Voor de doe-het-zelvers: DIY demagnetiseertoestel

Dag allen,

Sommigen onder jullie hebben wellicht een demagnetiseertoestel in huis. Je weet wel, zo’n bakje waar je je gemagnetiseerde horloge, schroevendraaier of pincet op legt, op een knopje drukt en dan traag het object van het toestel wegtrekt om te demagnetiseren.

Ik kwam tot de ontdekking dat er ook toestellen beschikbaar zijn waarbij je je object niet manueel hoeft weg te trekken, maar waarmee je met één druk op de knop je object demagnetiseert. Die zijn echter erg prijzig, zo blijkt.
Na een speurtocht op het www kwam ik echter op deze site waar ene Dushan Grujich beschrijft hoe je zelf zo’n toestelletje maakt:

Natuurlijk duurde het niet lang of ik had de nodige componenten besteld. Als spoel heb ik een oude pompmotor uit een industriële vaatwasmachine doorgeslepen

Na even knutselen was dit het resultaat: (het LED-gedeelte heb ik weggelaten omdat dat bij mij niet leek te werken)

… en na inbouwen in een kleiner doosje werd het dan dit:

Even de spanning gemeten over de spoel met de scoop:

… en dat komt toch aardig in de buurt van het grafiekje dat op de website getoond wordt!

Ik weet het, het ziet er niet uit :smile: maar werkt écht spectaculair goed. Je legt je gemagnetiseerde object gewoon óp of tussen de lamellen, één korte ‘charge’-beurt van een 5-tal seconden en vervolgens ‘ZAP’ en je object is in één seconde gedemagnetiseerd!

11 likes

Mooi werk! Goede tip ook, hoeft inderdaad niet ingewikkeld te zijn. :thumbsup:

1 like

Thanks!

1 like

Ik heb overigens zelf deze uit China. Werkt erg goed, zowel de- als magnetiserend. Ik zou ruzie krijgen als ik zomaar de spoel uit de vaatwasser zou halen. :wink:

6 likes

Mijn vriendin is al héél wat van me gewoon :smile:

Nee deze motor kwam uit een kapotte labo-vaatwasser van m’n werk. Die ging toch de afvalcontainer op dus ben ik maar even aan het scavengen gegaan.

1 like

Cool en was ik maar zo handig.
Aan de andere kant heb ik niks te demagnetiseren dus who cares. :slight_smile:

1 like

Ik heb mijn vintage in de wasmachine gedaan, in de hoop op…
Geen idee of tie gemagnetiseerd is, waterproof wast-ie niet meer. Stond wel op de caseback :frowning:

1 like

Ik wil mijn vrouw wel demagnetiseren :roll_eyes:

1 like

Dit kan blijkbaar ook met een oude CRT monitor. Als je je horloge daar dichtbij houdt en de degauss optie gebruikt, schijnt dit ook te demagnetiseren.

Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Naar verluidt zou je zelfs i.p.v. het circuit dat ik gebruikt heb gebruik kunnen maken van de PTC-weerstand uit een degaussing-circuit en die rechstreeks met een spoel verbinden. Het enige nadeel is dat die na elke demagnetiseer-beurt terug moet afkoelen.

Bedankt voor jouw bijdrage :thumbsup:
Maar ik denk toch dat ik deze even oversla :sweat_smile:

2 likes

Bedankt voor de tip.
Groet. Richard.

Is ze te aantrekkelijk?

1 like