Demagnitiser

Ja het lijkt mij ook een tricky operatie :sweat_smile:
Maar misschien zijn we te bang…

Ik vermoed dat je met het gebruik van het apparaat, de rotor in het uurwerkje enorm snel hebt laten draaien en daarmee wat vuil of opgedroogde quartz olie door het radarwerk hebt geduwd. Hierdoor de blokkade opgelost waardoor die weer beter liep.

Een ali quartz tester is volgens mij ook een snel omkerend magnetisch veld die dan heel snel het radarwerk ronddraait.

2 likes

Ik heb deze werkt ook erg goed, op de rode zone meet je het uurwerk door en op de blauwe demagnetiseer je.
Het apparaat is wel erg gevoelig en werkt niet op grotere voorwerpen zoals spiraaltangen of schroevendraaiers.
O ja kost ook best wel wat🙈

2 likes

Maar dat bevestigt dus wel mijn vermoeden dat je kwartshorloge kan demagnetiseren, maar dat het apparaat dus niet te sterk mag zijn?

Afgelopen zondag getest op watchtime haha. Er was een stand die er eentje had staan.

Mooi spul! Je ziet zelfs hoeveel die gemagnetiseerd is.
Vond de prijs nog meevallen.
Natuurlijk 13x dit ali ding, maar het is wel een mooi apparaat.

Wat gebruik je dan voor spiraal tangen? Verbaasd me wel dat die niet met dit apparaat kunnen. Weer je waarom dit niet werkt?

1 like

Of je maakt er zelf een.

1 like

Daar heb ik nog twee andere demagnetiseer apparaten voor.
Ik denk dat de spoelen gewoon niet sterk genoeg zijn om grotere voorwerpen te demagnetiserr.

2 likes

Ik heb een Elma en sinds ik die heb nooit meer last van magnetisme gehad! 1 klik en het is klaar helemaal top, kost wat centen maar geen enkel gedoe er mee.

2 likes

Ja top is dat! Ik heb een zgan antimag 2 van iemand over genomen een hele tijd terug. Voelt wat prijzig natuurlijk maar je doet er hoop ik wel lang mee. Ik vind die chinees zelf maar eng. Stekker ging er bij mij altijd uit want ik heb verhalen gehoord van mensen die er iets op hadden liggen en het niet rooskleurig afliep.

1 like

Best eens dit filmpje bekijken voor gebruik. Alex legt hier piekfijn uit hoe dergelijke toestellen werken en hoe ze dienen te worden gebruikt. https://www.youtube.com/watch?v=p1mw-BXfiLo

3 likes

ik gebruik nog steeds deze van IWC

Ik heb die tweede pas gekocht: heel handig apparaat Eén druk op de knop en je bent klaar.

1 like

Ik heb deze zelf ook.
Wil je door de Rolex kasten komen zonder het uurwerk er uit te halen dan heb je wel dit kaliber nodig, aldus de horlogemaker.

Tweede hands maar best nog prijzig.

1 like

Ja ik heb hem ook tweedehands gekocht, was €100 of €120,- geloof ik.

Duidelijke uitleg.
Bedankt voor het delen

1 like