Denken jullie dat grote horloges een modeverschijnsel zijn of iets blijvends?

1 like

Wat zeg jij nou weer allemaal :smile:

2 likes

Voor mij zijn grote(re) horloges iets blijvends.

2 likes

Alles ziet er in Aziatische handen kleiner uit, Henk. Dat weet jij ook.

hqdefault

Ehā€¦ of was het nu groter? Hm. Daar gaat het argument. :thinking:

Hoe dan ook, Chinezen met nieuw geld niet per se de maatstaf veur goede smaeck.

4 likes

Is nieuw geld dat niet sowieso? Een garantie voor weinig smaakā€¦ :wink:

1 like

Niets is blijvend :thinking:

3 likes

Tis maar net hoe de pet staat of wat de gelegenheid is.
Soms een klein handwindertje en in een jolige bui knoop
ik dan weer een grote blingy Seiko monster om.
Het is juist leuk dat er zoveel verschillende horlogeformaten zijn.

Hilarisch!! ik lig bijna onder de bank! :smiley:

1 like

Ik reageer o de TS. Moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle voorafgaande reacties heb gelezen. Ben vandaag in een bui dat ik gewoon graag mezelf hoor praten. :slight_smile:

Zag wel dat iemand had geopperd dat de nieuwere horloges juist weer wat kleiner worden. Dat idee heb ik ook.
Ik heb zelf vrij brede polsen (19 cm) en dus kan ik een 46 mm makkelijk hebben maar ik vind dat niet prettig zitten. Een vriend van mij heeft de Breitling for Bentley GMT. Ik vind dat echt veeel te groot om mijn pols staan. Die vriend is een reus dus hij kan hem hebben. Persoonlijk vind ik 40 mm een mooie maat en draag zelf nauwelijks horloges grote dan 42 mm.
Maar ook dit is voor mij een momentopname. Ook ik ben gevoelig voor de mode en trends. 30 Jaar geleden had ik een paar zonnebrillen, namelijk de RayBan Aviator. 20 jaar geleden zag je deze nauwelijks meer en bleef die van mij ook in de la liggen. En kijk nu eens naar 5 jaar geleden. Je werd er weer mee dood gegooid. Ook waren de prijzen ineens omhoog geschoten van 2e hands Aviators. Ook die van mij kwam weer uit de la.

Zo zal het ook met de maat van horloges gaan. Ik denk dat je over een jaar of 10 nauwelijks meer hele grote horloges zal zien.

Je vraagt je ook af of de huidige horloges mogelijk te groot zullen zijn voor mijn smaak later. Goede vraag! ik heb ooit op een punt gestaan een Rolex Deep Sea aan te schaffen. Maar ik vond het horloge met 44 mm een beetje aan de grote kant. Tuurlijk, nu vind ik mezelf nog een hele stoere jonge god. (jij zal mij waarschijnlijk epic oud vinden en dat is jouw goed recht) Nu kom ik nog weg met een groot stoer horloge maar als ik 70 ben? Dan staat het als: ā€œkijk dat oudje eens met zijn veel te grote klok.ā€ Dat heeft mij er toen van weerhouden om zoā€™n groot horloge voor dat bedrag aan te schaffen.

2 likes

Quote dat gebruikt werd in een album van Asterix & ObelixšŸ˜„

Genesis

1 like

De meerderheid van horlogedragers zal denk ik toch meegaan in de huidige trend. Ook denk ik dat een maat van ca. 40mm ook de wat kleinere mensen zal passen en dat daarom horlogemakers geen reden zien om nog kleiner te gaan. Ik denk zeker niet dat de horloges nog echt groter worden maar veel kleiner denk ik ook niet. Overigens zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn zoals hele kleine of juist hele grote horloges, maar daar gaat het hier niet over.

Ja de Chinezen dwingen de Zwitsers welke kant ze op moeten gaan qua maatvoering :joy:

2 likes

18cm pols hier en mijn kleinste horloge is 45mm. Mn 47mm Breitling is mijn favoriet en draagt het meest comfortabel

De kleine afmetingen van de klassiekere Rolexen weerhoud mij van het kopen

2 likes

Mijn eerste Omega was een Seamaster Mariner. Voor die tijd echt een hele grote jongen. Kreeg er destijds ook wel eens opmerkingen over of de prijs van het horloge was gerelateerd een het gewicht. Vandaag de dag is het een heel bescheiden maat. (38mm) En hij draagt erg prettig!

2 likes

Zoals gezegd ben verre van een expert. Maar jezelf zo goed blijven vinden zonder rekening te houden met de concurrentie en de markt gaat je uiteindelijk de kop kosten.
Als ze niks doen komt er mischien wel eens een herhaling voor Swiss made van het niveau wat de introductie van Quartz gedaan heeft in horlogeland.
Eindeloos LEā€™s blijven uitspugen voor steeds hogere prijzen (lees Omega) vindt ik in ieder geval geen goede strategie.

Ja, jij mag vinden wat je wilt maar die Chinese rommel bepaalt echt niet welke richting de horloge industrie opgaat.

1 like

Trends zijn er wel. Mijn jongere neefjes vinden mijn grootste horloge met 42mm nog klein. Over het algemeen gaan we naar wat kleinere maten ja, de tijd dat de gemiddelde man met een 35mm loopt is echter voorbij, daarvoor is het hedendaagse horloge toch teveel een mode accessoire. Dat gedweep met te groot/te klein kan ik slecht tegen, alles is relatief aan je schaal. Ik draag noodgedwongen horloges tot 40mm omdat ik een pols heb van nog geen 16 en een halve cm. Mocht ik een pols hebben van 19cm zou ik dan ook totaal geen moeite hebben met 43mm+ . Lekker dragen wat je wil en wat bij je past. :+1:

2 likes

Toch gewoon een kwestie van oogsten !
Steeds een klein beetje veranderen zodat er nieuwe horloges verkocht worden !

Blijven herhalen zou ik zeggen dan ga je er zelf in geloven. De focus is alleen maar op de bekende low end als men denkt aan China. Maar je vergeet het hogere segment wat in opkomst is en dat zal in een rap tempo toenemen. In de jaren 70 werden Aziatische autoā€™s gezien als mega slecht. Tegenwoordig zitten ze in elk segment inclusief high end.
Voordat je het weet rennen ze swiss made keihard voorbij.
En dan moet je ook niet vergeten dat de fashion watch markt groot is (waarbij de koper niks geeft om de techniek).
En die twee markten kunnen swiss made nog wel eens op de knieƫn krijgen.
En nee ben er geen voorstander van, maar de snelheid van verbeteringen in techniek is sinds de jaren 90 explosief toegenomen.

2 likes

Jij had het over automaten voor een habbekrats, niet ik.

En die automaten noem ik inderdaad rommel :wink::+1: