Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Miss Akrid is ook weer happy. Deze lag enige tijd geserviced in de kast maar ik had het glaasje niet (176). Deze week een hele collectie NOS glazen gekocht en deze zat er mooi tussen.

Voor het de ingreep:

Kijk het mooie klokje na een service en wat aandacht aan de kast.

22 likes

smaak heb je wel-)

1 like

Leuk geworden!:+1:

3 likes

En natuurlijk de Seiko Bell-Matic… Als je dan toch alleen maar alarmhorloges wil, dan is dit toch wel een van de horloges, die je moet hebben.

4 likes

Ja natuurlijk. Ook Citizen alarm komt nog wel…

2 likes

Ik was al een tijdje bezig aan deze.
Het verhaal met de problemen kan je hier lezen

ELJO met AS 1951.
Eeen bijkomend probleem dat ik vandaag nog moest oplossen was kroonrad dat te vast zat. Blijkbaar was de spacer ( of hoe noem je dat rondelletje dat tussen het kroonrad zit) te laag zodat het kroonwiel te vast kwam te zitten waardoor hij veel te zwaar was om op te winden. Ik heb dan ietsie pietsie van de platine afgeveild waardoor er meer ruimte kwam.
Een ander probleem was de kroontube die los kwam. Wat rode locktite heeft dit ook opgelost.
Enfin eind goed al goed

15 likes

Vandaag een hele poos met dit horloge bezig geweest. Op zich geen heel moeilijk horloge, maar het keyless gedeelte gaf nogal wat problemen, gewoon omdat het niet echt goed ontworpen is… Want zodra je de stem eruit trekt (tige voor de Vlamingen), kantelen er enkele onderdelen. Met veel kunst en vliegwerk is het dan uiteindelijk toch gelukt. En daar ben ik blij mee, omdat deze een wel heel leuke wijzerplaat heeft.
Het is een Citizen De Luxe uit 1962. Het oorspronkelijke uurwerkje was een prooi voor de roestduivel, dus een ander uurwerkje huist hier nu. Wel met een paar jewels meer, maar wel hetzelfde uurwerkje.

20 likes

Er zijn soms uurwerken waarbij het beter is (of voorgeschreven) om het horloge in de wijzer verzet stand te zetten alvorens de opwindstift te verwijderen en weer terug te zetten.
Op die manier wordt de sliding pinion tegen één kant gedrukt en kan ie niet kantelen.
Ik weet niet of dat bij deze Citizen ook het geval is.

6 likes

Ja, maar zelfs dan kantelt hij nog. Maar ook de veertjes zijn erg fragiel. Niet het allerbeste ontwerp… (terwijl er op de rest van het uurwerk maar weinig op te merken is. Was destijds ook een mid-high/high end horloge.

Maar goed, hij doet het nu. Snel vergeten, dat ik er zo lang over deed… :yum:

6 likes

Deze wat voor jou?SEIKO automatic HI BEAT 5641 7000 - water resistant - 264361
Bieden

2 likes

Eens! Soort ijskristallen. Leuk hoor.

2 likes

En toch moest hij vandaag weer uit elkaar. Nou ja, ik heb het uurwerkje gelaten voor wat het was, en van een ander donorwerkje, dat ik nog niet bekeken had, en toevallig wel een 19 steens uurwerkje was, en heb al het werk nog een keer opnieuw gedaan. En dat loopt nu wel goed. Heb ik helemaal schoongemaakt, en gesmeerd en loopt nu netjes met een amplitude van 270° en een beaterror van 0,5 tot 1,3 (afhankelijk van de stand. Moet natuurlijk nog even inlopen, maar dit loopt aanzienlijk beter dan het andere uurwerkje. Dus hier ben ik erg blij mee, ook dat het uurwerkje nu ook weer past bij de wijzerplaat…
Tevens zijn de wijzers ook veranderd. Ik heb op internet gezocht of ik een 2e kon vinden. Die was inderdaad wel te vinden, maar daar zaten dus dauphine wijzers op, en die had ik van het donoruurwerkje nog over. Dus dat is ook weer zoals het moet zijn.

17 likes

wat een mooie wijzerplaat

1 like

Van oude duikerhorloges op te knappen word ik blij. Deze Hercey was echter een kleine tegenwringer :scream: :face_with_symbols_over_mouth: :smiling_imp: :japanese_ogre:

vroege Franse duiker met een Zwitsers binnenwerkje ETA 2472

niet lopend gekocht en dat was hier letterlijk te nemen.
Had op heel vreemde plaatsen roest (minuutpijp was samen met het uurrad aan elkaar geroest en de bovenste incabloc had ook roest, tige was aan de kroon ook roestig, maar veel verder leek het niet gekomen te zijn) verder was geen spatje roest te bespeuren

Heb de roestige onderdelen vervangen en dan is het een service van een Eta werkje, niets speciaal over te vertellen

wat je onder de duikbezel ziet is altijd :nauseated_face:

gepoetst

nieuw glaasje en voorpret met het bandje

lume in de de wijzers was bros dus nieuwe lume gemengd als een echt kruidenvrouwtje
Sq09as01A-Norman-Ferguson
gemeen lachen helpt om de juiste kleur te vinden :crazy_face:

Alles gemonteerd maar toen bleek dat de tige met de kroon net niet ver genoeg kwam. Kroon brak af toen ik die van het roestige einde van de tige wou verwijderen.
Nergens een kroon te bespeuren die wou passen op de zeer brede tube.
Geen tube die wou passen in het gat van de kast :thinking:
Gat geruimd om de nieuwe tube te laten passen om uiteindelijk vandaag alles terug te monteren

Maar het is de Hercey vergeven, zo’n mooie glossy zwarte wijzerplaat die dan nog eens mooi bol staat (en niet zonder reflecties op de foto wil).

33 likes

Respect :+1:

1 like

Mooi gelumed ook :+1:

1 like

Merci, heb het idee dat door het lumepoeder in de vijzel fijner te stampen de lume minder korrelig/gladder is

4 likes

Slim idee! Ga ik ook eens proberen :+1:

2 likes

Chapeau! En dank voor de leuke leerzame foto’s van het relumen van de wijzers.

1 like

Erg mooi gedaan! Maar had je niet wat lumen op de bezel moeten doen? Dan was het helemaal af geweest.

2 likes