Waarschijnlijk hebben vele van ons in een opwelling wel eens zo’n goedkope Chinese demagnetisator gekocht. Simpel doch functioneel. Spoeltje, pulsdrukkertje en 230V en trillen maar. Zit wel een sneaky disclaimer bij, pulsdrukker niet te lang ingedrukt houden want het spoeltje is niet geschikt voor langdurige belasting op 230Volt, wordt warm en gaat stinken. Ander groot nadeel, omdat het magnetisch wissel veld ingeschakeld blijft moet je het object wat je wilt demagnetiseren (horloge, pincetten, schroevendraaiers) wegtrekken van de demagnetisator om een afnemend magnetisch veld te simuleren. En als je het perfect wilt doen deze handeling in vier verschillende windrichtingen. En dat nog steeds met die ene vinger op de pulsdrukker. Buitengewoon onhandig. Ongemerkt gebruik ik tijdens het horloge werk de demagnetisator wel heel veel. Tijd is aangebroken dat het Chineesje wordt ingeruild voor iets meer professioneels. Rondstruinen op internet leert dat de hele mooie uitvoeringen van Bergeon, Greiner en Horotec zo tussen de €350,00 en €500,00 liggen. Best veel geld voor iets wat alleen maar demagnetiseert. Maar wat onderscheidt dan de dure professionele demagnetisators van het €20,00 kostende Chineesje? Eigenlijk niet meer dan hetgeen je simuleert met het langzaam wegnemen van het horloge gebeurt, maar dan automatisch. Met mijn elektronische kennis kan dat verschil in mijn ogen het prijsverschil niet helemaal verklaren. Dus vandaag maar eens op onderzoek uitgegaan en het Chineesje gedemonteerd. Wat ik kort door de bocht vervolgens zie is eigenlijk niet meer dan een halve transformator rechtstreeks op de netspanning onderbroken door een pulsdrukker. Ahum, is dat alles? Met wat zoeken op het internet kom ik een schema tegen van een Greiner demagnetisator waarbij ze (slim genoeg) bij de gebruikte componenten geen waarde benoemen maar is excact wat ik nodig heb. Gelukkig kan ik zelf ook nog een beetje rekenen en begin het schema in te vullen. Na de koffie is het tijd voor een zoektochtje in de rommel lade en tot mijn verbazing heb ik binnen een kwartier alle benodigde componenten bij elkaar verzameld. Behuizing van een oude voeding met geïntrigeerde netentree, transformator 230volt/12volt 25VA, diode 1N4007, weerstand 1000ohm/5W, pulsdrukker met wissel contact, aanloop condensator 6uF/400Volt en een neonlampje met ingebouwde voorschakelweerstand uit een defecte water koker. Het meeste werk vandaag zat in het voorzichtig doorslijpen van de weekijzer kern van de transformator. Dit gedaan met een haakse slijptol met flinterdun schijfje. Belangrijk is dat je het primaire deel (230 Volt) van de transformator niet beschadigd, dat is namelijk het deel van de trafo wat je juist nodig hebt. Het secundaire deel (in mijn geval 12volt maar kan ook een andere spanning zijn) van de transformator mag vervolgens de oud ijzer bak in. Vervolgens alles ingebouwd in de behuizing en de verbindingen volgens schema gesoldeerd. Het doel van de diode is de de wisselspanning van het net halfzijdig te gelijkrichten om via de 1000ohm weerstand, op het moment de drukknop wordt bedient de condensator enigszins “smooth” op te laden en tevens de transformator onder spanning wordt gezet. Nadat de drukknop wordt losgelaten, zal de (geladen) condensator zich over de transformator spoel langzaam ontladen. En dat is nu precies wat we willen bereiken, de energie neemt langzaam over de spoel af en daarmee ook het magnetisch veld. Het neonlampje is niet meer dan een indicator waarmee perfect de puls van het magnetisch veld is waar te nemen. Vanavond kwam het zondag project tot een finale apotheose en met een overduidelijk magnetisch horloge de eerste test uitgevoerd uitgevoerd. Resultaat is boven verwachting en werkt perfect. Het is super handig dat het horloge (of pincet, schroevendraaier) gewoon op de kern kan worden neergelegd en een simpele druk op knop doet wat het moet doen. Heb geen referentie van een Greiner of Bergeon maar schat zo in dat de werking gelijk is. In mijn geval kwamen dus alle componenten uit de rommel lade maar als ik alles bij elkaar optel zal dit alles niet meer dan een paar euro zijn. Hierna volgen de foto’s van het uiteindelijke resultaat. Als laatste wil ik nog wel even duidelijk benoemen dat mocht je naar aanleiding van dit verhaal ook zou willen bouwen (wat ik volledig zou kunnen begrijpen) je werkt met 230Volt netspanning wat absoluut gevaarlijk is als je hiermee niet bekend bent. Uiterste voorzichtigheid is dus geboden. Toch wilde ik jullie mijn zondags succes resultaat niet onthouden.
Heerlijk stukje huisvlijt
Bij ome Ali heb je tegenwoordig ook voor een euro of 50 een vergelijkbaar apparaat, nu kwam ik er pas achter toen ik m’n elma al had gekocht (werkt erg goed dat wel) misschien voor de meeste mensen beter geschikt dan de 20 euro versie die eerst alles ook enorm magnetiseerd en mogelijk dingen kan beschadigen.
Leuk om te lezen. Heb toevallig nu zo’n Chinees apparaatje onderweg om mijn Speedmaster te degmagnetiseren. Ben benieuwd of dit goed werkt en of dit inderdaad onhandig kan zijn. Helaas niet de kennis om het apparaatje te modden zoals jij gedaan hebt.
Top resultaat
Mooi, doet me denken aan mijn eigen projectje van enkele jaren geleden
Dank je wel voor je reactie!
Had natuurlijk eerst even het HF moeten checken, stom. Ben gelijk op het www gaan struinen voor meer info. Die van jou komt aardig overeen. Feitelijk is het natuurlijk ook niet meer dan wat we hebben gemaakt en komt het in de basis op hetzelfde neer. Gebruik je hem nog?
De jouwe ziet er wel heel wat mooier uit
De mijne werkt nog, maar ben de laatste tijd niet veel meer aan het sleutelen dus vaak wordt hij niet gebruikt. Maar ik hou hem bij voor de toekomst.
Veel succes verder!