Deksteentje AS 1940/41

Hallo mede horlogeliefhebbers,

vandaag ben ik bezig aan een ELRO met AS 1951 uurwerk waarvan de balns helemaal verkloot is?
Balanswiel krom, spiraalveer compleet verneukt, en pitons afgebroken in één woord totaal loss.
Nu vond ik een AS 1940/41 waarvan de balns zou passen op een 1951.
Alleen heeft de 1951 een Incabloc en de 1941 deze.
Mijn vraag is nu hoe je het veertje wegneemt en /of hoe je het deksteentje smeert? Het veertje draain nl gewoon los en past niet achter gleufjes zoals een kif wel doet.

1 like

Het is een “ruby-neutro-shock” systeem en voor zover ik heb kunnen achterhalen kun je deze niet (zonder schade) demonteren. Een duidelijke post vond ik hier:

https://www.reddit.com/r/watchrepair/comments/17zd3au/how_can_i_get_this_shock_setting_apart_as5206/

Voor reinigen-smeren zou ik er daarom zelf voor kiezen om het deel in een potje one-dip/hexaan/oid even in een ultrasoonreiniger te zetten en na droging met een automatische oliegever te smeren. Als je die laatste niet hebt, is het smeren mbv een haar ook mogelijk.

1 like

Dank je voor het antwoord. Ik ben van plan deze “ruby-neuro-shock”; ik had er nog nooit van gehoord noch eentje gezien, uit de balanskloof te persen en te vervangen door de incabloc die ik uit de balanskloof van de originele (kapotte) balans zal persen. Enfin, ook weer iets dat ik voor het eerst zal proberen.

Wel even checken hoe het met de balans assen is van beide als je gaat mixen. Pivot dikte en lengte kan dan nog wel eens roet in het eten gooien.

net voor m’n fietsongeval van vorige donderdag was ik erin geslaagd deze shockprotectie te veranderen door een incabloc van de donor.
Eerste keer dat ik de juwelen press heb gebruikt.
Aan de spiraalveer heb ik weer uren doorgebracht om enigszins recht en in vorm te krijgen. De moeilijkheid was natuurlijk het weer omhoog staan van de spiraal aan een kant en om te bepalen waar de knik in de veer moest komen zodat je ver genoeg achteruit kan om het uurwerk minder snel te laten lopen.
Toen ik vond dat de veer vlak lag alles weer gemonteerd en bleek de hoogte van het balanswiel te krap te zijn waardoor de balans stilviel zodra ik het deksteentje terugplaatste.
En dan begin je opnieuw-)
Enfin toen de incabloc op de juiste hoogte zat bleek ik hem niet op minder dan + 75 seconden te krijgen omdat de knik in de veer tekort zat. Dus wederom alles uit mekaar en de knik telkens weer wat verder achteruit.
In totaal heb ik kloof mss wel 30 keer van het balanswiel gehaald en/of de spiraal bijgewerkt.
Uiteindelijk is dit het resultaat :slight_smile:
DF

DU

DD

Er zit zo nu en dan nog wel ee scheeftikje maar beter krijgen denk ik niet dat ik kan.

2 likes