de kroon los en was op z’n minst het glas met de ‘Criterion’ spanring niet origineel. Sterker nog, op het tweede exemplaar zat een ander glas. In de Neiman Marcus catalogus staat het horloge met een geheel andere (gouden?) kast afgebeeld. Dit alles doet vermoeden dat, hoewel de kasten en kroon bij deze examplaren hetzelfde zijn, alleen de uurwerken origineel zijn en daar gáát het om! Hoewel het natuurlijk wel erg leuk geweest zou zijn om het geheel origneel in handen te krijgen. Maar het is niet anders. Mevrouw Redding, de dochter van Kenneth L. Franklin, de bedenker van het horloge, is in ieder geval erg blij om straks één van de twee exemplaren te mogen ontvangen.
Het eerste exemplaar is in Gouda bij een horlogemaker geweest voor een ander glas, omdat het glas met de ‘Criterion’ spanring iig niet klopt én ook het zicht op het buitenste deel van de wijzerplaat wegneemt. En de kroon zat los. Nu: m’n horlogemaker kon er geen ander gals opzetten (had-ie niet of kon niet, is mij niet duidelijk) en de kroon kon niet vast, maar hij had er een ander opgezet. De missie bij de horlogemaker had dus niet het resultaat wat ik er van verwacht had, helaas.
Nu wat foto’s van het duo, na het vervangen van de kroon van exemplaar ‘1’ (links):
Wel heeft de horlogemaker vastgesteld dat het tikgetal 28800 is. Dit houdt dus volgens mji in dat het een gemodificeerd uurwerk betreft, omdat de 'uren’wijzer bij dit tikgetal één keer in de ongeveer 23,5 uur ipv 24 uur rondgaat. Een andere aanwijzing hiervoor zou kunnen zijn dat je ziet dat op het uurwerk het uurwerk type PUW1001 voor een deel is weggefreesd, zodat alleen nog PUW te zien is (zie volgende foto’s). Maar een ieder die hier andere ideeën over heeft mag ze van mij graag spuien.
Hier een foto van de Helbros Luna naast die van een normale PUW1001:
Het tweede fotootje komt van http://www.christophlorenz.de/watch/movements/p/puw/puw_1001.php?l=en
Een ander leuk detail is de ‘datum’ aanduiding: de Lunes. Die loopt van 0 tot en met 29 en geeft, behalve de maandatum, óók de maanfase weer: de achtergrond verloopt van zwart (nieuwe maan) bij 0 tot goudkleurig (volle maan) bij 14/15 en weer terug naar zwart bij 0. Zie bijgaande foto:
Bij onze ‘aardse’ horloges zou dit niet kunnen omdat onze maand niet synchroon loopt met de maancyclus. Hier dus wel en dat is mooi in het design meegenomen.
Het wordt nu toch wel echt tijd om één van deze horloges naar mevr. Redding te sturen. En ik zou willen weten wat de meest veilige manier is om dat te doen (behalve ‘in persoon’, dat gaat niet gebeuren: veel te kostbaar:D). De kosten spelen wel een beetje mee, maar ik wil niet dat het horloge zoekraakt of beschadigd aankomt.
Ik wil dus het tweede exemplaar opsturen, omdat hier de wijzerplaat het beste te zien is. Mocht iemand nog een oplossing (lees glaasje) voor het andere exemplaar hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Iedereen alvast bedankt voor de aandacht en reacties.