Ik heb een horloge ontvangen van Ebay (UK) dat onlangs geserviced is. Bij aankomst blijkt het horloge extreem snel te lopen (enkele uren per dag te snel). De verkoper denkt dat het horloge mogelijk tijdens de reis gemagnetiseerd is. Is dit plausibel? Ze wil opdraaien voor de kosten om het horloge te laten demagnetiseren (als eerste stap). Is dit iets dat ik eenvoudig bij elke horlogemaker kan laten doen? Het horloge hoeft hiervoor niet uit elkaar?
Klinkt plausibel dat het horloge gemagnetiseerd is. Of dat door de reis is gekomen weet je nooit zeker. Lijkt me wel mogelijk als het pakketje door de x-ray is gegaan.
Demagnetiseren kan bij veel horlogemakers. Even bellen en vragen. Is een handeling van niks. Horloge hoeft er niet voor open. Meestal moet je er wel iets voor betalen.
Zelf kan je het ook doen. Zie dit topic.
Alle apparaten werken op zich wel maar een Elma is de beste, makkelijkste en duurste.
Ja, zou goed kunnen. Andere mogelijkheid is dat er iets mis is met de balans, maar ik gok dat magnetisme zou kunnen kloppen.
Het feit dat de verkoper voorsteld om de kosten te betalen, schept vertrouwen.
Zou zelf meteen even een beoordeling vragen van het beweerde onderhoud. Een horlogemaker ziet snel of het uurwerk droog loopt of juist niet. Tenminste, als je twijfels hebt over de eerlijkheid van verkoper (wat zo lijkt gezien je vraag hier).
Bedankt voor jullie reply, ik ga het morgen organiseren. De verkoper lijkt overigens betrouwbaar; maar ze maakt gebruik van een vaste horlogemaker (dit doet ze niet zelf), dus vandaar dat ik haar suggestie van demagnetiseren even check. Dank nogmaals!
Al even met de vrouw van Ron Sonders gebeld, ze gaan morgen kijken ![]()
We horen graag of dit het euvel was. Succes!