Even een korte opinie van mij. Heb inmiddels meerdere horloges, maar toch even een lans breken voor Luminox. Van al mijn horloges is de C3 tritium van Luminox het beste. Een €350 kostend horloge verslaat allerlei horloges, die het dubbele of meer kosten. Ik vind het prettig om de tijd af te kunnen lezen in de ochtend of in het donker.
Links Oris 65 van €1800, rechts een Luminox XS4xxx series om 5:30 in de ochtend.
Oftewel check je lume eer ge koopt. Alle mooie lumeshots hier zijn “opgeladen” met licht. Dit is de realiteit.
Ik heb het wel eens geprobeerd hoor, bij een winkel vragen of ik er mocht slapen om te kijken hoe de lume er om 5:00 nog bij stond. Vonden ze niet goed… heel gek
Heeft die Oris ook tritium dan? Anders is het appels met peren vergelijken (wat prima kan, maar dan vind je verschillen).
Tritium is licht radioactief, en houdt de eerste 12 jaar nooit op met lichtgeven. Andere lume, zoals Super-Luminova, wordt “opgeladen” met licht, en geeft dan gedurende een korte periode een afterglow. Ik ben niet verbaasd dat de tritium het na een uurtje of 6 beter doet dan de Oris lume.
Das niet nodig, als je lume belangrijk vindt dan is er in elke winkel wel een mogelijkheid - donkere ruimte - om daar even naar te kijken. Willen ze dat niet dan dikke vinger en op naar de volgende winkel.
Het is maar net waar je belang aan hecht. Als jij graag hebt dat de complete horlogedoos om 5:30 nog nagloeit, zul je daar bij aankopen aandacht aan moeten schenken. Veel of weinig lume is allereerst een keuze van de fabrikant. De horloges die ik zakelijk draag, hoeven al helemaal geen lume te hebben.
De sterkte van het “lume” heeft vooral te maken met hoe dik (breed) het aangebracht wordt, dus heel dikke wijzers en indexen blijven lekker lang gloeien.
Bij de Speedy Tuesday 1 hebben ze heel fraai de concentric circles van superluminova voorzien, maar door de dunne lijntjes houdt het niet lang stand. Desillusie? Niet echt.
AHA! Dat betekent niet dat het na 12 jaar ophoudt, maar dat je na 12 jaar de helft van de oorspronkelijke dosis hebt. Tritium schijnt na 20 jaar ook nog wel.
Het is een beetje valsspelen, maar als je lume wil voor dat geld moet je een MM300 plaat en wijzers in een SKX of Turtle zetten. Dat is de winnaar van allen.