Demagnitiser

Hi. Ik ben op zoek naar een demagnitiser voor mijn automatische uurwerken en mijn horlogegereedschap. Op Ali zie ik twee types voorbij komen, met flink prijsverschil. Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn en welke ik nodig heb?

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €8,69 | Horloge Demagnetizer Elektrisch Mechanisch Quartz Horloge Demagnetiseren Tijd Correctie Horloge Reparatie Tool voor Horlogemaker EU US Plug

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €89,98 | 220V compacte draagbare horloge-demagnetisator Professioneel demagnetisergereedschap voor horlogemakers Reparatieset

2 likes

Die goedkope van 8 euro heb ik ook en werkt echt perfect!

3 likes

Idem!

1 like

Belangrijk is dat je het horloge erop legt, knopje indrukt en dan het horloge langzaam van het apparaat af beweegt.

4 likes

Goede toevoeging! Het is voor de meeste van ons geen natuurlijke staat maar in dit geval is RTFM wel een belangrijke, anders maak je je problemen alleen maar erger.

1 like

?

2 likes

Dat je de handleiding goed moet lezen :smile:

4 likes

Ik heb ook zo’n blauwe, maar een advertentie waarin staat dat het is om een quartzhorloge te demagnetiseren zou ik niet vertrouwen…

2 likes

De duurdere zal een sterkere spoel hebben / effectiever zijn, vermoed ik.

Ik ben niet altijd tevreden met het resultaat van dat kleine blauwe ding en binnenkort krijg ik iets wat meer lijkt op de duurdere versie die je toont.
Ben benieuwd of duurder ook beter blijkt te zijn…

1 like

Er is nog een tussenvariant qua prijs, die werkt ook goed:

2 likes

Deze heb ik ook.

De duurdere zorgen zelf voor een veranderend veld, zodat je die weghaalbeweging niet moet doen. Meen ik me te herinneren.

3 likes

Klopt!

Ik heb de onderste en die is idd dummy proof - heel eenvoudig in gebruik.
knopje indrukken en klaar

het tussenmodel (de witte met het gat) heb ik ook en die werkte ook goed, maar daar moet je het uurwerk wel wegtrekken van de spoel en ondertussen de groene kop blijven indrukken. Je kan er dus ook met magnetiseren als je het fout doet.

2 likes

Ik ben ook overgestapt naar een ander model precies vanwege die reden, nu gewoon simpel, klik, klaar:

1 like

Kan goed hoor, ik heb mijn quartz horloge ook met zo een blauwe gedemagnetiseerd.

Ik zou voor deze gaan;

Werkt vele malen beter dan die blauwe. 1x drukken en klaar is kees. Geen gedoe met langzaam wegnemen enzo.

Bovendien zitten ze wat beter in elkaar. Die blauwe zijn echt zooi. Mocht je die hebben, laat hem vooral niet ingestoken en druk de knop niet te lang in. Brandgevaarlijk zijn ze :sweat_smile:.

Geloof me, je wilt de onderste. Die 34 euro ben je na 1x gebruik vergeten. Mocht je toch voor die blauwe gaan, voorspel ik dat je 8 euro wegsmijt en na heel wat ergernis alsnog die andere zult kopen :joy:

2 likes

Uhm mag ik vragen waarom je een kwartshorloge zou demagnetiseren? Dan doet hij het daarna toch niet meer?

Omdat deze ook magnetisch kan worden, en dan ook onregelmatig gaat lopen.
Na het demagnetiseren ging hij weer strakker lopen.

Hou je horloge naar eens bij een naaldkompas. Als die naald dan ineens begint te bewegen dan weet je genoeg.

2 likes

Een kwartsuurwerk heeft een magnetisch veld nodig om te kunnen werken.

Vandaar ook mijn opmerking mbt het demagnetiseren van Quartz…

3 likes