Andere concepten van tijd in horloges

Was bij Eise Baerends in Groningen voor service aan mijn Omega en Chromachron. Die laatste liep gelukkig weer na verse stroom en we raakten in een kort gesprek over andere concepten om tijd te registreren of in te delen. Het gaat dus niet om horloges met alleen complexe vormen van aflezen of veel complicaties, maar meer om het concept tijd en hoe je daarmee om kunt gaan of hoe je dat visualiseert in een horloge.

Ik trap af met de Chromachron
image

Wel 12 uur, maar ingedeeld naar kleurcodes die zouden passen bij het moment van de dag en nacht. Volgens de ontwerper gemaakt voor mensen, en net om de tijd weer te geven voor machines of mensen die op machines lijken. Ook een leuk stuk over op Hodinkee

Nummer twee Temporal Time / Wadokei van Masahiro Kikuno

Hier al eens eerder voorbij gekomen in een post over Japanse horlogemakers. Temporal time watches zijn gebaseerd op de ‘oude’ Japanse manier om tijd weer te geven. De dag en de nacht zijn onderverdeeld in zes periodes elk. Deze periodes zijn veranderlijk van duur en afhankelijk van het seizoen. Meer info hier.

Nummer drie de Helbros Moon Watch
image

Al uitgebreid gedocumenteerd door @tjvreeken in zijn zoektocht en vondst van de Helbros Moon Watch. Dit horloge ontworpen door Kenneth L. Franklin en geproduceerd door Helbros geeft de tijd weer in een tijdsysteem lunes en lunours gebaseerd op een maancyclus. Meer in de originele topics hier en hier. Helaas zijn de meeste plaatjes door photbucket vernaggeld.

Altijd al een fascinerend horloge gevonden, vooral vanwege mijn collectie Helbros horloges.

Nummer vier de Merivian Watch
image

Wellicht beetje op het randje, maar vond het concept wel passen. Dit horloge ontworpen door Michel Holper (@mholper) heeft een draaibare wijzerplaat, waarbij het concept is dat je het midden van je wakkere dag ook midden bovenaan op je horloge hebt staan. Op die manier krijg je een beter gevoel bij waar je je op jouw dag bevindt. Meer op de site van Marivian en ooit ook nog hier besproken op het forum.

Benieuwd naar jullie input (en of dit topic toch niet stiekem al bestond onder een titel die ik niet bedacht).

20 likes

Leuk topic :slight_smile: Die Merivian zou wel wat voor mij zijn. Ik ben fan van zomertijd, die past beter bij je leefritme dat inderdaad het midden van de dag rond een uur of 14 of 15 legt.

2 likes

Hoi Lleto,
Dank voor je post! Het is wel heel erg tof om te zien dat mensen Merivian langzaam beginnen te vinden online. Inderdaad heb ik een aantal jaar geleden het een en ander gepost op horlogeforum toen we met de ontwikkeling van Merivian Watch bezig waren. Het was niet makkelijk afgelopen jaren maar we zijn eindelijk live en bezig met de verkoop van de eerste horloges. De eerste reacties zijn super goed!

Naast de verkoop van de horloges zelf zijn we momenteel contacten aan het leggen met (verkoop-) partners en influencers die zich bezig houden met mindfulness, slaap en gezond leven.
Mocht iemand op dit forum nog connecties hebben die ons verder kunnen helpen dan hoor ik dat graag! Je kunt me bereiken via: info@merivian.watch

5 likes

Je weet de webshop te vinden, maar je moet snel zijn want de eerste oplage is slechts 50 stuks :slight_smile:

Leuk detail: dat het midden van de dag ongeveer rond 14 a 15 ligt in de zomer hadden de Romeinen ook geconcludeerd. De Romeinen hanteerden twee tijdsystemen: een gebaseerd op de zon de Dies Naturalis en een gebaseerd op de 24uurs telling die om middernacht startte; de Dies Civilis. De priesters gebruikten de Dies Naturalis telling om de gebeden te verdelen over de dag. En het gebed van het 9e zonne-uur; de Nonus was een belangrijk gebed… en dat viel ongeveer rond 14 a 15 uur. ‘Noon’ is afgeleid van Nonus maar niemand lijkt precies te weten waarom en wanneer er is besloten dat Noon niet meer om rond 14 uur was, maar er afgesproken is dat het 12:00 werd.

Als er hier forumleden zijn die hier meer over weten dan hoor ik dat graag!

6 likes

Je hebt ook binaire horloges.
Eerder in te delen als gadgets dan echte juwelen, je zit met zo’n horloge snel in de prullaria als je niet oplet. Durven ook al eens wat DIY projectjes te zijn.
Een passie als een ander zeker?

1 like

Die bovenste vind ik wel mooi. Lastig aflezen. Staat ie op 10:37?

Doe mij toch maar non-binair. Dat schijnt sowieso in de mode te zijn :wink:.

4 likes

Ik vind die wel echt in een andere categorie vallen, omdat ze vooral een andere weergave doen om het anders weergeven en niet proberen om het concept tijd anders ‘weer te geven’. Die laatste is wel leuk trouwens zo’n open print.

1 like

Ik zou het je niet kunnen vertrellen :joy::joy:

Met veel plezier open ook ik het hoekje in mijn hoofd dat volledig verloren gaat aan niet levensnoodzakelijke informatie over horloges voor non-binaire wereldbeelden😁 al doe ik dat vooral met mijn hart denk ik.

1 like

Klopt, eigenlijk geen andere benadering van tijd, gewoon een andere mathematische code.

Er is natuurlijk altijd deze nog, op zonne-energie.
s-l400 (1)

Helaas heb ik mezelf een jaar een horloge-koop-sabbatical opgelegd. Er gaan alleen maar horloges uit de collectie. Niets erin dit jaar.

Leuk topic. Hoog “moeilijk als het ook makkelijk kan” gehalte, maar er zijn intrigerende concepten.
Vind de Marivian er niet tussen horen, te weinig anders :wink:

2 likes

Voor mij begon het een beetje met de Chromachron en vind het concept daarvan wel elementen hebben in de beleving van de dag van de Marivian. Het viel me op dat er kennelijk niet zo heel veel echt radicaal andere manieren van tijd beleven zijn in de horloge wereld.

Vind het principe van de temporal hours wel erg mooi, maar nog steeds aan het bijkomen van de prijs die ik zag voor dat horloge.

Leuk! Weer iets geleerd.:pray:t2:

Volgens mij ook. Als het klopt hebben in ieder geval 10 mensen gelijk.

1 like

Daar kan ik helemaal in komen. Ik heb erg mijn best gedaan om het horloge er zo min mogelijk ‘exotisch’ uit te laten zien. Merivian is een horloge voor mensen die met mindfulness en de gezondheid bezig zijn, niet per se horloges…
Dat gezegd hebbende vind ik, dat het vanuit de horlogebranche wel een radicaal idee is: de zonnewijzer draaide om de zon, de 24 uurs klok is gebaseerd op de rotatie van de aarde en Merivian draait letterlijk om jouw (circadiane) ritme. Zo zijn we van de zon, naar de aarde naar de mens als middelpunt van de tijdsweergave gegaan. Christian Knoop, Creative Director van IWC vond het interessant genoeg om mij 3x een uur te spreken om te kijken of het niet wat voor IWC zou kunnen zijn. Jammer dat dat niet gelukt is, maar ik vind het eigenlijk ook wel erg tof om te kijken of ik zelf een mooi bedrijf om het verhaal kan bouwen. De reactie van IWC heeft me in ieder geval overtuigd dat het potentie heeft. Alle tips en linkjes van mensen op dit forum zijn daarom bijzonder welkom!

3 likes

Voor meer rust in je leven.

1 like

Swatch ‘As Time Goes By’, 1996…

Hetzelfde concept en ontwerp als de Merivian, zo lijkt het. Een compacter en speelser alternatief zonder de BS.

Misschien toch even iets beter lezen. Dit is wel een leuke trouwens die Swatch, kende ik nog niet.

Bij de Merivian draait de tijdschijf niet. Die stel je 1x in zodat het midden van jouw wakkere dag zich bovenaan bevindt, daarna is het een ‘gewone’ 24 uurs aanduiding waarbij de wijzers draaien.

1 like

Maar zo is het niet. De Merivian gebruikt een 24-uurs wijzerplaat waardoor je je dag-nacht ritme kunt centreren. Bij de Swatch kun je zo te zien de 12-uurs wijzerplaat draaien, maar ontstaat er nooit een setting die samenhangt met je dag-nacht ritme.

Grappig, maar als jij er eentje tot BS wilt verklaren dan is het de Swatch.

1 like

Rustâgh!

Ik had het concept van de Merivian inderdaad niet goed begrepen. Dank jullie wel voor de toelichting.

En bij de Swatch draait de minuten- en urenschijf onafhankelijk van elkaar langs de gefixeerde wijzers.

2 likes