Demagnetiseerapparaatje... magnetiseert?

Hallo supersterren,

Laatst een Chinees demagnetiseerapparaatje gekocht en mij in de wondere wereld van Gauss gestort. Enkele horloges liepen (veel) te snel - tot wel een kwartier per dag - en voor die paar Euro, ach, “what could possibly go wrong”?

Vergelijkbare filmpjes als deze komen het meeste voor (let niet op de kwaliteit, gaat om het idee /de procedure):

image

Kat in het bakkie, toch? Nope. Op mijn app “Lepsi”, waarmee je magnetisme met je telefoon kunt meten, blijven de horloges zo gemagnetiseerd als wat. En nee: het gaat hier voor alle duidelijkheid niet om een

image

Veel filmpjes spreken elkaar tegen. De ene zegt dat je het horloge er 10 seconden op moet leggen, dan langzaam omhoog moet trekken, waar de andere zegt dat je hem er 3 x 5 seconden boven moet “hooveren” en dan langzaam omhoog moet trekken, enzovoort.

Wat ik ook doe: mijn horloges blijven vol magnetisme zitten. Ik heb het zelfs met een paperclip geprobeerd. Blijft een magneet. Het lampje brand, er zoemt van alles en als je de paperclip van het oppervlak afhaalt, voel je een weerstand. Het apparaatje zal dus functioneren. Toch?

Al met al heb ik deze procedure wel 25x uitgevoerd, tot ik er oprecht chagrijnig van werd en chagrijnig worden van horloges: da’s natuurlijk niet de bedoeling :wink:

Verder zoekende op de Tube kwam ik het zoveelste instructiefilmpje tegen, waarbij een schroevendraaier door min of meer dezelfde procedure met opzet gemagnetiseerd wordt. Nou ja zeg! Dit schiet dus niet op. :thinking:

Doe ik iets fout? Wie weet hoe dit zit? Ik ken alle filmpjes op YouTube wel zo’n beetje, maar ik zoek iemand die echt verstand van deze materie en apparaatjes heeft.

Dank vast!

Hans

7 likes

:joy:

Ik heb een andere, maar die kan inderdaad ook magnetiseren. Bijvoorbeeld handig voor schroevendraaiers (not the watchmakers-kind). Het is waarschijnlijk even een trucje, ik was bij de mijne eerst ook even de kluts kwijt.

1 like

Blijkbaar

Kan het niet meer vinden maar kwam laatst nog in een topic voorbij. Ook iemand bij wie het niet werkte.

Wat ik heb begrepen is, leg het horloge erop zet het aan en haal het horloge langzaam weg naar boven met het toestel aan.

2 likes

Een oplossing die bij gemagnetiseerde schroevendraaiers wel eens wil helpen, is om zo’n ding eens flink op de grond te gooien.

Het lijkt me dat dit met een horloge toch ook wel moet lukken. :sunglasses:

9 likes

Dat zeggen alle filmpjes en dat doe ik ook, maar het werkt dus niet. Het laatste filmpje dat ik laat zien toont hoe je op (min of meer) die wijze zelfs iets magnetiseert.

1 like

Doe je me jouw laatste aanwinst even, proberen we het even uit :-1:
:smile:

2 likes

Funny-GIF-Fancy-cat

6 likes

Ok, ik heb de filmpjes niet gezien maar als dat zo is zou ik het andersom proberen :wink:

1 like

Houd je de knop ingedrukt tijdens het wegtrekken?

3 likes

Dat ging ook door mij heen, maar… wat is andersom? Van bovenaf beginnen en dan naar het apparaat toe, of bedoel je wat anders?

1 like

Ja, ik volg precies de instructies in de filmpjes.

1 like

Ja, zou ik is proberen dan. Als jet dus doet zoals het “moet” en dat lijkt te magnetiseren zou het andersom misschien demagnetiseren.
Gewoon boerenredenatie en het proberen waard.

1 like

Geprobeerd en gefaald, maar een creatief en op zich logisch idee. Bedankt voor het meedenken in elk geval!

1 like

Heb je misschien bij het afhalen de andere richting geprobeerd? Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen :stuck_out_tongue:.

1 like

Ik snap je wel, maar ik begrijp je niet…

3 likes

Haha, ik denk dat ik op hetzelfde doel als @Da_Watcher.

2 likes

Leg eens uit dan :smile:

Gevalletje gebruiksaanwijzing lezen, RTFM of… :wink:

image

EDIT: Knipoog toegevoegd.

1 like

Hé wijsneus, dat voegt niks toe :smile: Lees mijn post even goed als je wilt voordat je dit roept :smile:

1 like